/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Kogeplade
Fra : jonas_3434
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 30-10-14 17:53

Når man skruer op eller ned for en kogeplade, ændrer man på resistansen. Når man skruer op for resistansen, skruer man så op eller ned for kogepladen?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 30-10-14 18:37

Ned, eftersom forøget modstand giver lavere strøm og dermed lavere effekt. Det følger af Ohms lov med mere:

Strømmen I = spænding U divideret med resistansen R

Effekten P = spænding U ganget med strøm I, og spændingen er i tilfældet kogeplade konstant nemlig 230 Volt eller 400 Volt.

Altsammen forudsat, der ikke er tale om induktionsplader eller halogenplader.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-14 12:20

På rigtig gammeldags kogeplader var der flere varmelegemer og mulighed for at koble hver af dem til i serie eller parallel tilmed på 380 eller 220 v. det kunne give et vælg af kombinationsmuligheder, med forskellig varmeeffekt. Resistansen af det enkelte varmelegeme har man aldrig kunnet ændre på ve indstilling på komfuret.

den moderne måde , hvad enten det er plader , keramisk med varmelegeme eller induktion er noget smartere. der er kun en effekt, som er den maksimale. Kogepladen kobles så til og fra i hurtigt tempo, med tilperioder af varieret længde. således reguleres middeleffekten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-14 12:22

Glemte at skrive -

Når man skruer op eller ned for en moderne kogeplade ændrer man derfor ikke på resistansen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-14 17:51

transor har ret: Man skruer ikke op eller ned, man klikker med en omskifter, og hvis det er en enkelt "løs" kogeplade er den sat til enten 230 eller 400 Volt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-14 17:55

Det ændrer dog ikke på det faktum, at når man klikker op for resistansen, klikker man ned på effektforbruget.
Hvis det er en termostatplade, er der en totrins afbryder, som afbryder totalt, hvis temperaturen er over det indstillede, kobler lille effekt ind hvis temperaturen er lidt under det ønskede og kobler højeffekt ind, hvis temperaturen er langt under det ønskede, altså en knækvis totrins proportionalregulering.

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 31-10-14 18:03

Tak for svaret pbp_et.