/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alternativ biobrændsel. Olivenkerner ell
Fra : kanusti
Vist : 528 gange
100 point
Dato : 30-10-14 12:19

Hej
vi bor på et nedlagt landbrug. Og har et stokerfyr.
Jeg har hørt om alternative biobrændseler som fx olivenkerner.
Er der nogen der ved hvor man kan købe dette?
Og en ca pris?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-14 12:48

Er du klar over hvor små olivenkerner er, og hvor fattige de er i sydeuropa, der hvor de har dem.
Lad du de dem brænde deres olivenkerner selv, hvis man da ikke kan lave grappa af dem?

Find i stedet en lokal skov med selvhent og fæld noget brænde der, det varmer tre gange.
Alternativt køb noget billigt polsk kul syd for grænsen...

Glem alt om CO2 udslip, peanuts i forhold til vore super tankere.

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 30-10-14 13:23

Sikke et svar.
Jeg tænker at olivensten, kirsebærsten og lignende egentligt er affaldsprodukter. Derfor vil jeg kunne bruge det til noget fornuftigt.
Håber der kommer et svar jeg rent faktisk kan bruge til noget.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-14 13:28

Undskyld, det var min første indskydelse.

Her lidt tættere på:
http://www.stokerpiller.dk/olivensten.php

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-10-14 14:03
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-14 14:08

>egentligt er affaldsprodukter
>>kunne bruge det til noget fornuftigt.

Og jeg tænkte modsat, hvorfor fragte små kerner fra sydeuropa nordpå for at brænde dem af,
men vi bruger jo også grillkul, helt fra Australien lavet af kokus skaller, så sorry jeg tog fejl.

Nu falder olie prisen, men den burde stige, så sådanne unødige forureninger blev urentable.

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 30-10-14 15:11

Jeg har hørt at man kan købe dette i Danmark. Evt.
anden alternativ brændsel. Så som korn kirsebærsten osv.
Som et billigt alternativ til Træpiller. Hvor jeg kan spare penge i disse reformtider.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-14 21:19

Citat
Hvor jeg kan spare penge i disse reformtider.

Tvivler på du kommer tl at spare særligt meget, masser af problemer med levering osv.
Og prisen er vel den samme som de billigste træpiller på markedet, der er vist ´bare´ en modedille at fyre med den slags.

Men som allerede nævnt, find nogen der har træ på roden til salg, der kan du virkelig spare penge, eller se i DBA/ andet om træ der kan afhentes - havde jeg haft bil (transport mulighed), kunne jeg fyre gratis ved at henvende mig på de annoncer.

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 31-10-14 07:25

Det er et stokerfyr og ikke et fastbrændselsfyr jeg har. Så billig træ kan jeg desværre ikke bruge.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-14 08:59

Troede ellers det ´åd´alt, men så kunne du jo invistere i en flishugger, men det bliver sikkert dyrt når det er større grene og stammer der skal hugges istykker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-10-14 14:13

Der er besværligheder forbundet med den slags alternativ brændsel, kernerne/stenene du køber indeholder typisk omkring 40% vand og skal tørres før de kan opbevares og fyres med, du skal aftage et helt læs på en lastbil og du skal have et tørreri som kan tørre stenene inden for et par døgn efter levering, korn er en anden mulighed som var lidt oppe for nogle år siden og er i perioder med lave kornpriser et nemt alternativ, afbrænding af korn og måske også andre frø giver en masse slagger i kedlen men det kan løses ved at blande kalk i kornet, det gør at slaggeren ikke brænder sig fast.
Find og spørg en vognmand som kører til Sydeuropa eller Polen, nogle har specialiseret sig i den slags transporter.
Spørgsmålet har været oppe at vende før:
http://www.kandu.dk/spg85363.aspx
Læs lidt om fyring med den slags alternative brændsler:
http://www.maskinbladet.dk/artikel/kirsebaersten-stokerfyret

Kommentar
Fra : kanusti

Dato : 01-11-14 10:41

O.v.n
Jeg har læst en del om det. Og har også overvejet korn. Hvor fugtigheden er under15.
Spørgsmålet er bare hvor jeg køber det. Det burde blive forhandlet i Danmark.