/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Græskartærte bund
Fra : o.v.n.
Vist : 774 gange
100 point
Dato : 25-10-14 22:59

Ja et ganske simpel spørgsmål synes i sikkert, men hvordan spiser man græskartærte?
Skal tærtedejen være til kaffe og kage eller eller spiser man græskartærte som en grønsagstærte?
Jeg har nogle fine græskar som skal syltes men jeg vil inspireret af amerikanerne prøve at bage en græskartærte jeg har fundet en opskrift på en amerikansk hjemmeside men der står kun hvordan man laver fyldet, selve bunden skal være en god bund står der, og det er ikke til megen hjælp for mig

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-14 23:38

Græskartærte serveres som dessert eller til kaffen, og kan serveres med creme fraiche, is eller flødeskum.
Er det en grønsagstærte, er der ikke farin, kanel og lign i
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/10253.html
Du skal blot lave en tærtedej.

Jeg har en her, serveret med flødeskum
http://kvindetid.dk/opskrift-paa-lykkes-pumpkin-pie/

http://www.kvindeguiden.dk/default.asp?thdid=25844

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 00:50

Jeg vil også sige, at hvis der er sukker ell.l. i fyldet, så er det en kage/dessert og ikke en mad- eller grøntsagstærte.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-14 12:48

Må lige tilføje at indholdet af de pynte græskar, man køber lige nu, ikke egner sig til madretter.

Indholdet i det runde, orange hoved, vi lavede lygtemand af, var indtørret og helt uspiseligt,
så til græskar suppe og sikkert også tærter, må du købe et klassisk aflangt, gult græskar...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-14 12:52

En blandt næsten 20.000, men med amerikansk oprindelse, som du husker det:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=5454

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 13:05

I øjeblikket kan man købe hokaido græskar mange steder, Netto har dem både i en "almindelig" udgave og i en økologisk.

Når jeg laver ovn-kartofler (kartoffelbåde med skræl, drysset med timian og salt, stegt ved 225 gr. varmluft i ca. en halv time) så steger jeg oftest både af rødbede og græskar med.
Sidste år troede jeg, at butternut var et græskar, men efterhånden har jeg fundet ud af, at det vist nærmere er en squash, men det ændrer ikke på, at jeg foretrækker butternut fremfor hokaido (i modsætning til min kusine).

Jeg har i mange år vidst, at timian er godt for luftvejene, og siden jeg er begyndt, at drysse det på ovnkartoflerne (som ungerne elsker) har ingen af os været snotforkølede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 15:18

Hvis i havde læst hele spørgsmålet så havde i vidst at jeg selv dyrker græskar til syltning og det er en del fra en af dem som jeg vil bage en tærte af.
Spørgsmålet er måske allerede besvaret
Citat
Græskartærte serveres som dessert eller til kaffen

det er første gang jeg vil prøve og ingen af dem som jeg kender har prøvet at bage en græskartærte, det er derfor jeg var i tvivl om hvilken tærtedej jeg skulle bruge - desserttærte eller grønsagstærte, det er nemlig ikke helt samme dej jeg bruger til de to slags, den ene er med sukker og den anden er med salt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 15:20

Men i er mere end velkomne til at dele jeres erfaringer her og det gælder ikke kun med græskar, den med timian havde jeg ikke hørt før

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-10-14 15:21

kan du sende opskriften på tærten, og ja, ved godt du dyrker grøntsager

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-10-14 15:23
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 16:04

Citat
kan du sende opskriften på tærten
jo det kan jeg godt, det er den her jeg vil prøve:
https://www.dropbox.com/s/rv5c95vu1jvh5v6/Pumpking%20pie.pdf?dl=0
jeg tror jeg vil benytte denne tærtedej til bunden
Citat
Tærtedej:
150 g hvedemel
100 g smør
2 spsk. Sukker
1 æg
1 spsk. Vand
Rul den afkølede dej ud til den får en passende tykkelse.
Læg den herefter op i en tærteform. Husk at også kanterne skal være dækket.
Forbag nu tærtebunden på midterste rille i 10-15 min ved 175 grader.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 17:25

Tærten er under forberedelse, i får at vide om det er noget jeg kan lide efter middagen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-14 20:02

Og så håber vi, at det er de gode gamle gule danske græskar, som du har,
ikke den nymodens orange opreklamerede amerikanske haloween,
som også Søren Ryge lige nu introducerer på TV.

Og så er græskar, jeg mener de gode gamle gule danske, særdeles velegnede til suppe,
ikke til tærte, her skal du bruge noget stærkere, eksempelvis solbær eller tyttebær.

Hav en fortsat solfattig dag, der hvor du bor...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 20:43

Citat
jo det kan jeg godt, det er den her jeg vil prøve:
https://www.dropbox.com/s/rv5c95vu1jvh5v6/Pumpking%20pie.pdf?dl=0
jeg tror jeg vil benytte denne tærtedej til bunden

Det ser ganske fornuftigt ud med den tærtedej.

Og så kan jeg se, at man også kan bruge butternut squash til din opskrift.
Jeg købte 3 i Kvickly igår, sat ned til halv pris, 10 kr. pr. stk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 21:27

Citat
Jeg købte 3 i Kvickly igår
brug en af dine squash i en tærte, server den lun med flødeskum det smager rigtig godt, min bror og søster var prøvesmagere her i aften, den bliver bagt igen og skal bruges som dessert på lørdag hvor vi får gæster, jeg vil den aften servere tærten med både cremefraiche og flødeskum. Det bliver spændende om gæsterne kan lide den.
Det er disse græskar jeg har haft i haven i år efter en pause på nogle år hvor urtehaven lå brak:
http://www.lundhede.com/graeskar-cucurbita-pepo-long-white-bush-2-froe-w8107.aspx

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 21:42

Citat
brug en af dine squash i en tærte,

Det overvejer jeg seriøst.

Jeg ser nærmere på opskriften i morgen formiddag, så må jeg se, om energien er til det.

Jeg regner med, at min mor kommer til aftensmad i morgen, så kunne vi jo få dessert.

Jeg kan se, at der bl.a. skal "ground ginger" i, jeg ved, at det er ingefær, men "ground", betyder det "stødt"?
Jeg vil ellers så gerne bruge frisk ingefær.

Ingefær er utroligt sundt.

"Fra de ældste tider har man ment, at ingefær havde en normaliserende virkning på praktisk talt hele fordøjelsesapparatet. Moderne forskning bekræfter denne ældgamle iagttagelse. Ingefær fremmer galdeproduktionen (3), tarmperistaltikken (4) og normaliserer dannelsen af
mavesyre.
Den lindrer og helbreder også svampeangreb (5) og tarminfektioner. Ingefær har ofte en forbløffende positiv virkning på allergier og fødeintolerancer.
Ikke så mærkeligt, måske, når vi betænker, at disse jo oftest har deres oprindelse i fordøjelsessystemet.
Betændelsestilstande af enhver art - altså ikke blot gigt og andre rheumatiske lidelser - er også del af repertoiret, og det samme gælder psoriasis, migræne, feber og hoste(6).
Ingefærsubstanser påvirker flere former af både coli, salmonella, streptokokker, stafylokokker og andre bakterier (7) (8) samt neutraliserer det frygtede cancerfremkaldende aflatoxin.(9)
Ingefærs evne til at reducere forhøjet blodcholesterol overgår efter nogle forskeres mening hvidløgets (10). Samtidig - via modificering af prostaglan-dinsyntesen - påvirker ingefærens aktivsubstanser blodpladerne og modvirker således sammenklumpning og koagulation og dermed risikoen for blodpropper.(1)
Mens vi nu er ved blodet, så er der to af ingefærs aktivsubstanser - 6- gingerol shogaol - der ved dyreforsøg har vist sig også at kunne sænke blodtrykket (11).
Ja, - og tænk engang! Ingefær kan helbrede mavesår"

http://www.mayday-info.dk/UserFiles/PDF/Erik_Kirchheiner/Erik-Kirchheiner-Den-Underfulde-Ingefaer.pdf s. 6

Jeg elsker lugten af frisk ingefær.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-10-14 21:44

Både tærten og de syltede græskar drømmer jeg nu om

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 22:33

Ja det er stødte krydderier der er i opskriften, jeg har oversat krydderiernes navne så jeg kan huske dem når jeg står med den printede udgave i køkkenet, i aften havde jeg ingen citron så den blev uden citronskal men det kommer der i på lørdag jeg tror at græskarret har godt af lidt syrligt

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 22:34

Tak for svaret katekismus.
Citat
Græskartærte serveres som dessert eller til kaffen
nu hvor jeg har prøvet at bage den kan jeg godt smage at den absolut ikke ville gøre sig sammen en porretærte eller lignende på frokostbordet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 22:42

Hvilket mål brugte du i stedet for "cup"?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 23:14

Cup = kop er en lille kaffekop = ca. 2,5 dl. ikke et krus

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-10-14 07:08

Citat
Cup = kop er en lille kaffekop = ca. 2,5 dl. ikke et krus

Ok, tak.

Jeg tænkte, at du havde det frisk i erindring, så er det nemmere end at jeg skal lede efter det.

Kommentar
Fra : katekismus