/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Mig-selv.....sikkerhedskopi.
Fra : Eyvind
Vist : 571 gange
50 point
Dato : 25-10-14 11:26

Aomai backupper er ikke så tosset.
Du har ikke afprøvet programmet, men det har jeg nu.

http://www.backup-utility.com/download.html
Hentet denne udgave:
Download AOMEI Backupper Standard 2.0.2
Installeret programmet.
Åbnet og valgt utilities > creat abootable rescue......
valgt windows PE
Og valgt at lave ISO fil
Brændt en CD
Startet computeren med denne boot CD
Lavet en backup ( 36GB pakkes til 22 GB )
Ind og kigge ...........................det hele ligger lige til at glo på
Og jeg kunne åbne en fil og endda arbejde med den.

Og spørgsmålet................Må jeg sige tak for programmet.
Jeg holder point nede så det er nemmere at købe spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-10-14 11:38

Citat
Hentet denne udgave:
Download AOMEI Backupper Standard 2.0.2

Når jeg, og min datter, har windows 7, bør vi så vælge den anden?

Citat
Brændt en CD

Jeg har nogle cd'er liggende hvorpå der står:
"CD-R", 700 MB Mo", 52x speed vitesse" og "80 min".
Kan sådan en bruges til dette formål?

Citat
Ind og kigge ...........................det hele ligger lige til at glo på
Og jeg kunne åbne en fil og endda arbejde med den.

Vil det også kunne åbnes, og arbejdes med, på en anden pc?
Så jeg kan tjekke, på min egen pc, at alt er som det skal være inden datterens evt. lægges ned.

Citat
Jeg holder point nede så det er nemmere at købe spørgsmålet.

Pæn tanke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-14 11:46

Citat
Når jeg, og min datter, har windows 7, bør vi så vælge den anden?
den her er speciel til Windows 7 brugere:
http://download.cnet.com/AOMEI-Backupper-Standard-For-Win7/3000-2242_4-75875677.html?part=dl-&subj=dl&tag=button

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-10-14 11:51

Citat
den her er speciel til Windows 7 brugere:
http://download.cnet.com/AOMEI-Backupper-Standard-For-Win7/3000-2242_4-75875677.html?part=dl-&subj=dl&tag=button

Tak, Jeg går ud fra, at det så er den, der er til højre i Eyvinds link.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 12:02

Forskellen på de to er størrelsen på 18 MB eller 59 MB og så at den jeg vælger kan køre både XP Vista win7 win 8 og win 8.1

Citat
Vil det også kunne åbnes, og arbejdes med, på en anden pc?
Så jeg kan tjekke, på min egen pc, at alt er som det skal være inden datterens evt. lægges ned.

Ja det er hele tanken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 12:05

Nu eller lidt senere vil jeg afprøve dette:

Tage min CD over til en anden computer (win 8.1) og lave en backup og lægge den på en ekstern harddisk.
Og så åbne den fra denne computer (win 7)

Rapport senere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-14 12:16

Husk at sætte et kodeord på din brugerkonto før du forsøger, ellers kan Troldepige ikke vide om det virker på problem computeren

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 60 point
Dato : 25-10-14 12:16

Du kan bruge dine cd´er, dog ville jeg udpakke ISO fil først (7ZIp) og så brænde filerne over på den.

Du kan godt åbne Image filen på en anden PC, bare programmet er installeret på den også = men tvivler på at du kan installere/ flytte systemet over på en anden PC uden at du får problemer med ? hardware osv
Citat
Du har ikke afprøvet programmet, men det har jeg nu.

Åh jo, jeg har haft det i flere år efterhånden, og altid reklameret for det, da det er så nemt at bruge, samt gratis og så fejler det aldrig - hos mig.
samt brugen af Comodo Time Machine eller Returnil (Virtuel PC), som gør at man med et par enkelte klik kan gendanne systemet ved bare at genstarte= i tilfælde af virus eller andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-14 12:33

Forresten prøvede jeg at smide indholdet af ISO/boot over på en disk sammen med selve IMAGE filen, og der kunne bootes fra den og genskabes = både på ekstern usb og intern harddisk, man skal dog vælge hvilken disk man vil starte fra under opstart af pc/ F12 - boot-ISO filen skal udpakkes først

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 13:35

mig-selv >Nå jeg syntes at have læst at du ikke havde prøvet det................

Ovn > der er pasword på den jeg laver backup af...............jeg har dog bare fortalt at en skal starte uden. ( kør og skriv netplwiz )

Når jeg går ind og kigger på den backupfil > windows > brugere > eyvind ......... ingen adgang
Men det er også en win 10 prøveudgave. Dårlig test.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-10-14 17:31

Citat
Du kan bruge dine cd´er, dog ville jeg [B]udpakke ISO fil først (7ZIp) og så brænde filerne over på den[/B].

Det dér er altså sort snak, for mig.

Citat
Du kan godt åbne Image filen på en anden PC, bare programmet er installeret på den også = men tvivler på at du kan installere/ flytte systemet over på en anden PC uden at du får problemer med ? hardware osv

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår.

Jeg har min egen stationære pc, med en ekstern hd (til sikkerhedskopi), og den fungerer helt som den skal.
Og så har min datter en bærbar, som giver problemer m.h.t password.

Datterens kan jeg kun komme på i fejlsikret tilstand og "et eller andet" der ligner (ved hjælp af F11), hvor jeg bl.a. kan lave genopretning og sikkerhedskopi. I ved sikkert hvad jeg mener.

Så hvis jeg skal hente et nyt program ell.l., så skal det gøre via min egen, og det skal kunne bruges på datterens, til at lave en sikkerhedskopi med, som med garanti kan åbnes når den bliver kørt tilbage på datterens pc igen, efter en evt. genopretning.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-10-14 17:40

Citat
Forskellen på de to er størrelsen på 18 MB eller 59 MB og så at den jeg vælger kan køre både XP Vista win7 win 8 og win 8.1

Hmmm, synes det er lidt forvirrende, eller også er det bare mig, der ikke forstår.

Den ene hedder: "Download AOMEI Backup Standard 2.0.2",
"Platform: Platform: Windows 8.1, Windows 8, Windows 7, Vista, XP (32/64-bit)". Er på 59,3 mb.

Den anden hedder: "Download AOMEI Backupper Standard for Win7 2.0.2",
"Platform: Windows 8.1, Windows 8, and Windows 7 (32/64-bit)." Er på 28,8 MB.

Hvilken en vælger man så når man har Windows 7?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-14 17:55

Bare vælg 1 af dem forskellen ligger i den største kan bruges til Vista og XP også, begge kan bruges til din Windows 7.
Måske er jeres problem slet ikke et problem medmindre i absolut vil gøre det svært.
I kan starte fejlsikret, mig bekendt har i adgang til de gemte filer i fejlsikret tilstand og så er det jo bare at sætte den eksterne harddisk til og kopiere alle filer i ikke vil miste ved en formatering og nyinstallation, hvor svært kan det være

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 19:10

yes - det er da det nemmeste.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 21:28

mig-selv
Det ser ud til at være et godt program du har fundet, og måske bedre end Acrinis som du engang anbefalede.

Jeg har lavet et par forsøg, som ikke virkede når der skulle læses fra en anden computer, på grund af rettigheder...................årsagen er måske at en windows 10 maskine har været med i legen sammen med win 7
Men programmet laver en sammenpakket backup fra 36 GB til 22 GB på en lille halv time.

Troldepige -
1. Har du kopieret filerne fra den låste computer over på en harddisk.
2. Kan du læse filerne fra din egen computer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-14 21:49

Citat
Men programmet laver en sammenpakket backup fra 36 GB til 22 GB på en lille halv time

Det kan gøres hurtigere, hvis du ikke sætter kompression på, men som den står på STANDART bruger jeg også selv, det tager dog mindre end 10min at backuppe min disk på 45GB - samme for at gendanne systemet.
Acronis gik jeg væk fra, da min ældre udgave ikke kunne installeres på min nuværende pc, og jeg syntes at alle muligheder er med i Aomei, i hvert tilfælde dem jeg skal bruge.

Ellers bruger jeg dette:
http://horizondatasys.com/en/products_and_solutions.aspx?ProductId=1#Features

https://www.youtube.com/watch?v=qeP920i3c5s

De eneste gange jeg bruger fuld system gendannelse er når jeg engang imellem vil prøve et andet styresystem/ skifte mellem 2 - men så kan jeg jo bare købe en lille disk til det foremål.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 00:46

Citat
[B]Måske er jeres problem slet ikke et problem medmindre i absolut vil gøre det svært.[/B]
I kan starte fejlsikret, mig bekendt har i adgang til de gemte filer i fejlsikret tilstand og så er det jo bare at sætte den eksterne harddisk til og kopiere alle filer i ikke vil miste ved en formatering og nyinstallation, hvor svært kan det være [Svært hmm]

Det har du jo nok ret i.

Jeg har lige skrevet et indlæg i den anden tråd: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=172257 :

Citat
Jeg var ved at skrive noget om, at de filer jeg ikke kan åbne (backup-files) hedder WIM-fil'er, da jeg fik den lyse idé, at google "WIM fil". [Hahahahaha]

Jeg fandt så dette: http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Operating-Systems-and-Software/How-do-I-open-wim-file-after-backup/td-p/1456231 og kom videre til dette: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03056985&cc=us&dlc=en&lc=en&jumpid=reg_r1002_usen

Og nu kan jeg åbne datterens dokumenter, billeder m.m., og har fået strenge ordrer på ikke, at se alle hendes billeder igennem. [Blink]

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-14 14:06

Mig selv - hvis jeg sætter computeren til at køre hurtigere, flimrer det hele for mine øjne.
Så jeg lader den bare køre med standard 1.7 Ghz core2 som nok svarer til min forgangne stationære, på 3 Ghz core1 HT

Jeg har adskillige fuldbackup til 3 computere med 7 harddiske med forskellige udgaver af styresystemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-14 16:42

Citat
hvis jeg sætter computeren til at køre hurtigere, flimrer det hele for mine øjne.

Det var nu ikke lige cpu eller lignende jeg tænkte på, men måden du komprimerer backup filen
http://www.billedeupload.dk/images/4Yuc8.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-14 17:27

Acronis havde også 3 komprimerings indstillinger, nu vises det dog ikke mere.

Har det noget med åbningen af af filerne inde i backuppen, om den er komprimeret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-14 17:58

Nej ikke mig bekendt da den er åbnet næsten med det samme, men hvis kompresionen er på max, tager det længere tid at gendanne selve systemet - jeg kan spare 5min ved slet ikke at komprimere, men vælger stadig NORMAL for at spare lidt plads, og de par gange om året der skal gendannes kan man vel godt vente et par minutter - fuld gendannelse tager mig ca 10min og i den tid kan jeg godt få tiden til at gå med andet.

Forresten troede jeg at du ikke brugte andet end Aconis, hvordan er du så blevet bruger af Aomei..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-14 18:45

Jeg er ikke bruger af Aomei endnu, den skal lige testes.
Jeg tager total backup af partitionen, når der afprøves noget nyt.
De første gemmes, men de mellemliggende slettes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-14 19:58

OK, der skal være plads til det hele - så mangler jeg at overbevise brugere til at bruge en Virtuel PC.
https://www.google.dk/search?q=comodo+time+machine&hl=da&gbv=2&prmd=ivnsfd&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ei=cUJNVOCCO6n4ywONn4H4BA&ved=0CAYQ_AU
Dem der så har fejl og skriver at pc er ´smadret´ = med programmet, er at de har sat det til at tage snapshots i tide og utide, og så får de problemer med at starte pc op - da der ikke er mere plads, det kan undgåes ved at ændre et par X i indstillinger, eller bare gå ind i programmet før Windows starter op og lave en Defragmention af programmet/ eller slette et par gamle snapshots.
Selve programmet findes vist ikke mere på deres hjemmeside, men kan findes på andre download sider.
Bruger selv et magen til, da det passer bedre til mit brug = lille SSD (60GB) disk.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 20-01-15 13:13

Tak for svaret mig-selv. Jeg opdagede lige, at spørgsmålet har stået et stykke tid.