/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Sikkerhedskopi
Fra : Troldepige
Vist : 717 gange
300 point
Dato : 23-10-14 21:35

Min datter har fået et problem med sin bærbare, HP, Windows 7.

Hun plejer at bruge password for at starte pc'en, men pludselig ville den ikke acceptere hendes password.

I fejlsikret tilstand har jeg prøvet, at gendanne, men efter at have prøvet med 4 forskellige tidspunkter, som alle mislykkedes, så har jeg opgivet dette.

Men ved at starte i fejlsikret tilstand og taste F11 er jeg kommet ind, så jeg kan lave en sikkerhedskopi, og den har jeg så valgt at lave på min eksterne harddisk (den jeg plejer at bruge på min stationære pc).

Men når jeg kører sikkerhedskopien over på min egen pc, så er der problemer når jeg vil åbne de forskellige ting.

Men så vidt jeg husker var det også sådan engang hvor jeg ville prøve, at åbne mine egne ting fra den eksterne harddisk, men da jeg for kort tid siden var nødt til, at "lægge min pc ned" og starte forfra, så gik det fint med, at få tingene på plads igen fra den eksterne harddisk.

På min datters pc har hun en del skoleting (HF), som hun skal bruge til næste sommer når hun skal til eksamen, så det vil være lidt af en katastrofe hvis tingene mistes.

Kan jeg på en eller anden måde tjekke, om sikkerhedskopien er som den skal være, så jeg kan overbevise min datter om, at tingene kan komme tilbage på et senere tidspunkt?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-10-14 22:51

En sikkerhedskopi bliver højst sandsynligt pakket på en eller anden måde, så den skal du ikke regne med at kunne læse på en anden maskine, eller på den samme maskine for den sags skyld. Et sikkerhedskopi er jo beregnet på at kunne pakkes ud og lægges tilbage på maskinen. eller evt. pakkes ud på en anden maskine .Og nu ved jeg ikke hvor meget du har styr på computer ting, for når det er en sikkerhedskopi du starter med F11 (der normalt starter recovery systemet), tror jeg det er en kopi af recovery partitionen og ikke en kopi af data, men det kan man jo kun vide, når man ved hvilken computer det drejer sig om.
En sikkerhedskopi af data starter man normalt inde fra Windows.
Men tilbage til problemet. Windows glemmer ikke lige pludselig et password. Det er mere sandsynligt at din datter taster forkert, eller at hun prøver at logge på en forkert bruger.
Hvis ikke I selv har styr på at nulstille Windows passwordet med et program beregnet til det, er det nok en god ide at opsøge en computerbutik/værksted.
Og lige en anden ting, hvorfor hunde har I ikke sørget for en backup af de vigtige ting???
Computere har det altså med at gå i baglås, når man mindst venter det. Der findes masser af online tjenester der kan lave løbende backup af vigtigt indhold på en computer, hvis I f.eks. bruger gmail, har I automatisk 15 GB online backup, og kan bruge Google drev til at sørge for synkronisering af data. Det er faktisk rimelig simpel at sætte op.
Der findes programmer til at nulstille Windows password, jeg mener der er et på Hirens boot CD, men det er ikke helt nemt at bruge, og det er i hvert fald ikke noget man kan gøre uden at have adgang til maskinen.
At gå et eller flere gendannelses punkter tilbage nulstiller ikke passwordet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-10-14 23:11

Citat
En sikkerhedskopi bliver højst sandsynligt pakket på en eller anden måde, så den skal du ikke regne med at kunne læse på en anden maskine, eller på den samme maskine for den sags skyld.

Inden min egen blev lagt om kunne jeg ikke åbne det der var på den eksterne harddisk, men da pc'en var lagt om kunne jeg godt.
Jeg højreklikkede på en "back up files" og fik mulighed for, at vælge "indstillinger for gendannelse" hvorpå jeg blev spurgt: "vil du gendanne filer fra denne sikkerhedskopi". Det tog timer, at gendanne nogle af dem, så nogle gange satte jeg pc'en til at gøre det når jeg gik i seng.

Citat
når det er en sikkerhedskopi du starter med F11 (der normalt starter recovery systemet), tror jeg det er en kopi af recovery partitionen og ikke en kopi af data, men det kan man jo kun vide, når man ved hvilken computer det drejer sig om.

Jeg er ganske overbevist om, at der både er dokumenter og billeder.
Mens den lavede sikkerhedskopien kastede jeg af og til et blik på den, for at se hvor langt den var nået og da kunne jeg nogle gange se et filnavn på det, som den var igang med, at kopiere.

Citat
Men tilbage til problemet. Windows glemmer ikke lige pludselig et password. Det er mere sandsynligt at din datter taster forkert, eller at hun prøver at logge på en forkert bruger.

Jeg kender min datters password, så jeg har også prøvet, fordi jeg tænkte, at hun gør et eller andet forkert, men den bliver ved at fortælle, at det er det forkerte password.

Da problemet begyndte skrev pc'en noget med "brugerfejl" eller "tjenestefejl" + " kan ikke logge på".

Min datter er den eneste bruger på denne pc, så jeg kan ikke se hvordan hun skulle kunne "logge på en forkert bruger".

Min egen tanke er, om det kan være en opdatering der driller.

Citat
Og lige en anden ting, hvorfor hunde har I ikke sørget for en backup af de vigtige ting???

Godt spørgsmål. Men nu er det jo så ikke min pc.

Citat
At gå et eller flere gendannelses punkter tilbage nulstiller ikke passwordet.

Det forventede jeg heller ikke. Men hvis det var en opdatering ell.l., der forårsagede problemerne, så ville jeg kunne komme tilbage til før denne opdatering.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-10-14 23:29

Citat
Jeg er ganske overbevist om, at der både er dokumenter og billeder.
Mens den lavede sikkerhedskopien kastede jeg af og til et blik på den, for at se hvor langt den var nået og da kunne jeg nogle gange se et filnavn på det, som den var igang med, at kopiere.
Hmmm! Jeg tror faktisk du har ret i at der godt kan være en mulighed for 'kun' at lave en backup. Det afhænger selvfølgelig af hvilket program fabrikanten har lagt på.
Måske dette kan hjælpe:

http://support2.microsoft.com/kb/947215/da

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=dk&lc=da&dlc=da&docname=c04092303

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-14 00:53

I har sikkert en DVD med Windows 7?
En løsning kunne være at kopiere dokumenter, billeder og andre filer som datteren vil beholde, det kan gøres med en Linux brændt på en CD eller DVD, start computeren fra DVD drevet og vælg at køre live uden at installere noget, denne live Linux kan gå ind i Windows installationens mapper uden at i skal bruge password, kopier så det som ikke må gå tabt over på en ekstern harddisk for eksempel, bagefter kan i formatere af harddisken og en lægge en ny installation af Windows på computeren.

Eller i kan efter at have kopieret værdifulde filer ud på en ekstern harddisk bruge den Recovery som sandsynligvis er indbygget på computeren, så bliver maskinen som den var allerførste gang den blev startet.

Mit forslag er måske aktuel hvis alt andet slår fejl og i ikke kan komme ind på Windows

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-10-14 08:06

Citat
I har sikkert en DVD med Windows 7

Ja, vi har altid lavet de skiver der skulle laves ved opstart af ny pc.

Citat
En løsning kunne være at kopiere dokumenter, billeder og andre filer som datteren vil beholde

Præcis min tanke.

Citat
det kan gøres med en Linux brændt på en CD eller DVD

Jeg aner groft sagt ikke hvad Linux er. Jeg har kun set andre skrive om det, så jeg googlede det og fandt ud af, at det er et styresystem, eller noget i den stil (nogenlunde hvad jeg havde indtryk af).

Citat
start computeren fra DVD drevet og vælg at køre live uden at installere noget, denne live Linux kan gå ind i Windows installationens mapper uden at i skal bruge password

Det lyder indviklet, at skulle bruge Linux i forb. med min datters pc-problem.
Og vi har jo ikke Linux.

Citat
kopier så det som ikke må gå tabt over på en ekstern harddisk for eksempel

Vil det sige, at Linux gør, så vi kan åbne filerne fra den eksterne harddisk?

Citat
bagefter kan i formatere af harddisken og en lægge en ny installation af Windows på computeren

Det var præcis det der var min tanke, hvis intet andet virker.

Citat
Eller i kan efter at have kopieret værdifulde filer ud på en ekstern harddisk bruge den Recovery som sandsynligvis er indbygget på computeren, så bliver maskinen som den var allerførste gang den blev startet.

Jeg har lavet en sikkerhedskopi, på min eksterne hd, men jeg kan være i tvivl, om filerne vil kunne åbnes når de bliver kørt tilbage på datterens pc.

Citat
bruge den Recovery som sandsynligvis er indbygget på computeren, så bliver maskinen som den var allerførste gang den blev startet.

Når jeg starter datterens pc kan jeg taste esc og bl.a. gøre som jeg skrev i startindlægget:

Citat
Men ved at starte i fejlsikret tilstand og taste F11 er jeg kommet ind, så jeg kan lave en sikkerhedskopi,

Her kan jeg se, at der bl.a. er mulighed for recovery, det har jeg aldrig turdet klikke på, af skræk for, at få lavet noget l*rt, men jeg tænker, at det må være det du mener?

I aftes, efter jeg havde kopieret datterens ting over på min eksterne hd, og tilsluttet den til min egen pc igen, så sad jeg og "prøvede mig lidt frem".

Jeg gik ind på den eksterne hd og klikkede på en "back up files" fra min egen pc, og præcis som jeg har oplevet det tidligere, så kan jeg ikke åbne filerne.

Det samme sker hvis jeg klikker på den "back up file" som kommer fra datterens pc, jeg kan ikke åbne dem.

Men, da jeg for kort tid siden havde lagt min egen pc om, og håbet på, at kunne genskabe dokumenter, billeder o.a. fra den eksterne hd, så kunne jeg gendanne det hele fra den eksterne hd.
Jeg højreklikkede på en "back-up-file" og fik mulighed for, at gendanne.

Citat
Men så vidt jeg husker var det også sådan engang hvor jeg ville prøve, at åbne mine egne ting fra den eksterne harddisk, men da jeg for kort tid siden var nødt til, at "lægge min pc ned" og starte forfra, så gik det fint med, at få tingene på plads igen fra den eksterne harddisk. Indsæt dit citat her

Spørgsmålet er bare, om jeg kan være sikker på, at jeg kan gendanne min datters ting hvis jeg tilslutter min eksterne hd (med min datters back-up-file på) til min datters pc, efter at have kørt recovery på den.

Jeg tør slet ikke tænke på min datters reaktion hvis jeg forsikrer hende om, at mor har styr på det, og hun så har mistet det hele.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-14 11:26

En Linux CD/DVD kører på din computer uden at blive installeret.
Den kan hente filer ud og gemme dem på et andet medie.
Jeg vil foreslå denne Linux ubuntu-baseret udgave som hedder Mint 17 synes jeg er den nemmeste.

De programmer som ligger på den låste harddisk kan ikke "køres" eller hentes.......kun filerne kan hentes eller læses.

Mint 17 skal hentes på nettet absolut gratis
Den skal brændes
Og så kan den starte computeren op fra slukket tilstand/ genstart
Den vil så midlertidig kunne køre i computerens RAM og forsvinder når du slukker.

Har du mod på at prøve med en Linux DVD så sig til og du får en "opskrift" på at gøre det.
Først et spørgsmål.
1. Når du starter computeren og trykker F12 lige inden den starter windows - får du så muligheden for at vælge opstart ( CD/DVD eller harddisk)
2. Har du en DVD brænder
3. Har du også et brænderprogram
4. Kan du hente ca. 1500 MB (1,5 GB)

Man kan ikke umiddelbart åbne en backup fil.
Hvis du med din egen computer kan læse filerne fra din backup - kan de også køres tilbage på den låste computer.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 24-10-14 11:35

Linux er et styresystem som du ganske rigtig har fundet ud af og slet ikke så indviklet som nogen vil gøre det til, Linux er gratis at hente og bruge det koster kun den DVD som styresystemet skal brændes på, Linux kan også bruges på en usb drev som skal være startbar - det sidste tror jeg ikke du skal spekulere mere på.
Citat
Vil det sige, at Linux gør, så vi kan åbne filerne fra den eksterne harddisk?
ja nogen af dem, men uanset om filerne kan åbnes af Linux så kan systemet se filerne og kopier dem, et eksempel kunne være et Windows program som ikke kan bruges på Linux og som gemmer i et format som Linux ikke kan åbne, der vil så vises en ikon for filen og den kan kopieres over en ekstern harddisk uden at åbne den, efter en nyinstallation af Windows kan det Windows program som oprette filen også kunne åbne det igen.
Citat
I aftes, efter jeg havde kopieret datterens ting over på min eksterne hd
måske denne sikkerheds kopi er oprettet med et program som Linux ikke kan åbne. Det jeg mener er at Linux kan se ind i den Windows som er på computeren uden at kræve password og så kopiere de vigtige filer over på en ekstern harddisk, først finde filerne så kopiere og videre gå til en mappe på den eksterne og sætte ind uden brug at specielle programmer.

Husk at mit forslag kun er til brug hvis alle andre forsøg på at komme ind på computeren mislykkes, det svære ved forslaget er at få brændt Linux på en DVD og få startet computeren fra den DVD, det er ikke svært når først computeren er startet og Linux er indlæst.
Knoppix http://knoppix.net/ kan anbefales til live brug og til at kopiere filer fra en computer hvor Windows ikke kan starte, hvis Linus skal installeres på harddisken så vil jeg anbefale at bruge en anden Ubuntu - Mint eller Suse Linux, alle er gratis at bruge
Opgiv ikke du kan få al den hjælp du ønsker og mere til

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-10-14 12:00

Citat
Man kan ikke umiddelbart åbne en backup fil.

Det har jeg fundet ud af.

Citat
Hvis du med din egen computer kan læse filerne fra din backup - kan de også køres tilbage på den låste computer.

Umiddelbart kan jeg ikke læse dem, men, som jeg skrev:

Citat
I aftes, efter jeg havde kopieret datterens ting over på min eksterne hd, og tilsluttet den til min egen pc igen, så sad jeg og "prøvede mig lidt frem".

Jeg gik ind på den eksterne hd og klikkede på en "back up files" fra min egen pc, og præcis som jeg har oplevet det tidligere, så kan jeg ikke åbne filerne.

Det samme sker hvis jeg klikker på den "back up file" som kommer fra datterens pc, jeg kan ikke åbne dem.

[B]Men, da jeg for kort tid siden havde lagt min egen pc om, og håbet på, at kunne genskabe dokumenter, billeder o.a. fra den eksterne hd, så kunne jeg gendanne det hele fra den eksterne hd.
Jeg højreklikkede på en "back-up-file" og fik mulighed for, at gendanne.[/B]

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-10-14 12:04

Citat
ja nogen af dem, men uanset om filerne kan åbnes af Linux så kan systemet se filerne og kopier dem, et eksempel kunne være et Windows program som ikke kan bruges på Linux og som gemmer i et format som Linux ikke kan åbne, der vil så vises en ikon for filen og den kan kopieres over en ekstern harddisk uden at åbne den, efter en nyinstallation af Windows kan det Windows program som oprette filen også kunne åbne det igen.

Er det ikke ca. det samme jeg har erfaret med min eksterne hd? :

Citat
Jeg gik ind på den eksterne hd og klikkede på en "back up files" fra min egen pc, og præcis som jeg har oplevet det tidligere, så kan jeg ikke åbne filerne.

Det samme sker hvis jeg klikker på den "back up file" som kommer fra datterens pc, jeg kan ikke åbne dem.

Men, da jeg for kort tid siden havde lagt min egen pc om, og håbet på, at kunne genskabe dokumenter, billeder o.a. fra den eksterne hd, så kunne jeg gendanne det hele fra den eksterne hd.
Jeg højreklikkede på en "back-up-file" og fik mulighed for, at gendanne.

Jeg havde jo nok et håb om, at en jer (helst flere) ville lægge hovedet på blokken, at det ville være ganske simpelt, at gendanne filerne fra den eksterne hd efter en omlægning/recovery af min datters pc, som jeg oplevede det med min egen pc.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-14 12:20

Citat
Jeg havde jo nok et håb om, at en jer (helst flere) ville lægge hovedet på blokken, at det ville være ganske simpelt, at gendanne filerne fra den eksterne hd efter en omlægning/recovery
det bliver ikke mit hoved som ligger på blokken jeg er skeptisk med hensyn til backup programmer og bruger kun den manuelle Kopier og Sæt ind når jeg sikkerhedskopierer filer.
Nå ingen regel uden en undtagelse jeg har en ISO fil som backup af min Windows 8.1 filen er oprettet med Paragon Backup and Recovery - men det er fordi jeg ikke har nogen DVD til en eventuel ny installation af Windows.
Fortæl når du opgiver og vil prøve Linux og for at undgå forvirring: Fortæl hvilken Linux forslag du vil afprøve, vælger du Mint så trækker jeg mig og lader Eyvind overtage

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-10-14 13:15

Citat
Fortæl når du opgiver og vil prøve Linux og for at undgå forvirring: Fortæl hvilken Linux forslag du vil afprøve, vælger du Mint så trækker jeg mig og lader Eyvind overtage

Nærkigger det hele senere, eller i morgen.

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-14 17:21

Som jeg forstår det kan du lave en systemgendannelse med F11 som bringer computeren tilbage til ny.
Linux kan som regel hente billeder / dokumenter / musik ol. ud og gemme dem.
Linux kan ikke hente programmer ud.
Linux kan ikke med sikkerhed læse dine filer men bare sende dem til opbevaring.
Windows kan hente disse filer og bruge dem normalt.

Linux programmer som Knoppix / ubuntu / Mint og andre er stort set lige gode.
Jeg nævner kun Mint fordi jeg selv bruger den, og fordi den er nem at bruge............syntes jeg.

Der findes også en Linux baseret CD med forskellige værktøjer som kan hente filer ud.
Denne CD hedder Parted Magic - men er ikke legetøj da man kan slette harddiske.

Jeg hopper også fra, indtil beslutter hvad du vil, så du ikke bliver forvirret.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-10-14 20:04

Citat
Linux kan ikke med sikkerhed læse dine filer men bare sende dem til opbevaring.

Sende dem til opbevaring?
Altså f.eks. på mit eksterne hd?

Citat
Jeg hopper også fra, indtil beslutter hvad du vil, så du ikke bliver forvirret. [Glad]

Jeg tænker og vender tilbage. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-14 20:29

Sende dem til opbevaring?
Altså f.eks. på mit eksterne hd? .........................ja

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-10-14 20:35

Så forstod jeg det korrekt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-10-14 23:27
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-10-14 23:38

Citat
Lav en system backup med dette (husk at lav et boot-media) den ´image´ der bliver lavet, kan du åbne og hente ting og sager ud fra som det passer dig.
Samt du kan lægge det hvor det passer dig.

Hmmm, jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår.

Så vidt jeg kan se på dine links, så er der flere af mulighederne, der vil kræve, at jeg via problem-pc'en går på nettet og gemmer tingene af den vej.
Dette ser jeg ikke som en mulighed.

Hvis jeg misforstår, så må du meget gerne skære det ud i pap.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-14 02:03

Citat
Hvis jeg misforstår, så må du meget gerne skære det ud i pap.

Det er nu så simpelt som det kan blive.
Men du kan jo prøve at hente programmet = det er GRATIS.
Når det er installeret åbner du det og klikker på BACKUP - du får 3 muligheder, jeg plejer kun at bruge system backup.
Grunden til en Boot ´fidus´ er at du så altid kan komme ind på din pc og hente filer eller gendanne systemet - boot-fidusen kan du også lægge hvor du vil, jeg har den på en usb stick = når du laver den, så kommer den ud som en ISO fil - den skal du pakke ud (brug 7Zip) og læg indholdet hvor du vil
http://www.billedeupload.dk/images/lbRm7.jpg
så vælger du hvor du vil gemme - og klikker BACKUP - det kan tage sin tid
Nu har du så en komplet backup af systemet = drev C:
det kan du senere lægge på ny disk eller når du får fejl og mangler på dit nuværende system = samt du kan åbne den og hente diverse ting og sager tilbage på din PC = som jeg viste på billederne.

Citat
går på nettet og gemmer tingene af den vej.
Dette ser jeg ikke som en mulighed.

Det behøver du heller ikke, du kan gemme hvor det passer dig = usb - harddisk - dvd

Tror jeg fik det vigtigste med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-14 02:11

NB, der er også masser af hjælpe på siden, med billeder.
http://www.backup-utility.com/features/index.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 07:53

Mig selv - man kan ikke lave backup inde fra en computer der ikke kan startes op.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-14 08:10

Citat
Men ved at starte i fejlsikret tilstand og taste F11 er jeg kommet ind,

Altså er der noget på disken, og det kan der tages en backup af hvis man booter fra usb/dvd.
Backup´pen kan der efter åbnes igen med Aomei (som et virtuelt drev) og så kan der hentes filer og andet tilbage - jeg har dog ikke selv forsøgt mig med en pc der har password login, men at prøve ´turen´ tager ikke mere end en ½ time og er trods alt et forsøg værd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 09:48

Nåe ja mig-selv, den fejlsikrede tilstand havde jeg ikke lige husket.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-10-14 11:30

Citat
Men du kan jo prøve at hente programmet = det er GRATIS.

Citat
Det behøver du heller ikke, du kan gemme hvor det passer dig = usb - harddisk - dvd

Hmmm, eftersom jeg ikke kan få adgang på pc'en, så kan jeg jo ikke hente programmet.

Citat
Altså er der noget på disken, [Hahahahaha] og det kan der tages en backup af hvis man booter fra usb/dvd.
Backup´pen kan der efter åbnes igen med Aomei (som et virtuelt drev) og så kan der hentes filer og andet tilbage - jeg har dog ikke selv forsøgt mig med en pc der har password login, men at prøve ´turen´ tager ikke mere end en ½ time og er trods alt et forsøg værd.

Som jeg forstår dig, nu, så skal jeg hente programmet via min egen pc, lægge det på f.eks. et usb-stik, og derefter bruge usb-stikket (med programmet på) til, at lave back-up af datterens pc?

Det lyder jo fornuftigt nok.

Men, lige nu har jeg et tomt usb-stik på 8 Gb, er det nok til det program?
Og kan jeg så bruge min egen eksterne hd til, at lave selve back-up'en på?
'
Kan du evt. lave en idiotsikker vejledning, skåret helt ud i pap?

(Jeg har gået rundt med hovedpine i en uges tid, og min hjerne er først ved at vågne op nu)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-14 11:33

Og sådan kan vi blive ved med forskellige forslag, Ultimate Boot CD kan også bruges til backup og fejlretning, måske også til at nulstille kodeordet? Engang brugte jeg den på en computer som slet ikke kunne starte, rettede teksten i boot.ini filen og så kunne den Windows starte igen, det var en gammel Windows XP.
Den indeholder en mini Windows hvis Troldepigen er mere tryg ved den end ved Linux

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-10-14 11:42

Citat
Ultimate Boot CD

Er det den samme som mig-selv skriver om?

I må s'gi undskylde hvis jeg nogle gange spørger dumt, men jeg prøver at forstå det.

Med hjælp fra kandu er jeg jo allerede blevet meget klogere på pc og internet end jeg var engang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 11:50

Citat
Så vidt jeg kan se på dine links, så er der flere af mulighederne, der vil kræve, at jeg via problem-pc'en går på nettet og gemmer tingene af den vej.
Dette ser jeg ikke som en mulighed.

Hvis jeg misforstår, så må du meget gerne skære det ud i pap.

Jeg har lige prøvet det gratis program, som mig-selv taler om.
Fra en kørende computer hentede jeg programmet AIOMAI og indstallerede det
Ved at starte programmet lavede jeg en en boot CD
Denne cd kunne starte en computer og der kunne laves en kopi af windows partitionen.
Tager du denne kopi med over på din computer kan den åbnes og arbejdes med filerne.
Det tog en lille ½ time at lave kopien på min computer 36 GB
Jeg vil også prøve at gemme en kopi på en ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 11:56

Det er næsten det samme som sker med de forskellige programmer.

Fælles for dem alle er, at de hentes fra en kørende computer og bruges ved hjælp af CD eller USB memorystick, på den der ikke kan køre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-14 12:28

Boot disken laver du når programmet er installeret
http://www.billedeupload.dk/images/XtwDY.jpg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-14 13:31

Citat
Er det den samme som mig-selv skriver om?
Nej Ultimate Boot CD er et værktøj som kan bruges på virus inficerede computere, den kan starte computere som ikke vil eller kan starte og den kan bruges til at reparere computere.
Jeg er ikke meget for at indrømme det men jeg huskede forkert, det er Hirens Boot CD som har en mini Windows indbygget:
http://www.hiren.info/pages/bootcd
Af en eller anden grund er jeg modstander af diverse programmer til backup, det kræver som regel at programmet bliver installeret på computeren igen efter en gendannelse eller ny Windows installation og så er det ikke engang sikkert at backup filen kan åbnes.
Kopier filer fra en computer og Sæt ind på en anden computer eller ekstern harddisk, enkelt men det kræver at brugeren selv gør arbejdet og filerne kan med garanti åbnes, når man ved hvor de filer er gemt som skal sikkerhedskopieres så er der ingen grund til at bruge et program til at gøre arbejdet og gemme i en eller anden komprimeret format som måske ikke kan åbnes igen
http://www.ultimatebootcd.com/
den kan også bruges til kopiering men har ingen Windows indbygget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 13:51

Altså - Hirens boot cd har backup programmet Accronis indbygget og det kan arbejde direkte fra CD både bacup og gendannelse - men kun nogle udgaver kan læse usb.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-10-14 17:21

Citat
Kopier filer fra en computer og Sæt ind på en anden computer eller ekstern harddisk, enkelt men det kræver at brugeren selv gør arbejdet og filerne kan med garanti åbnes, når man ved hvor de filer er gemt som skal sikkerhedskopieres så er der ingen grund til at bruge et program til at gøre arbejdet og gemme i en eller anden komprimeret format som måske ikke kan åbnes igen

Det er jo sådan set det jeg allerede har gjort, jeg er blot lidt usikker på hvorvidt filerne kan åbnes når de kommer retur til pc'en, efter evt. omlægning.
Beskrevet i start-indlægget.

Men ingen vil lægge hovedet på blokken, at filerne kan åbnes.
(Hvilket jeg godt forstår).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-10-14 19:34

Citat
Men ingen vil lægge hovedet på blokken, at filerne kan åbnes.
(Hvilket jeg godt forstår).

Jeg kan da godt skrive det igen = det kan du godt med Aomei - Eyvind har jo lige prøvet det, samt jeg har lagt billeder af det - som du også kan se på programmets hjemmeside, men hvis du ikke prøver, så kommer du jo ingen steder.
Men som andre skriver, du har jo allerede adgang til mapper via fejlsikret, så kopier hvad der skal bruges og ellers...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 20:25

Ja for det er i alle tilfælde KUN filer og ikke programmer du kan hente.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-14 21:03

Citat
Men ved at starte i fejlsikret tilstand og taste F11 er jeg kommet ind, så jeg kan lave en sikkerhedskopi, og den har jeg så valgt at lave på min eksterne harddisk
ja men du skriver ikke noget om hvordan du har lavet den der sikkerheds kopi.
Et eller flere billeder der bliver kopieret over på en ekstern harddisk kan med garanti åbnes fra en hvilken som helst computer.
Det samme gælder musik og videofiler, hvis ikke så mangler der codecs på den computer som du bruger til åbne filerne.
Hvis du har brugt Windows til at lave en sikkerheds kopi så er den i en eller anden komprimeret format og det er der hvor der kan opstå problemer med at åbne - ikke hvis du manuelt har markeret nogle filer (alle filer i en mappe markeres med Ctrl + A) og klikket Kopier (Ctrl + C) og så har brugt Sæt ind (Ctrl + V) på den eksterne harddisk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-14 21:17

Ja jeg har prøvet at lave backup men kan ikke læse filerne fra en anden computer.

Jeg vil lægge hovedet på blokken:
(jeg vil dog ikke love, at lade det ligge hvis du svinger øksen)

Hvis du i filhåndtering har kopieret filerne og kun filerne over på en ekstern harddisk.

Kun filerne = billeder - dokumenter - musik - almindelige mapper

Og så kan du lave en systemgenopretning og hente filerne tilbage

Ved sådanne operationer er det godt at bruge kopiere (ej flyt)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 00:43

Citat
ja men du skriver ikke noget om hvordan du har lavet den der sikkerheds kopi.

Og det var jeg så ved, at skrive en længere afhandling om, da jeg fik et klart øjeblik.
Det sker af og til, men ikke helt så tit, som det kunne ønskes.

Jeg var ved at skrive noget om, at de filer jeg ikke kan åbne (backup-files) hedder WIM-fil'er, da jeg fik den lyse idé, at google "WIM fil".

Jeg fandt så dette: http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Operating-Systems-and-Software/How-do-I-open-wim-file-after-backup/td-p/1456231 og kom videre til dette: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03056985&cc=us&dlc=en&lc=en&jumpid=reg_r1002_usen

Og nu kan jeg åbne datterens dokumenter, billeder m.m., og har fået strenge ordrer på ikke, at se alle hendes billeder igennem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-14 01:39

Citat
Jeg var ved at skrive noget om, at de filer jeg ikke kan åbne (backup-files) hedder WIM-fil'er, da jeg fik den lyse idé, at google "WIM fil".
Så har jeg TOTALT misforstået spørgsmålet og trækker mig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 11:29

Du er god til at holde os beskæftiget hvis du havde oplyst fra begyndelsen hvad sikkerhedskopien hed og at du havde brugt HP's program til at oprette den backup, så havde vi slet ikke haft noget at lave - eller havde vi?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 11:46

Citat
hvis du havde oplyst fra begyndelsen hvad sikkerhedskopien hed og at du havde brugt HP's program til at oprette den backup, så havde vi slet ikke haft noget at lave - eller havde vi? [Nørd, i tvivl!]

Jeg beklager rigtig meget, men jeg synes jo, at jeg skrev alt hvad jeg kunne komme på.

Jeg skrev:
Citat
Min datter har fået et problem med sin bærbare, [B]HP[/B], Windows 7.

Og
Citat
Men ved at starte i fejlsikret tilstand og taste F11 er jeg kommet ind, så jeg kan lave en sikkerhedskopi, og den har jeg så valgt at lave på min eksterne harddisk (den jeg plejer at bruge på min stationære pc).

Jeg kan ikke altid hitte rundt i de rette benævnelser for tingene, men netop derfor pensler jeg det ud så godt jeg kan, fordi jeg så regner med, at i, som har mere styr på tingene, ved præcis hvad jeg skriver om.

Det var først da jeg sad og skrev på en længere forklaring, og bl.a. ville skrive hvad der stod når jeg holdt pilen hen på en af filerne, at jeg kom i tanker om, at fil-typen kunne have betydning for hvordan den skal åbnes.

Nu sidder jeg så og tænker, om andre pc-mærker (altså andre end HP) ikke kan noget tilsvarende?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-14 12:39

Citat
Nu sidder jeg så og tænker, om andre pc-mærker (altså andre end HP) ikke kan noget tilsvarende?
mange har sikkert noget tilsvarende, selv har jeg en HP bærbar og nogle hjemmebyggede stationære, de hjemmebyggede er der ikke den slags backup programmer på og jeg har aldrig forsøgt hvad den bærbare kan tilbyde angående backup, jeg kopierer kun filer og bruger altid Kopier fra den ene og Sæt ind på den anden, selve styresystemet kan jo altid geninstalleres så den bliver ikke sikkerhedskopieret. Ingen regel uden en undtagelse: Jeg har ikke en DVD med Windows 8 så den computer har en ISO sikkerhedskopi af hele partionen som Windows ligger på.
Husk på at vi er er her frivillig og du må ikke tage mit forrige indlæg som en kritik af dig
Godt i fandt ud af at redde billederne og andre værdifulde ting - God søndag

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 12:56

Jeg har aldrig selv haft andet end HP, det har ikke hver gang været et bevidst valg, oftest har det været fordi der tilfældigvis var et godt tilbud på en fornuftig HP pc.

Men hvis andre mærker ikke giver samme mulighed, så vil det jo være et argument for, at se positivt på HP pc'er ved fremtidige pc-indkøb.

Citat
Husk på at vi er er her frivillig og du må ikke tage mit forrige indlæg som en kritik af dig

Tak, men jeg kan jo ikke helt lade være med, at tænke på, om jeg kunne have gjort noget anderledes, og i så fald hvad.
For jeres skyld, men også for min egen. Det har trods alt taget mig 3-4 dage, at finde frem til denne løsning, og man man lærer jo ofte en del af sine fejl.

Jeg synes jo ellers, at jeg er blevet ret ferm til, at prøve mig frem med, at både højre- og venstreklikke på div. ting, for at se hvilke muligheder der er, men jeg har nok ikke været obs på, at mange informationer kommer frem ved bare, at holde pilen på en fil.

Hvis jeg skal være lidt fræk (grov?), så var der jo heller ingen af jer andre, der tænkte på dette.

Men hvis jeg ikke havde været igennem alle jeres besvarelser, med de overvejelser de har medført, så var jeg nok slet ikke kommet på den tanke, at google fil-typen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-14 13:30

Jeg vidste godt at det var din wim fil som drillede, men du skulle også have en mulighed for selv at finde problemet (øh udfordringen)

Jeg er glad for denne tråd, hvor jeg fik øjnene op for backup progammet "AOMAI", som ligner det program jeg fremover skal bruge. Men først skal det testes på de gamle computere, som jeg har liggende.

Tillykke med jeres løsning, og det bliver vel nok spændende, når mor skal til at kigge filer.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 19:54

Citat
Jeg vidste godt at det var din wim fil som drillede, men du skulle også have en mulighed for selv at finde problemet (øh udfordringen)

Vil det sige, at du gjorde det med vilje?

Nå, ok, nu hvor jeg har lært det på "den hårde måde", så er der nok større chance for, at jeg kan huske det en anden gang.

Citat
Jeg er glad for denne tråd, hvor jeg fik øjnene op for backup progammet "AOMAI", som ligner det program jeg fremover skal bruge. Men først skal det testes på de gamle computere, som jeg har liggende.

Ja, der er kommet nogle gode ting frem i denne tråd, selvom jeg måske fik kvajet mig lidt.

Citat
Tillykke med jeres løsning, og det bliver vel nok spændende, når mor skal til at kigge filer. [Djævel]

Tak. Måske bør jeg holde snotten væk, sæt nu jeg fik set noget jeg helst var foruden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-14 20:00

Jeg har aldrig haft en HP computer og anede ikke hvad en WIM fil er for noget.
Nu ved jeg det er en HP backup-fil.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-14 20:14

Citat
sæt nu jeg fik set noget jeg helst var foruden.

Så kunne det være du fik ét problem med ??? hvis først man ser hvad der står skrevet eller billeder = så hold dig fra det og lad dem i fred, især for din egen skyld - hvad andre skriver PRIVAT bør man absolut aldrig læse - har selv gjordt det engang jeg skulle hente lidt data tilbage, OG det var ikke det pæneste man kunne læse om sig selv - DET får én til at tænke på en anden måde over for de mennesker der skrev det, så lad være...

Angående WIM filer, så er her én, dog hedder sidste . WIMP

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-14 20:15
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-14 20:24

Det er stavet forkert.
The Diary of Horace Wimp
Der skulle stå:
The Diary of Horrible Wimp

Det lyder som en kinesisk motorcykel, hvor der er noget som skraber på.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-14 21:08

Citat
Nu ved jeg det er en HP backup-fil. [Glad]

Og værktøjet til at åbne med ligger næstnederst i mappen.

Citat
hvis først man ser hvad der står skrevet eller billeder = så hold dig fra det og lad dem i fred, især for din egen skyld - hvad andre skriver PRIVAT bør man absolut aldrig læse - har selv gjordt det engang jeg skulle hente lidt data tilbage, OG det var ikke det pæneste man kunne læse om sig selv - DET får én til at tænke på en anden måde over for de mennesker der skrev det, så lad være...

Ja, man kan nemt få informationer man helst var foruden.

Jeg kunne jo også risikere, at min datter og kæresten havde taget nogle, hmmmmmm, private, billeder af hinanden.
Og selvom jeg har skiftet ble på hende o.s.v., så tror jeg der er ting jeg helst ikke vil se.

Citat
FIS glemte linket. [Tømmermænd]
https://www.youtube.com/watch?v=A30Bt29i5KM

Undrede mig over hvad du mente med WIMP.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-10-14 19:30

Citat
Og selvom jeg har skiftet ble på hende o.s.v., så tror jeg der er ting jeg helst ikke vil se

Så meget desto - værre? eller er det et rigtigt ord? - hvis andre også begynder at snuse...
Kan man ikke tåle sandheder, så hold sig fra en famile´s/ andres PC som IKKE er ens egen.
Dog er de fleste så ikke klar over at de NU OGSÅ har det ´gamle´ skidt liggende.

Jeg har ikke mange hemmeligheder over for andre, MEN det havde resterne af min familie OVER for mig (og andre), og så er man pludseligt i et MEGET stort dilemma = skal man anmelde, eller bare lade dem være, og det er personer fra det ´offentlige´ rum samt rimeligt store embeder de besidder/ besad, de er næsten alle væk i dag = heldigvis.. MEN - ikke mere om det.

Fint nok du selv fandt løsningen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-10-14 19:36

Citat
MEN det havde resterne af min familie OVER for mig (og andre), og så er man pludseligt i et MEGET stort dilemma = skal man anmelde, eller bare lade dem være, og det er personer fra det ´offentlige´ rum samt rimeligt store embeder de besidder/ besad, de er næsten alle væk i dag = heldigvis.. MEN - ikke mere om det.

Ja, nogle ting har bedst af, at forblive skjulte.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-10-14 20:51

AMEN - osv.
https://www.youtube.com/watch?v=f1_QNcaQYYI
OG AL SAMMENLIGNING med mit sidste indlæg- er sikker under drevet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-14 16:23

Synger de allesammen sådan - derovre.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 08-11-14 19:18

Tak for svaret o.v.n..

Der var jo ingen, der kom med det helt rigtige svar, men jeg er i tvivl om hvad der sker med tråden hvis jeg annullerer, og jeg synes der er mange gode informationer, der ikke bare må forsvinde igen.

Tak for hjælpen til jer alle sammen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-14 20:27

Tak for accept, lidt flovt at modtage point for noget du ikke kunne bruge, som tidligere skrevet benytter jeg udelukkende den manuelle metode til backup af dokumenter og billeder med mere, jeg har ikke engang overvejet at bruge det indbyggede program på min HP bærbare