/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
græskarkerner
Fra : kivi
Vist : 433 gange
100 point
Dato : 15-10-14 13:12

hvor kan man købe græskar kerner det skal være de gammel dags kerner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-14 13:20

Spørg købmanden eller der hvor du normal køber frø om foråret, der er ingen butikker som har frø udstillet nu men de har dem omme bagved

Kommentar
Fra : netop

Dato : 15-10-14 13:21

Hvad forstår du ved gammeldags kerner?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 15-10-14 13:29

store og aflange

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-10-14 13:45

Hvis det er til at spise som snacks, så besøg en indvandrerbutik. de kan formodentlig også sås til foråret. Frø til udsæd skal man ikke spise; de er meget ofte præpareret med en kviksølvforbindelse eller andet grimt for at hindre svampeangreb.
vh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-10-14 13:47

Skal kernerne spises, eller skal de sås?

Hvis de skal spises, skal du IKKE købe dem hos frøhandleren, de er ofte bejset, og er ikke egnede til at spise + at de er meget dyre.

Hvis de skal spises, ville jeg kigge ind hos den lokale etnergrønthandler.

Hvis du har børn, der skal fejre Halloween med et rigtigt græskar, er det bare at slagte det bagefter og tage kernerne ud!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-10-14 19:31

Citat
Hvis de skal spises, ville jeg kigge ind hos den lokale etnergrønthandler.

Netto har oftest spiselige græskarkerner.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 15-10-14 19:40

det skal være til at lave syltede græskar

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-10-14 19:45

Citat
det skal være til at lave syltede græskar

Hmmm, skal græskarkernerne så syltes med?

Jeg kan huske, at min farmor syltede græskar, men kernerne var ikke med.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-14 20:18

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål

Du skriver

Citat
store og aflange , det skal være til at lave syltede græskar

Hvis du vil sylte et græskar, så følger kernerne jo med, når du køber et græskar, men de skal ikke syltes.

Jeg tror du i stedet tænker på syltede asier. Asier er aflange, men jeg kan tage fejl af, hvad du mener.

Kan du huske om det er orange eller grønne "græskar" du tænker på?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-10-14 02:30

Det er en forkert årstid du spørger,du skal så græskar om foråret og gerne forspire i vindueskarmen så nattefrosten er ovre når de plantes ud, græskar er ekstrem følsomme over for frost så lad være at så for tidligt, det er ikke alle steder der har de græskar frø du efterlyser, mine frø blev købt i Bilka foråret 2014 da jeg tilfældig så at de havde den rigtige slags hvide og lange til syltning, i søndags plukkede jeg 7 pænt store græskar fra 3 planter, græskarrene skal syltes inden længe og jeg glæder mig allerede vi har ikke haft græskar nogle år fordi vi ikke kunne finde de rigtige frø.
Husk græskar kræver meget gødning, jeg gravede en rende i jorden og fyldte en trillebørfuld komøg i renden, lagde jorden tilbage og plantede de forspirede græskar, sikke nogle store og frodige planter der udviklede sig

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-14 02:35

Det ser ud som om du kan købe online allerede nu og være klar når foråret kommer:
http://www.lundhede.com/graeskar-cucurbita-pepo-long-white-bush-2-froe-w8107.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-10-14 02:39

Citat
Hmmm, skal græskarkernerne så syltes med?
nej frøene skal naturligvis skrabes ud af græskarret inden syltning, nogle af frøene kan tørres og gemmes så du har græskar frø af egen avl år 2016, hjemmeavlede frø spirer lige så godt som dem du køber, det er afprøvet

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 16-10-14 07:52

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : katekismus