/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Elev jagthundedommer
Fra : ErasmusMontanus
Vist : 692 gange
100 point
Dato : 15-10-14 06:26

Hejsa
hvordan er kravene til og blive jagthundedommer og til dem som dømmer dig.
vh
Erasmus

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 110 point
Dato : 15-10-14 06:42
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-14 19:53

Av av, det var en grimmer én, den der.
Først og fremmest det, som rotw har linket til. Men, der er et MEN, du skal jo også ha' fiduserne at vide - og der er mange. Lad mig i flæng nævne de vigtigste ting en hundedommer skal ha' på rygraden.

Et must at vide:
Lidt fup og fiduser.
Kammerateri.
Vide hvem der har det rigtige tøj på -og sidst, men ikke mindst, hvem kører i 4x4
Hvem betaler under bordet med lidt ekstra jagt, såfremt bedømmelsen er "rigtig"
Man giver altid gode point til godejere og andre som er i besiddelse af gode jagter.
Pis gerne på den, som ikke går i den rigtige uniform - eller drister sig til stille op i et par billige jagtbukser.

Det er vigtige ting, det her!

Jeg er sikker helt på, at den nok så kendte hundedumptør, løgenhals, forfatter, langdistanceskytte (skyder efter ræv på afstande tæt ved - eller over 300 meter) jærger
-og hvad personagen ellers ynder at kalde sig, sikkert byder ind her med et par brugbare råd.
Han har jo ekspertisen, hvis jeg så må sige....

Du ønskes held med dommeruddannelsen og samtidig håber jeg, at du vil dømme fair og retfærdig. Det er der heldigvis mange der gør......Meeeeeeen, der er mange brådne kar - ingen nævnt og ingen glemt.

Mvh.
Tommy.
Nu med nyt jakkesæt.....eller, som en kendt forfatter engang skrev; jaggesædt

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-10-14 07:31

Og så sigermand, at jæker ikke har humour !!! Den omtalte forfatter er vel nok én af de beste eksponenter for de mangeækte jæker der forstår ogværsætter dansk humør !!!!!

Alle ønskes en rigtig god dag !!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-10-14 16:05

Erasmus, det kunne måske være du skal søge dommeruddannelsen indenfor "Hubertus"
Hmmmm....hvad det er, det ved jeg godt nok ikke med 100% sikkerhed.
Det kan måske være, vi kan få lokket Bent Ballegård frem fra sit flyverskjul og fortælle lidt om foreningen. Bent må være kendt med det der "Hubertus" noget, idet han skriver i et debatoplæg på "Jagthunden"........Jeg citerer hans vid.."Hubertus prøverne har fra starten været mit forbillede. Her er dommeren på forhånd kun iagttageren og ingen sendes hjem før tid.
Alle får en god dag, som de har betalt for."
Bent Ballegaard.
......citat slut.

Læg mærke til ordene "Her er dommeren på forhånd kun iagttageren og ingen sendes hjem før tid. Alle får en god dag, som de har betalt for."
Hmmmmm........som de har betalt for......javel ja....interessant ordvalg.

Mvh.
Tommy.

Leder med lys og løgte efter ny jakthun

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-10-14 21:31

Helt rigtigt Tommy !! Ballenfræs har udelukkende afholdt diverse private kurser og "prøver" med betalte dommere. De præmieringer han påstår at have fået med sine hunde, er altså betalte, dvs. at hans hundearbejde praktisk taget er lig med 0 !!

Har du ikke hund mere ? Hvilken race er du ude efter ? Færdigdresseret eller en hvalp ? Gu' ved om Ballefjoget har en hvalp til salg ? Vær meget opmærksom med om der forefindes hvide ører !!!
Hvis det er e hanhund, så undersøg o hunden er kryptokid, dvs. einstein !!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-10-14 22:43

Citat
så undersøg o hunden er kryptokid, dvs. einstein !!

-Og derfor kunne jeg aldrig i min vildeste fantasi drømme om at handle hund med Fjoget.
Der er et gammelt ord som siger: Hunden ligner sig ejermand

Tjaeee, nu ved jeg jo, at du er en erfaren mand udi hundespørgsmål - jeg har konsulteret dig før - husker du nok. (vedr. kammeratens labber)

Min jagt

400 tdl. hovedsalig "kornørken" med en del remiser, samt lidt "småsøer" med trækkende ænder.
Hver 3. år er der sukkerroer istedet for korn.
Der er en del fansaner i remiserne, samt et par småflokke af agerhøns, derfor afholder vi kun en enkelt jagtdag på hønsene. Derudover masser af gæs, rimeligt med duer og krager,
Råvildt og Dåvildt jagten er faktisk god. Men der behøver jeg - ret beset - ikke hund.

Jeg vakler lidt mellem en labber eller en springer...?
Ud fra den sparsomme beskrivelse, hvad ville du umiddelbart vælge...?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-10-14 08:26

Hej Tommy.

Udfra din beskrivelse er det primært en apporterende hund du har brug for ! Ikke at forstå således, at andre typer ikke er egnede !! Mit valg ville ubetinget være labrador - den kan bruges som drivende (går normalt ikke længere end max. 50 meter), er en fremragende apportør (er faktisk skabt til det) både fra land og vand, er en intelligent og rolig hund, som samtidig er en fremragende familiehund. Min egen personlige mening er, at du skal holde dig fra den p.t. mest solgte type, nemlig formel1 typen, som ofte har et helt andet gemyt end, i nogles øjne, fede gammeldags type (hvilket er en ægte lab. !!) Om din hund skal udvikle sig til en dorsk fedtklump a la en vis forfatter, er du jo selv herre over. Meningen med fedtlaget hos en hunderace er, at med meget vandarbejde i koldt vand i dagevis, at de skal kunne holde varmen, simpelthen !! Der er ikke mange hunderacer der kan klare disse betingelser, heller ikke formel1 typerne, som så udmærker sig i at kunne løbe stærkt (deraf navnet), ofte med hovedet under armene-næsen kan simpelthen ikke følge med !!!
Labradoren har ligeledes en fantastisk næse som i samarbejde med hovedet iøvrigt, fastholder et spor, f.eks. schweiss, samt en størrelse der gør, at i givne situationer kan den trække råvildt ned, apportere store fugle som f.eks. gæs - bestemt ikke uvæsentligt for en jæger !!
Nu får jeg sgu' nok på puklen for mit valg og forklaring, men det er min mening udfra de oplysninger du har givet.
Andre racer kunne også være f.eks. springer spaniels, ru(G)hår, men det kræver meget daglig motion, træning m.v.

Jeg håber du finder den hund du selv brænder for - held og lykke. Uanset hvilken hvalp du kommer hjem med, så start træning (leg) ligeså snart du får den inden døre - så vil du på sigt få en harmonisk og velfungerende hund, der vil følge dig i tykt og tyndt.

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-10-14 13:04

Erasmus.

Undskyld al den øvrige trafik i din tråd !

Hvilke hunde er du interesseret i ? Er det drivende, stående eller apporterende ? En god begyndelse for enhver dommeraspirant er at starte med trænergerningen, først lydigheds senere markdressuren, således din ballast bliver optimal i løbet af nogle få år ! Udfra devisen: Man skal krybe før man kan gå !
Alt dette kan du få oplysninger om i den klub hvor du kommer. Hvor gammel er du i gårde med hundearbejde og hvor langt er du evt. i dit hundeforløb ? Hvis du er ihærdig og opnår nogle gode resultater på uofficielle prøver i din klub, er jeg ret sikker på du vil blive lagt mærke til og evt. blive tilbudt kursur med henblik på en videreuddanelse til træner og det skal du tage imod !! Inden for en årrække på ca. 2-3 år, vil du måske være dommer på uofficielle prøver og hvis man synes du har fat i noget rigtigt, bliver du garanteret tilbudt en dommeruddanelse og så ..........!!!
Heldigvis er det ikke enhver beskåret at komme direkte fra gaden og begynde at dømme - vi ser desværre ofte helt uegnede knoldsparkere der tror de kan det hele - jeg vil ikke nævne navne, men mon ikke alle ved hvem jeg mener ?

Held og lykke fremover.

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-10-14 13:05

Hallooooooooo - derude!! Hvad er der nu i vejen med en "rubanker"?? Det er med vilje, at jeg ikke nævner Munsterländeren. Den er kommet lidt i miskredit herhjemme - hos overkommandoen - altså madammen.
Nabokonen tømte postkasse for os, mens vi var på ferie på Fejø ( Waterland). Ved 21-tiden kom hun ind med nøglerne - og havde sin rare Kernterrier med. Midt i samtalen med overkommandoen anbragte nabokonen en håndfuld foder mellem de to hundesnuder - altså terrierens og vores egen. Jeg stod med ryggen til og så derfor ikke hvad der skete. Der lød en knurren og pludselig stod nabokonen med blødende underlæbe. Hun forklarede blandt andet, at hun, for at forhindre de to hunde i at ryge i pelsen på hinanden, greb fat i min hund ( i halsbåndet ) og trak den op mod sig, så den stod på bagpoterne og et øjeblik var fri af fliserne ( hun er en stærk og kraftigt bygget kvinde ). Hunden kvitterede med at snappe ud efter hende, hvilket jeg i bund og grund godt forstår. Det gør nabokonen også, idet hun er vant til hunde og godt kan se det tåbelige i at blande sig i en dogfight på beskrevne måde.
Men min kone er rasende og forlange hunden aflivet, hvis den bider igen. Derfor har nabokonen lovet at bearbejde min kone, så vi undgår at skulle træffe et valgt, hvilket ikke automatisk betyder, at det er hunden som skal væk. Aflivet bliver den i hvert tilfælde kun ved alvorlig sygdom - eller hvis den bliver syg oven i hovedet.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-10-14 13:31

Hallo, halloTonganeser.

Jeg nævnte skam en ruhår for Tommy som en mulighed, så ruhår er der bestemt ikke noget i vejen med - har i øvrigt selv en. En god og kontant jagthund med et engleblidt gemyt a la en lab.

Den nabokone du beskriver som en "stærk og kraftig bygget kvinde", skulle sgu' spændes foran en plov, så hun kunne få brugt nogle kræfter!!
Det er tåbeligt at smide foder mellem to "fremmede" hunde; så beder man selv om ballade. Konen har naturligvis villet redde sin hund og din hund har muligvis været den nærmeste at få fat i ?? Som udgangspunkt skal man være meget varsom med at blande sig i hundeslagsmål: Man skal være helt sikker på, at man har overtaget, ellers går det ofte galt. I stedet for at trække hunden op mod sig selv, skal man holde den væk fra sig, hvis man kan !!! Ellers skal man tage fat i bagbenene på den arrige hund og få den væk fra kamppladsen - men, men, men. I sådanne situationer går tingene så ufatteligt hurtigt, at de fleste mennesker ikke har en chance !
Positivt er det, at nabokonen selv er klar over fadæsen, så mon ikke det blot er et kapitel der skal overståes ? Men lad være med at lade hundene komme tæt på hinanden på deres egne enemærker fremover - de har de sgu' med at huske alt det dårlige, nøjagtigt som en vis forfatter !!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-10-14 14:29

Hej ØV4.
Nu er der faldet lidt ro over situationen. Vores naboer er dejlige og positive mennesker, og nabokonen har rod i landbruget og er derfor dejlig robust. Jeg fatter bare ikke min kones reaktion. Hun har nemlig tidligere underholdt mig og pralet med historier om faderens mere eller mindre ondskabsfulde hunde, men måske blev hun bare forskrækket, og her til morgen gav hun da også hunden en kotelet fra gårsdagens middag. I går kom hun i øvrigt hjem med en buket blomster - som jeg skulle overrække nabokonen. Det gjorde jeg gladeligt. Der stod jeg i døråbningen med buketten - og opdagede pludseligt, at jeg havde glemt at lyne mine bukser op. Det tog hun med bravour. Hendes mand snublede i øvrigt samme dag over dørtrinnet til deres yderdør og baldrede hovedet ind i karmen, så han, efter hendes udsagn, ligner klokkeren fra Notre Dame. Kan lige se de to stå ved kassen i Rema 1000.
Som du skriver det, skal man aldrig fodre to hunde samtidigt. Der er tale om dyr, som ikke altid formår at fungere socialt.
Hunden havde det elendigt - efter hændelsen. Jeg tog den med ind på mit arbejdsværelse, hvor den plejer at ligge på en pude under mit skrivebord. Den rystede slemt de efterfølgende par timer, fik et par godbidder og er nu Gudskelov glad igen. Nabokonen har insisteret på at møde den hurtigst muligt - uden egen hund. For god ordens skyld: Den blev ikke irettesat af undertegnede, idet der trods alt var tale om en menneskelig fejl.
Jeg er selv blevet bidt et par gange - af min gamle hund, da den var helt ung. Men den slags hører med til faget.
Jeg fik ellers "ram" på et rålam, da vi ankom til Kragenæs, hvor vi skulle over med færgen. Den løb ind i anhængeren, og lynhurtigt stimlede en masse utvivlsomt velmenende borgere sammen - med masser af gode forslag. Lammet var ikke dødt, og da jeg ikke havde nogen kniv med, aflivede jeg det mod en stållygtepæl. Det gik meget hurtigt, og da ingen andre ville have dyret, blev det anbragt i traileren til senere foranstaltning - som man kan udtrykke det.
Lammet havde fået en slem medfart. Alle ribben var brækket, trykket ind i organerne og bughulen var derfor fyldt med blod. Nogle af de tililende var lidt vrede, idet de ville have sendt bud efter Falck, men det ville, i bedste fald, tage mindst 45 minutter, og man lader ikke et dyr lide unødigt. Dog udtrykte lodsejeren sin fulde tilfredshed med sagens udgang.

Afsluttende:

Det er helt rigtigt, at man bedst afbryder et hundeslagsmål ved at gribe fat i den aggressive hunds bagben - og trække den væk. At rejse den på bagbenene er halsløs gerning.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 17-10-14 16:53

hejsa
inden for stående hunde, vil jeg ansøge, har selv en stående hund
vh
Erasmus m

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-10-14 17:39

Hmmmmmmmmm!!

Hvis ham der fra Løsningkanten kan blive hundedommer, så er kravene overkommelige

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-10-14 19:12

Hej igen Tonganeser !

Det med at fodre to eller flere hunde samtidig i samme rum, er normalt ikke noget problem, hvis det er ens egne hunde !!
Men med 2 fremmede hunde i samme rum og så ovenikøbet hos dig selv og på din hunds enemærker, kan der nemt opstå slagsmål, hvis "tændingen" står lidt højt !!!

Mener nu også at jeg pointerede, at 2 "fremmede" hunde kan have problemer med at acceptere hinanden, når der smides foder mellem dem !

Rart at høre, at tingene har normaliseret sig i det lille hjem. Og så fik du ovenikøbet et stykke rålam - kødet er nu nok ikke noget bevendt al den stund, at der sandsynligvis er både maveindhold, urin m.m. løbet ud og har fordærvet kødet ??? Men resolut indgriben af klasse - vi har pligt til at udfri et nødstedt dyr uanset bla. bla.

ØV4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 17-10-14 20:30

Citat
Hvis ham der fra Løsningkanten kan blive hundedommer, så er kravene overkommelige

Uofficiel dommer kære Tonga, uofficiel

SHV, nu også med dobbelt løbet riffel.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-10-14 21:06

Kære ØV4 Takker for de gode råd, og lader forsamlingen her på Kandu vide, når og hvis og hvilken race jeg køber.

Citat
Hvis ham der fra Løsningkanten kan blive hundedommer, så er kravene overkommelige

Citat
Uofficiel dommer kære Tonga, uofficiel
Åh ja, det forhindrer ham ikke i at kloge sig Nu hører jeg ham vrisse; Hvis I ikke tror på hvad jeg siger, kan I gå ind på min hjemmeside og blive klogere www.bb-jagt.dk Siden er ligeså blank som ham selv.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-10-14 21:36

OK! Jeg troede squ han havde tilranet sig en dommertitel med lidt jagt på hjemmerullede agerhøns som drivmiddel.
Uofficiel dommer? Er det fordi man ikke vil skilte med hans kontrafej???

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-10-14 13:25

" kan I gå ind på min hjemmeside og blive klogere www.bb-jagt.dk "
Det er grunden til, at han bliver kaldt BalleAAage den kloge, som sidder på en låge, altimens han taler med en måge.
Læg specielt mærke til, at hans navn staves med Aa, for så kan han bruge det internaionalt, verdensmand som han jo er, denne forfatter og ingeniør med speciale i kopatte-gummi-kopper inden for malkemaskineindustrien ! Han videreudviklede produktet til også at kunne hjælpe bajutter, efter sigende nogle af hans bedste venner !!!

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 18-10-14 14:54

Tak for svaret rotw.