/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fotoredigering
Fra : Smukke_Ole
Vist : 694 gange
200 point
Dato : 14-10-14 11:19

Er der nogen, der kender et GRATIS program som kan "sammensmelte" to eller flere fotos til eet ?
Det skal gerne kunne eksekveres under Windows 7.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-14 11:31

Gimp er det bedste gratis gratis program, lidt svært at komme i gang med. men der er mange små film på Youtube som viser hvordan man gør: http://www.gimp.org/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-14 13:00

Et mere udbredt og lettere tilgængeligt program er Picasa, se mulighederne her:

http://picasa.da.softonic.com/

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-10-14 15:36

Jeg er efterhånden blevet så gammel, at jeg ikke har kunnet få nogen af de nævnte programmer
til at fungere, så jeg ville blive meget glad, hvis jeg kunne få fat i et program, der var ganske simpelt til "sammensmeltning" af fotos.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 14-10-14 16:04

Hvad mener du med "sammensmeltning" af billeder. Skal de ligge oven på hinanden, ved siden af hinanden, blendes, eller er vi ude i noget dobbelteksponering?

Og hvad skete der da du prøvede picasa og gimp?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-14 21:35
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-14 21:52
Kommentar
Fra : Pivili

Dato : 15-10-14 00:48

hvis det er to billeder der skal sættes sammen ved siden af hinanden heder det panorama, hvis det er 2 eller flere billeder der skal lægges oven på hinanden for at gøre de mørke steder lysere og de lyse steder mørkere heder det HDR, som er de 2 ting der er mest brugt når man gør brug af at sætte flere billeder sammen, men om det er det du vil ved jeg ikke, da du ikke har forklaret dig på en måde, så man ved hvad du vil med billederne.
så det må du lige gøre inden nogen kan hjælpe

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-14 05:22

Windows Paint klarer det på mindre end et minut:
http://www.billedeupload.dk/images/ky1EX.jpg
Det ligger i Start/ tilbehør.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-14 05:27

Hvis du bruger et Panorama/Stitch program, så skal der være noget i billederne som kan genkendes af det, for at lave et stort panorama billede (billederne skal overlappe hinanden i billedkanten), ellers bliver det ikke pænt.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 15-10-14 08:46

-> fun2

Ved "sammensmeltning" mener jeg at 2 eller flere billeder skal sættes sammen til eet billede, enten ved siden af hinanden eller det ene ovenover og et andet/de andre nedenunder.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 15-10-14 08:59

-> mig-selv

Jeg har lige prøvet Paint, men jeg kan ikke få sat flere billeder sammen til eet

Smukke_ole

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-14 14:59

Når du bruger Paint, skal du sikkert først åbne et billede, og det skal du ´kopiere´ = åben så et andet billede og udvid markeringen og vælg SÆT IND - ELLER vælg åben/ sæt ind fra.

Selv bruger jeg dette, når jeg skal lave det samme som dig, meget hurtig og effektivt billederne skal bare trækkes over og muligvis justeres
http://wondershare-photo-collage-studio.soft32.com/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-14 15:17

Citat
ELLER vælg åben/ sæt ind fra.

Vær opmærksom på at det nye billede lægger sig oven på det første og skal flyttes til siden eller ned.
Måsker derfor du ikka kan lave det.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 200 point
Dato : 15-10-14 20:59

Du kan bruge IrfanView: http://www.irfanview.com/
Når du har downloaded og installeret programmet (det er gratis) gør du følgende:

1: Åben det første billede.
2: Åben det næste billede, i et nyt vindue. Vælg hele billedet (Ctrl+A) og kopier (Ctrl+C)
3: Derpå skifter du til det første billede. Vælger "Paste Special (Add to Side)" fra Edit menuen, så kan du få lov til at vælge om det andet billede skal være til højre, venstre, over eller under det første.
4: Hvis du har flere billeder du vil have sat ind, så gå tilbage til 2.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-14 23:16

Citat
Jeg har lige prøvet Paint, men jeg kan ikke få sat flere billeder sammen til eet

Kan ikke se at det skulle være så svært, men her er det på video:

https://www.dropbox.com/s/stkri8ihdheknmc/Paint%20-%20job.mp4?dl=0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-14 23:18

NB; samme metode gældre vel også for alle andre programmer der er nævnt her

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 16-10-14 09:46

-> fun2

Nu har jeg hentet og installeret IrfanView.
Jeg kan bare ikke finde ud af: 2: Åben det næste billede, i et nyt vindue.
Gider du lige fortælle mig hvordan man gør det ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-10-14 10:02

Det gør du på samme måde som du åbnede det første billede.

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 16-10-14 18:00

Tak for svaret fun2.
Så har jeg fået det til at fungere.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : henningolesen

Dato : 18-10-14 00:00

hvis det er to billeder du vil lave til et såkaldt panoramabillede, så kan du på nettet hente et program der hedder PANORAMAMAKER

MVH
HENNING

Kommentar
Fra : henningolesen

Dato : 18-10-14 00:05

I PANORAMAMAKER henter du blot de billeder du skal bruge , trykker på en knap ,og billederne sættes automatisk sammen , billederne skal alle have samme størrelse..........