/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Skruetrækker til specialskruer?
Fra : Brassovitski
Vist : 1579 gange
200 point
Dato : 13-10-14 15:30

hej
Jeg mangler en skruetrækker til de special skruer der sidder i mange færdigsamlede fordeler ledninger/forlængerledninger. Disse har et lille rundt hoved med 3 skråt stillede små kræve, som peger ind mod centrum, det vil sige de peger ikke direkte ind mod centrum men lidt forbi.
Jeg aner ikke hvad de hedder, men de er ca. 4-5 mm i hovedet.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 13-10-14 15:46

Biltema har det helt sikkert

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-14 15:50

Citat
færdigsamlede fordeler ledninger/forlængerledninger

Mig bekendt er det skruer der ikke er beregnet til at kunne skrues ud igen, så med mindre du har skruer er skruetrækkeren ubrugelig

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-10-14 15:53

No Biltema har rigtig mange sæt med rigtig mange forskellige skruetrækkere i bare ikke lige denne. I skal forestille jer at den skal være hul som en top, og så skal der være 3 kanter/ der griber ned i 3 skrå kærve, Skruen har en rundt hoved i stil med en bovler hat, bare uden skygge.
Nogle af de der færdige forlængerledninger med et 3 stik på som fås hos Jem og Fix har den slags skruer. Der finde også nogen skruer som har en oval top, hvor de så skal bruges en skruetrækker med et ovalt hul i, men det er ikke denne type.
Det er røv irriterende man ikke kan skille dem af og montere en længere ledning.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-10-14 16:00

Skruen ligner denne lidt, men ikke helt præcis. Jeg har desvære ikke et eksemplar der er intakt.
https://www.dropbox.com/s/nq3sosv5anxr5x9/Special%20skrue.jpg?dl=0

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-10-14 16:08

Citat
Det er røv irriterende man ikke kan skille dem af og montere en længere ledning.

JA det er. Men det er ikke meningen at de skulle kunne skilles af, der for disse skruer, og selv om du har en skruetrækker der passer der til kan du heller ikke skrue den ud, for de er med skrå sider så når du vil skrue ud/venstre om glider den op/af skruen.
Du kan bore nogle små huller i hovet på skruerne og så bruge en spidstank til at skrue dem ud med, eller du kan bore hele hovet af og så skille den af.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 13-10-14 16:10

Kan du ikke bare købe løse stik med normale skruer, og ledning i meter. det koster ikke mange bassøre

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-10-14 16:38

Citat
Kan du ikke bare købe løse stik med normale skruer, og ledning i meter. det koster ikke mange bassøre

Det bliver end da billiger og bedre og pænere for en alm 3 eller 4 stik dåse fylder ikke så meget, og når der alligevel skal købes ny ledning og stikprop så køb også en ny stikdåse der kan skilles af

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-10-14 16:56

Hvad med dette sæt ??

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Skruetrakker-og-Bits/Bitssat/Bitssat-Security-33-dele-10102/

Klarer mange af de "mærkelige! skruehoveder.

MVH

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-10-14 17:56

Mange god eforslag tak!
Citat
JA det er. Men det er ikke meningen at de skulle kunne skilles af, der for disse skruer, og selv om du har en skruetrækker der passer der til kan du heller ikke skrue den ud, for de er med skrå sider så når du vil skrue ud/venstre om glider den op/af skruen.

No, hvis man har den rigtige skruetrækker, kan skruerne skrues ud og i igen.

Lave ledningen fra bunden af med enkelte enheder, bliver meget dyrere, det har jeg tjekket. Den jeg har købt koster 34 kr. med afbryder (det er vigtigt at der er en afbryder), plus et nyt længere stykke ledning og et hanstik, det kan ikke gøres billigere, så vidt jeg har kunnet finde ud af. Billigste alternativ løber op i nærheden af 120 Kr. og så er ledningen stadig for kort.
Det der med at bore skruerne ud og så efterfølgende sætte nogle andre i, er meget besværligt, da det næsten ikke er til at få boret til at tage fat på den runde top.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-14 18:51

Det er sikkerhesskruer, som netop ikke må kunne skrues ud.
samme slags kan fås til kvalitestlåse, så man sikrer sig at uvedkommende ikke kommer ind, eller ud ved blot at afmontere låsen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 13-10-14 19:16

Nej transor det er IKKE envejs skruer. Jeg har tidligere skilt en af på en mere besværlig måde, med den rigtige skruetrækker kan skruerne sagtens skrues ud og i igen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-14 19:24

Citat
Hvad med dette sæt ??

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Skruetrakker-og-Bits/Bitssat/Bitssat-Security-33-dele-10102/

Klarer mange af de "mærkelige! skruehoveder.

Har selv dét sæt = udmærket, men det kan stadig ikke skrue de skruer ud som sidder i diverse nye færdig-købte stik.
Citat
Det er sikkerhesskruer, som netop ikke må kunne skrues ud.
samme slags kan fås til kvalitestlåse, så man sikrer sig at uvedkommende ikke kommer ind, eller ud ved blot at afmontere låsen.

Om der så er en GOD grund til at der laves de stik osv med de engangs skruer skal jeg ikke kunne sige, men kunne måske tænke mig at EU har en finger med i spillet, for jeg har set dyre stikdåser hvor de er til at skille af og samle uden problemer = men de er sikker også gamle, da de ikke er til at sælge i forhold til diverse byggemarkeds priser.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-10-14 19:26

Til den pris er de formentligt lavet af børnearbejdere i Indien eller Kina.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-14 19:57

Citat
af børnearbejdere i Indien eller Kina.

De har i hvert tilfælde sparet lidt metal - på skruerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-14 22:21

Forslag:

Stålrør med hul som lige passer ned over skruehoved.
Bore 3 huller et lille stykke oppe af røret.
Stikke en tråd ind og ned hvorefter den snos sammen uden for røret.
Nu har du lavet de 3 inderstykker som kan gribe fat i de 3 hulninger i skruen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-10-14 00:08

Eivind lyder som et godt forsøg, der er bare den lille forhindring at skruehovedet kun er ca. 4 mm i diameter og sidder nede i et ca. 12mm dyb hul som er 6mm i diameter. Jeg tror jeg spørger en elektriker om han ved hvor man køber sådan noget spdcial værktøj.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-10-14 07:04

ang.:
forlænge/forkorte kan du bruge sådan en afbryder man kan sætte "midt " på en ledning og som så virker som lovlig erstatning for en en dobbelt klemrække ( hvis du ikke vil have afbryderfunktionen i "samlingen " kan du jo blot "luse" over inde i afbryderen )
og så et alm løst hanstik med alm skruer.
På tilbud vil jeg mene "forlængerafbryder og løst hanstik kan fås for under 20 kr

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-10-14 10:32

Citat
sådan en afbryder man kan sætte "midt " på en ledning

En gennemgangsafbryder (også kaldet en "kip-afbryder"):
http://www.lemu.dk/diverse-afbrydermateriel/13489

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-10-14 15:32

Tak for alle gode ideer som jeg kender i forvejen. Tilbage til spørgsmålet.
Hvem kender et sted en skruetrækker der passer til beskrevne skrue kan købes.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-10-14 16:31

Hvis det er en sikkerhedsskrue burde den være her.

http://www.security-fasteners.dk/sikkerhedskruer.php

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-10-14 16:51

Jeg tror det er denne http://www.security-fasteners.dk/sikkerhedskruer15.php
der er bare den forskel at det ikke er en maskinskrue, men en med almindelig skruegang mage til en træskrue. Det var så skruen, men hvor er så værktøjet til at skrue den i og ud?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-10-14 16:52

He! Værktøjet/toppen var jo lidt længere nede på siden, men hvor køber man så lige sådan en?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 14-10-14 17:21

Citat
He! Værktøjet/toppen var jo lidt længere nede på siden, men hvor køber man så lige sådan en

Prøv at ringe til firmaet og hør om de vil sælge til dig eller kan fortælle hvordet kan købes.

Kontakt os

Præstmark A/S

Staktoften 1
DK-2950 Vedbæk

Tlf. +45 38 88 44 00
Fax. +45 38 11 44 00
E-mail: sales@praestmark.dk

Web: www.praestmark.dk

CVR-nr. 87 80 13 14

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 14-10-14 18:08

Tak for svaret Hejdu58. Tror bare jeg lukker denne opgave nu, så må jeg prøve at få fat i værktøjet. Hvis jeg finder et sted at købe det rigtige værktøj elelr måske et sæt værktøj, skriver jeg det ind her i tråden efterfølgende.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-10-14 18:39

Selv tak Brassovitski