/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Depositum / istandsættelse
Fra : olarsen
Vist : 654 gange
200 point
Dato : 12-10-14 17:10

Hvilke rettigheder har man som lejer/fremlejer i en andelsbolig, boligselskabet hævder at lejer/fremlejer ikke må istandsætte selv ved fraflytning, det er kun andelsforeningen som må istandsætte, i det konkrete tilfælde vil de fradrage kr. 14.000 uanset hvor længe lejligheden har været beboet, er det i orden/lovligt?
Jeg kan jo godt se at det kan være et problem, hvis den som istandsætter lejligheden er en fusker og resultatet er derefter, men har ,man ikke krav på selv at indhente tilbud?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-10-14 17:48

Det kommer an på andelsboligforeningens vedtægter.

Har du kigget i dem? Har de evt. en hjemmeside, hvor de ligger?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-10-14 21:32

Tak, det var en god information. Jeg skal se om de er til at få fat i, der går jo nok nogle dage, men tak for info til nu.
/ole

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-10-14 03:57

For mig ligner det sort snak.
1 er det andelsbolig foreningen der lejer ud? Og er det et tidsbestemt lejemål, erhverv eller ?
Eller er det en andelshaver ?

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 13-10-14 12:39

HEJ

Hvad skrev du under på da lejede lejligheden, se på din lejekontrakt og hvad skrev under på da du fik lejligheden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-10-14 20:10

For det første skal der være ´syn´ af lejligheden, hvor lejer/ejer går samtlige fejl og mangler igennem (tag billeder, den beviser mere end ord) samt begge parter skal godkende det? på stedet og ikke flere dage/uger efter.

Dog er visse selskaber så krakilske at de selv efter udlejning på mindre en månede kan forlange en gulv afslibning, selv om gulvene aldrig har været berørt.

Og foreninger har deres ´faste´ fuskere til den slags, og de tjener rigtigt godt - hvis man ikke brokker sig, eller undlader at møde frem til syn.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 14-10-14 12:32

Hej olarsen.
Er du andelshaver eller er du lejer af en fremlejet andelsbolig?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 14-10-14 12:51

Kimpetersen,
jeg er forælder, min datter er fremlejer og det er en veninde som er lejer, jeg har fundet frem til at det skulle være en ejerlejlighed som ejer så udlejer, han har sagt til pigerne er der bliver fratrukket 14.000 ved fraflytning uanset hvor lang tid de har boet der?! Lyder lidt underligt i mine ører, men jeg har heller aldrig boet til leje i sådan en lejlighed.

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 200 point
Dato : 15-10-14 09:33

Der er meget stor forskel på Andelsbolig (lejlighed) og ejerlejlighed. En Andelsbolig må som regel kun fremlejes 2 gange 1 år ved specielle årsagere (udstationering, sygdom eller dødsfald), da der er bopælspligt for andelshaveren, boligen er ejet af andelsforeningen og en bestyrelse valgt blandt andelshaverene til at styre foreningen. Den årlige og evt. ekstraordinære generalforsamlinger er bestemmende. Ejerlejligheder er ejet af den der har købt lejligheden. Er du i tvivl kan du få svar og hjælp hos lejernes lands orgination.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 06-11-14 14:55

Tak for svaret kimpetersen.
Lidt sent at godkende nu.
Ved godt at min indledning var lidt rodet, pga. lidt misforståelse mellem min datter og mig selv, men nu prøver jeg at tage den med Lejernes LO.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 06-11-14 22:43

held og lykke