/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Ferie før efterløn
Fra : lask
Vist : 1084 gange
200 point
Dato : 12-10-14 09:02

Man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet den dag man går på efterløn, men hvad nu hvis man afvikler sin ferie op til efterlønnen? Reglerne er jo sådan at man ikke skal stå til rådighed i sin ferie.

Jeg spørger fordi jeg gerne vil starte på en 3 måneders rejse samme dag jeg begynder at afvikle restferien som begynder 4 uger før jeg kan gå på efterløn. Jeg vil derfor ikke kunne være i Danmark den dag jeg går på efterløn.

Jeg har spurt en på fagforeningen og hun mener jeg skal være hjemme den dag efterlønnen starter

Er der nogen der ved om jeg lovligt kan rejse væk inden efterlønnen? En eller anden lov tekst der giver mig ret?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-10-14 10:17

Det må være en gul fagforening du har spurgt. En rigtig faglig organisation kan give dig det rigtige svar!

Kommentar
Fra : lask

Dato : 12-10-14 12:33

Hvis 3f er gul så... men det kan da også være svaret jeg fik er rigtig, men erfaring siger mig det også kan være forkert, så undersøger lige lidt selv..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-14 12:48

Efterlønnen behøver ikke starte lige på dagen efter din fødselsdag.
Jeg er da heller ikke sikker på, at du skal stå til rådighed...............men er lidt i tvivl.
Som efterlønner skal man være medlem af a-kassen men ikke absolut medlem af fagforeningen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-10-14 13:15

Som efterlønner skal du ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet, men hvis du har Lyst, må du arbejde alt det du vil.
Du bliver bare trukket i efterløn time for time.
Du skal lige aftale med fagforeningen at du rejser, for du har pligt til, med bestemte tidsintervaller, at melde dig hos fagforeningen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-10-14 14:44

lask, er du på nuværende tidspunkt i arbejde, eller er du arbejdsledig med dagpenge?

Citat
Tag efterlønnen med på ferie

Men vær opmærksom på, at destinationen bestemmer, hvor længe du kan gøre det.

Af: Frank Rasmussen

Når du er på efterløn, må du altid holde ferie i udlandet. Du skal dog være opmærksom på, at der gælder forskellige regler for, hvor længe du må være væk. Det afhænger af, om du holder ferie uden for eller inden for EØS-området.

EØS-området omfatter alle EU-lande, Norge, Lichtenstein og Island. Derudover er der en begrænset aftale med Schweiz.

Ferie inden for EØS
Du kan holde ferie, lige så længe du vil, i lande inden for EØS-området. Her er ingen begrænsninger.

Ferie uden for EØS
Hvis du holder ferie i lande uden for EØS-området, kan du få udbetalt efterløn i op til 91 dage i et kalenderår.

Hvis du bliver væk i længere tid, bliver udbetalingen af din efterløn standset, indtil du vender tilbage til Danmark eller et andet EØS-land.

Alle ferier i udlandet tæller med til de 91 dage. Det gælder altså, uanset om du holder mange korte ferier, eller om du holder én lang ferie.

https://www.ase.dk/presse/nyheder/2014/4/tag-efterloennen-med-paa-ferie

http://www.fagbladet3f.dk/2-sektion/dine-penge/2e5dc4583c604c04b9f547ed9839a43b-20140611-ledig-husk-penge-at-holde-ferie-for

Som jeg læser det, kan jeg ikke se nogen grund til, at du ikke skulle kunne rejse/holde den ferie, som du har planlagt..

http://www.foa.dk/A-kasse/Kontakt-akassen/Spoergsmaalsvar-faq

Men a-kassen skal have besked.

God ferie

Kommentar
Fra : lask

Dato : 12-10-14 17:18

Hej igen

I har forstået mit spørgsmål forkert, eller også har jeg ikke været klar nok i mælet

Jeg ønsker at holde ferie FØR jeg kan gå på efterløn, og mens jeg så er på ferie bliver jeg gammel nok til at gå på efterløn og ønsker det automatisk skal træde i kraft selvom jeg er på den anden side af jordkloden.

her er det så fagforeningen vil have jeg skal være hjemme den dag jeg begynder på efterløn for ellers står jeg ikke til rådighed for arbejdsmarkedet op til jeg bliver efterlønner.

Jeg mener jo at når jeg holder min ferie ( hvor jeg ikke skal til rådighed for arbejdsmarkedet )lige op til dagen hvor jeg kan gå på efterløn heller ikke behøver at være til stede på dagen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-14 18:03

Når du holder ferie er du ikke til rådighed, og skal heller ikke være det.
Man afholder sin ferie før efterlønnen kan træde i kraft og det gælder også den ferie der er optjænt i det "nye" ferieår. Du kan snakke med din Akasse om hvordan du skal forholde dig.
Du betaler Akasse mens du er på efterløn.
Du behøver ikke betale foreningskntinggent mens du er på efterløn.

Snak med din Akasse inden du roder rundt i paragrafferne.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-10-14 09:57

For mig lyder det helt forkert, at 3F kan svare dig sådan. A-kassen hos 3F er meget kvalificeret, men selvfølgelig kan du have fået en forkert sagsbehandler på området - derfro var mit bud en gul - sorry

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-10-14 12:54

Citat
Jeg mener jo at når jeg holder min ferie ( hvor jeg ikke skal til rådighed for arbejdsmarkedet )lige op til dagen hvor jeg kan gå på efterløn heller ikke behøver at være til stede på dagen?

Kommer vel an på om du er i arbejde når du starter ferien og først aftræder når du kommer hjem.

Eksempel: Du starter på efterløn 1-2-2015 men aftræder fra jobbet 31-1-2015 hvor du i perioden forinden har afviklet ferie eller ophobet afspadsering........om det så er 3 uger eller 3 måneder.........og så er det ferie hvor du ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet i og med du teknisk er i job.

I sommeren 2009 blev jeg i en opsigelsesperiode tvunget til 6 ugers sammenhængende ferie, jeg havde så 14 dage på jobbet inden den endelige fratrædelsesdag, de tre ugers sommerferie var normale og de 3 andre var gemt ferie fra foregående ferieår og afspadsering.

Kommentar
Fra : lask

Dato : 13-10-14 13:22

Jeg er (formentlig som nu) arbejdsløs inden jeg afvikler det sidste ferie op til efterlønnen.

Tak LuffeA det havde jeg glemt at nævne!

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 13-10-14 14:01

Citat
Jeg er (formentlig som nu) arbejdsløs inden jeg afvikler det sidste ferie op til efterlønnen.

Så er det at det kan blive firkantet, du er jo så på dagpenge men er[I] "uden ret og pligt"[/I]når der holdes ferie for egen opsparing og/eller feriepenge, heri indgår også hvornår du skal fjernes fra det obligatoriske jobnet.dk eller blot at din profil ikke indgår i søgningen...........hvad f.eks. min ikke gør da jeg har været syg i 3 år.

Jeg ville tage en snak med sagsbehandleren på jobcentret og få referatet fra dette verificeret hos a-kassen, de bruger nøjagtig samme regelsæt omend der er variationer i fortolkningen.

På Borgerservice står der noget om ferie sammen med efterløn, men det omhandler kun klart nok feriepenge udbetalt efter starten af efterløn idet der jo kan blive tale om modregning.

Godkendelse af svar
Fra : lask

Dato : 13-10-14 14:09

Tak for svaret LuffeA.