/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Kontanthjælp
Fra : jensviggo
Vist : 598 gange
100 point
Dato : 10-10-14 07:12

Andersen har nu modtaget kontanthjælp i halvandet år, hvor lang tid kan han blive ved med det uden at røre en finger for ydelsen?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 10-10-14 07:26

min svigerdatter er 57 år og har fået siden hun var 18 år, sååååå

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-14 07:44

Citat
min svigerdatter er 57 år og har fået siden hun var 18 år, sååååå

Det siger nok mere om det sociale system end om din svigerdatter.

Nogen har været på kontanthjælp i rigtig mange år, men det er mit helt klare indtryk, at når nogen er på kontanthjælp i mange år, "uden at røre en finger", så plejer det, at handle om syge mennesker, som burde have været tilkendt enten fleksjob eller førtidspension.

Men det har været billigere for kommunerne, at holde folk på kontanthjælp end at tilkende f.eks. førtidspension.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 10-10-14 08:01

Troldepigen har vist fat i det helt rigtige,

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-10-14 09:13

Vær ikke nervøse nu kommer der 20000 muslimske Syrere som derefter får deres familier på gennemsnitlig 5 personer hvilket giver ca. 120.000 der alle vil få sociale ydelser!
Så er det sket med ældreforsorg og kontanthjælp endvidere vil gratis lægekonsultation forsvinde samt betalingshospitaler bliver nødvendig! Samtidig vil de radikale lade flere ligge på gaderne og dø! Jeg har medlidenhed med børnebørne!
De radikale har slagtet Danmark og bør stilles for rigsret!
Blot et senarie
MV2

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-10-14 09:46

5 Stjerner ***** til MV2

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-10-14 10:05

Jeg har arbejdet med bl.a. den gruppe i en halv snes år. Min erfaring er, at når en sagsbehandler har opgivet vedkommende, ryger sagen i skuffen. Der er jo refusion fra staten med skiftende %-satser. Det er derfor billigere for en kommune, at lade stå til - og i nogle tilfælde, også billigere end at sætte dem i aktivering - igen afhængig af refusion satsen fra staten - det grunder - som i mange andre tilfælde på bevist kassetænkning!
Alt lortet starter på Christiansborg - lovgivning kaldes det!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-14 12:37

Citat
Jeg har arbejdet med bl.a. den gruppe i en halv snes år. Min erfaring er, at når en sagsbehandler har opgivet vedkommende, ryger sagen i skuffen. Der er jo refusion fra staten med skiftende %-satser. Det er derfor billigere for en kommune, at lade stå til - og i nogle tilfælde, også billigere end at sætte dem i aktivering - igen afhængig af refusion satsen fra staten - det grunder - som i mange andre tilfælde på bevist kassetænkning!
Alt lortet starter på Christiansborg - lovgivning kaldes det!

Du skriver det lidt mere kontant end jeg, men helt enig.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 10-10-14 13:00

Efter i mange år at have hørt fra næsten alle politiske partier, at det skal kunne betale sig at arbejde, hvor dejligt er det ikke at sige noget bavl uden at skulle komme med lange lidegyldige og tåbelige forklaringer.
I øjeblikket er det så LAs kuglestøder der råber højest i koret, ham kan jeg næsten tilgive på forhånd, fordi jeg ved at han er efter min mening mindrebegavet og han ville nok klare sig bedre hvis han fik 2 støttepersoner til at hjælpe sig.
Men han er jo desværre ikke den eneste på Borgen, der lukker sådanne tåbeligheder ud, også folk der er normaltbegavet, kommer med disse udbrud og dem hverken kan eller vil jeg tilgive, fordi man sparker sku ikke på folk der ligger ned.
Disse politikere, ved jo alle hvorfor tingene er som de er, de har alle været med til at lave den politiske sump, vi befinder os i og her tænker jeg ikke kun på bistandshjælp, det er nok den mindste af alle de tåbeligheder, vi står med idag.
Man får det indtryk, at Danmark er på fallittens rand pga: alle de folk, der ikke "gider" at tage et arbejde og fordi politikerne lader som om, at det er paradis hvis man kan gå hjemme og få penge for det, hvis man går hjemme i mange år, er det ikke fordi man er doven, men fordi man er syg.
Det må da være dejligt ikke at skulle på arbejde hver morgen, det er det sikkert også de første 3-4 mdr: så går det sjove sku af det, man mister mere end man får ud af det, man opdager at kontakten med ens kollegaer bliver mindre og man kan ikke bare få nogle nye, derefter ryger ens ægteskab især hvis man er en mand, fordi mænd stadigvæk måler sig med andre mænd på hvad man arbejder med og hvis man så ikke arbejder, så er den da helt galt og man føler sig værdiløs over for konen, så er der ikke langt til en skilsmisse.
Ofte er det grunden, til at nogen kommer i kontakt, med de mennesker der sidder henne på bænken og drikker den ene bajer efter den anden, så er der da, nogen at tale med, især om hvor dårligt samfundet er og desværre har de ikke helt uret og jo mere de forstår det jo mere selv medicinere de sig med øl og piller.
Alle de folk, der bruger dette til at hakke på andre, aner ikke hvad de taler om, de skal bare bruge nogen de kan give skylden, de er totalt ligeglad med hvem de spytter på, bare de kan spytte og ramme nogen, især nogen der ikke kan spytte igen.
Vi kender jo allesammen, nogle af disse mennesker, det hele tiden leder efter nogen at spytte på, nogen trækker sig væk fra dem, andre lader som om de ikke høre det.
Jeg vil sammenligne det lidt som at være racist, bortset fra at her handler det ikke om racen, men mere om manglende social omgang, for hvem har lyst til at være sammen med et menneske, der ikke arbejder, det er der ikke mange der vil, fordi vi alle har en rem af huden.
Vi begynder jo længer tid man går arbejdsløs, at mene han/hun måske selv kunne gøre lidt mere, for at få et arbejde, for der er jo altid, et arbejde at få hvis man da vil arbejde, og havde det været mig selv, ville jeg søge i døgndrift, ja selv søvn, ville komme i anden række.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-14 13:16

Praktisk taget indtil folkepensionen hvis folk kan dreje jobcentret en knap og indgå i aktivering uden at gå specielt op i det og så søge mange stillinger som de mangler kompetancer til eller også ikke gider selv om de har kompetancen.
Og så er der mange indvandrerkvinder som af kulturelle grunde er totalt afskåret fra at komme på arbejdsmarkedet, nogle af dem har været på kontanthjælp i 20 år, andre har fået førtidspension grundet "sprogvanskeligheder".

Nye reformer er bundrådne, man vil have syge mennesker i fleksjob for at holde dem fra førtidspension og for at få dem i fleksjob skal de igennem et ressourceforløb, men der er ingen lov for hvor længe der må gå fra lægerne har sluppet de syge og uarbejdsdygtige til de skal i et forløb, i alt den tid bliver de låst på kontanthjælp da det er billigst for kommunerne.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-10-14 13:26

Til Alan57,
Tildels har du et point, men der er i min aldersgruppe (58-59-60 år og ufaglærte) mange i Gribskov/Halsnæs og Helsingør kommuner, der hellere end gerne vil arbejde, men vi er ikke værd at samle på! Flere af os har mere end 300 afslag - selv på jobsøg til Ringsted og Køge - at sige at vi ikke prøver eller gider er anstødeligt! Nej det grå guld er blevet pisset på så gudsjammerligt at enhver der har stemt på den siddende regering burde skamme denne regering ud!
At der så ved siden af kommer prestige krig og 20.000 syrere som skal finansieres af vores dagpenge og danskernes velfærd for derefter at blive familiesammenført med 5+ personer som vi også skal betale for - ved siden af de andre asylansøgere og illegale indvandrere er bare for meget!
Jeg vil forstå hvis der bliver opstand i vores lille kongerige og det vil komme til opgør, jeg er bange for at vi ikke kan nå at stoppe det!
Endnu en betragtning
MV2

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 10-10-14 14:23

Andersen er "kun" 40 år har aldrig været i en fagforening

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-14 14:56

Citat
Andersen er "kun" 40 år har aldrig været i en fagforening

Alder er ingen hindring for at betale til fagforening og/eller a-kasse, dog mistes rettighederne til dagpenge fra a-kassen når det er tid til folkepension.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 10-10-14 15:43

Jeg holder med dig i mange af de ting du her bringer op modersvilje.
Politikerne hugger folks penge gennem skatten, vi det danske folk får hele tiden at vide at der er krise og de er nød til at skære ned på rigtigt mange ting.
Men jeg vil ikke se på at de selv bruger løs af pengene, når man ser hvad de bruger og til hvad de bruger dem til, bliver jeg sku rigtigt gal, hvor tror de lige alle disse penge kommer fra?
Først går man igang med at give bankpakker den ene efter den anden, her skal der ikke spares vel?
Så smider de unge danskeres liv på lossepladsen og igen bruger de tons vis af penge på en krig i Irak der ikke var nødvendigt ikke nok med at den ikke var nødvendigt, de løj så det fløjtede om grunden til denne vandvittige og helt unødvendig og ulovlige krig mod et land der ikke truede Danmark på nogen måde.
Men Bush junior mente at han skyldte sin far at knuse Sadarm, for Sadarm havde ydmyget hans far, da denne fik fortalt at det ikke var en god ide at gå hele vejen til Bagdag og på denne måde slap Sadarm fra at blive fanget og bragt for en retssag.
Prøv lige at se hvor mange penge vores politikere smider i grams hver gang de mener at det er nødvendigt med udskiftning af en eller flere personer, denne regering vi har idag har vis rekorden indtil videre, men der kommer jo nok flere mon ikke?
Sidst men ikke mindst kom vores udviklingsminister, mener jeg han er, men jeg er ikke sikker på om det er det han er.
Han begynder sku med at eftergive jeg ved ikke hvor mange millioner, men det var mange, det kunne jeg gå med til fordi ingen regnede med at det Afrikanske land nogensinde ville betale dem tilbage, men nu går tåben rigtigt i gang, han giver et tre ciffers millioner beløb i ulandestøtte, dette var sørme en gave, jeg mener at nå det danske folk skal spare, skal vi sku da hjælpe de danskere der har brug for hjælp her hjemme først, der er sku nok at tage fat på, først skal de danske sygehuse have en kæmpe indsprøjtning af penge, så er der en helt del hjemløse i dette land, derefter er der de psykiske syge som tilbringer mere tid i spændetrøjer samt overdosering af medicin så de er mere rolige og jeg kunne blive ved, men husk lige næste gang i føler at i vil give så store gaver, bare lige at spørge det danske folk om lov til at hælde så stor en gave ned i det sorte hul hvorfra intet lys undslipper fra.
alan57

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-10-14 21:22

Jeg forstår bare ikke............
Under debatten igår blev det oplyst, at der var ca. 123.000 østarbejdere i ufaglærte job.....Skulle det være nødvendigt...? I en tid, hvor Danmark har - ifølge statistikken:

Kontanthjælpsmodtagere: 170.000
Fuldtidsledige: 132.000

Ubesatte stillinger, som bare venter på en medarbejder:24.869

Hvaeeeeee, ret beset, behøver nogen i Danmark at få kontanthjælp..?

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 11-10-14 00:10

Velfærd er roden til dovenskab. Det der dog pisser mig mest af, er; at den danske velfærd efterhånden omfatter hele verden. Polakker kan melde sig ind i a-kassen, arbejde de krævede timer, og derefter rejse hjem til Polen og sidde og modtage dagpenge, vanvid.

Lige nu modtager vi tusindvis af syrer, mennesker, hvis livssyn ligger flere hundrede år tilbage ift et moderne vestligt samfund. De fleste af disse mennesker vil aldrig andet blive en byrde for Danmark.

Det er kun Marianne Jelved, og ligesindede landsskadelige personager, som synes tingene går den rette vej. De pudser deres glorier under skåltalerne på de bonede gulve.

Alt imens går man stadig på arbejde hver dag (seksogfyrretyvende år). Men for helvede, hvor føler man sig til grin.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-10-14 06:56

Citat
. Polakker kan melde sig ind i a-kassen, arbejde de krævede timer, og derefter rejse hjem til Polen og sidde og modtage dagpenge, vanvid.

Sådan fungerer det ikke helt, de skal have genoptjeningsret i forvejen hjemmefra, men det der er galt er at det er den danske sats, altså kan de holde stor fester hver måned.
Også med børnepenge har man erkendt at det er svært at tjekke fuldstændig at østarbejderne kommer med de rigtige oplysninger, med tanke på at de jo er traditioneli korrupte............og så vælger man bare at give dem pengene.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-14 07:33

Citat
...hvor lang tid kan han blive ved med det uden at røre en finger for ydelsen?

Det vil jeg så efter bedste evne forsøge at svare på og afholde mig for mere eller mindre politiske betragtninger:

Man SKAL arbejde for sin ydelse. Som oftest 3-6 mdr. om året. Det første ledighedsår; 3 mdr's nytteindsats iberegnet efter 4 ugers ledighed. Efter 19 mdr. gentages forløbet og man bliver 'genaktiveret' i nytteindsats. Hver 6 måned skal man aktiveres i minimum 1 måned: Praktik, løntilskud mm.

De som IKKE skønnes arbejdsparate skal enten i et uddannelsesforløb ..til en lavere ydelse ELLER kan bliver fritaget for aktivering osv., men så har man også store problemer med helbred, misbrug eller andre sociale problemer som f.eks. hjemløshed og er berettiget til anden støtte og hjælp.

Der er ikke længere noget som hedder PASSIV forsørgelse medmindre man er pensionist.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 12-10-14 15:35

Tak for svaret molokyle.