/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Pixel-grafik til Vektor
Fra : BrianP02
Vist : 592 gange
200 point
Dato : 09-10-14 15:16

Hej

Jeg har et tegnet logo med mange farver og transparent baggrund lavet som pixel-grafik i Paint Shop Pro. Dette logo skal jeg have konverteret til ".eps" vektor-grafik i 3 farver, så det kan blive trykt på t-shirts.

Jeg har prøvet med diverse "online converters", og selvom de virker ok og gør jobbet, så bliver kvaliteten åbenbart ikke god nok til tryk. (Tror problemet måske skyldes, at der kun må være max 3 farver i alt.)

Er der nogen herinde, der kender til en god, nem og billig løsning? (IKKE i forhold til t-shirt tryk, men i forhold til brugbare .esp -vektor filer.)
PS. Jeg har ikke PhotoShop.

Bedste løsningsforslag for mig giver point

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-14 15:31

Kan du ikke gemme det som en eps fil under Save as.. i PSP?

File > Save as...
i boks der åbner, klik på Options og tjek at der gemmes med farver og ikke monochrom!

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 09-10-14 15:36

Klaudi

Jo, men det bliver grafikken ikke til rigtig vektor af. Filen skal jo sendes ind til trykkeriet, som så skal kunne behandle og håndtere den som rigtig vektor-grafik.

Dit forslag kan sammenlignes lidt med at gemme en gif-animation som .jpg. Dette kan jo sagtens lade sig gøre, men indholdet virker ligesom ikke efter hensigten mere.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 09-10-14 16:26

Har du lavet det i størrelse 1:1 eller har du lavet det i miniature udgave?
Ammitz

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-14 16:28

Dette kan gemme som Vector, det er gratis og på Dansk hvis du vælger det under install.
http://www.inkscape.org/en/download/?lang=en

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 09-10-14 16:46

Ammitz:
Det største er ca. 2800 x 2000 px. (med 300 ppi), men det jeg har rodet mest med er kun ca. 1800 x 1000 px. Så det er jo nok miniature i forhold til tryk - eller lige i underkanten, tænker jeg? Det havde jeg egentlig ikke overvejet før.

mig-selv:
Det ser spændende ud. Jeg afprøver det senere, når tiden er til det.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-14 17:03

Citat
Dit forslag kan sammenlignes lidt med at gemme en gif-animation som .jpg. Dette kan jo sagtens lade sig gøre, men indholdet virker ligesom ikke efter hensigten mere.

Dit problem er jo nærmest det modsatte, du sider med .jpg der ikke virker efter hensigten og prøver at konventere den til .gif (for at følge dit eksempel)

Det du skulle have gjort er at tegne det som vektor grafik (det mener jeg godt PSP kan men jeg ville selv vælge Inkscape, se mig-selv's link) og så kunne du gemme de i alle de formater og størrelser du har lyst til.

Du finder ikke noget der kan konvertere det til noget brugbart.

Hvis du vil lave noget tager du dit billede og lægger det som baggrund og tegner så vektorgrafik ovenpå. når du er færdig fjerner du baggrunden igen og så står du tilbage med noget brugbart.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 09-10-14 17:15

EXTERMINATOR:

Helt korrekt hele vejen igennem.

Mit problem er så bare, at det bliver et kæmpe arbejde at tegne det i et program på pc'en. Jeg har ikke tegneudstyr/hardware til det (så det bliver point to point).
Jeg har oprindeligt tegnet det på papir med hånden, og derefter scannet det ind og forarbejdet det. Så håbede på et "easy-fix".

Men ja, jeg bliver nok nødt til at tage den hårde vej, som du beskriver det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-14 17:21

Citat
Jo, men det bliver grafikken ikke til rigtig vektor af.

Nej det gør den jo ikke, troede du havde lavet det i PSP vektor format,
for så kunne du jo 'bare' gemme det som EPS.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-14 18:52

Citat
(så det bliver point to point).

Nu kender jeg ikke meget til programmet jeg linker til, men hvis det kan det samme som Photoshop, så kan lave et ´layer´ hvor du ´klipper´ og frasortere alt unødigt, og det kan tage sin tid - men skal gerne smide et par filmklip på nettet om samme, men som skrevet er ikke inde i programmet.
Har disse på min pc? ikke alle er tilgængelige på linket
http://pionersoft.dk/elements/

Godkendelse af svar
Fra : BrianP02

Dato : 09-10-14 21:39

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Jeg giver point til EXTERMINATOR for det bedste svar. Både fordi han beskriver en metode, men bestemt også fordi han sandsynligvis spare mig for en masse unødvendig bøvl og tidsspilde ved ganske enkelt at oplyse, at alle andre "mulige" løsninger ikke er konstruktivt brugbare eller gode nok.

Jeg vælger nok at lave det i PSP, da jeg er ret godt kørende med det, modsat Inkscape, som jeg ikke kender endnu. Men regner med at installere det og tjekke det ud - så tak for linket "mig-selv".

Tak til alle for svar.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-10-14 22:06
Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 10-10-14 13:43

JegErHer:

Vectormagic har jeg allerede prøvet, som beskrevet i spørgsmålet omkring "online-converter", og ja, den virker efter hensigten, men den koster penge, hvis man skal bruge den fuldt ud bla. mht. transparent baggrund mm. Og derudover så er mine logoer ikke gode nok i kvalitet til at den kan få det ned i kun 3 farver, så det bliver brugbart for trykkeriet.

Men ellers tak for hjælpen.