/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
kontanthjælp og SU påvirkning
Fra : LWN1989
Vist : 193 gange
20 point
Dato : 08-10-14 20:23

hej Alle.

Lige et hurtigt og generalt spørgsmål-

Jeg er flyttet hjem til min bror som er på en fast indkomst, da jeg ikke havde et sted at bo. Jeg er selv på SU.
Han bor sammen med en kammerat igennem flere år, dog har de ikke økonomi sammen, har aldrig haft det og får det heller aldrig, så gode kammerater er de heller ikke.
Men Kammeraten er kommet på bistand og nu bliver jeg lidt i tvivl om hvor vidt kommunen kunne betrækte mig og kammeraten som ''kærester'' og hvis det skulle ende så tosset, kunne det tænkes at der bliver rørt ved kammeratens bistand. vi kan jo ikke ligefrem leve 2 på 1 SU hvis man snakker om gensigdig forsørgerpligt. vi er begge under 30 år.

Håber der er nogen som ligger inde med et svar til dette, har ikke selv mulighed for at kontakte kommunen før næste uge.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-10-14 21:17

Du oplyser kun "kun" på din bror. Hvilket køn er I andre?

Kommentar
Fra : LWN1989

Dato : 08-10-14 22:11

Sorry jeg er kvinde(: men har lige fået et pænt brev via e-boks fra kommunen at de nu påtænker os som samlevende, som vi jo netop ikke er:S WTF... Det er godt nok ikke nemt i dagens danmark at finde husly uden at man skal forfølges på led og kanter. Jeg må ringe ind til dem, og få dem overbevist om at jeg ikke er kærester med ham kammerten.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-10-14 22:18

Det kan meget nemt få økonomiske konsekvenser, for hvis ikke de betragter jer som samboende, vil de nok sige, at du har lejet et værelse. Og så er det en indkomst som udlejer skal betale skat af, og som muligvis også kan få konsekvens for udbetaling af kontanthjælpen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-10-14 08:01

Citat
Det kan meget nemt få økonomiske konsekvenser, for hvis ikke de betragter jer som samboende, vil de nok sige, at du har lejet et værelse. Og så er det en indkomst som udlejer skal betale skat af, og som muligvis også kan få konsekvens for udbetaling af kontanthjælpen.

Det er ikke bror'en, som står for lejligheden, der er kommet på kontanthjælp, men kammeraten.

Så selvom der skulle være tale om en lejeindtægt, så ville denne indtægt lande hos én som ikke er på kontanthjælp.

LWN1989, det eneste du kan gøre er, at kontakte kommunen.

Det de ser på er, om i f.eks. har fælles husholdning, eller om i laver hver sin mad, om i på nogen måde har fælles økonomi, eller om i hjælper hinanden med forskellige ydelser (f.eks. vasker hinandens tøj, gør rent for hinanden m.m.).

Hvis de ender med, at betragte jeg hver især, som enlige, så pas på med f.eks. at overføre penge til hinandens konto hvis dette behov skulle opstå.

Iøvrigt kan jeg anbefale dig k10.dk , den side henvender sig til syge mennesker (og andre) som er kommet i klemme i systemet, men mange af brugerne ved generelt meget om den sociale lovgivning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-10-14 10:35

Dobbeltkonfekt..........det kan kun være en fordel for kommunerne at folk laver kollektiver da de så kan spare særydelser, alligevel fisker de efter socialbedrageri.