/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering af hoveddør i opgang
Fra : begga
Vist : 682 gange
50 point
Dato : 06-10-14 12:01

Hej
Jeg bor i en ældre ejendom fra 1920. Jeg vil gerne isolere døren ud til opgangen. Hvordan gør man? Hvad bruger man? Hvilken tykkelse? Hvor og hvordan sætter man det på? Andre gode tips? hjælper det at tape brevsprækken til?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-14 12:11

Er dørbladet koldt, eller trækker det? Hvis det trækker, skal du rette døren op og sætte tætningslister på. Hvis dørbladet er koldt, kan du lime en WEDI-plade på i ønsket tykkelse. WEDI- og tilsvarende plader har en lyseblå kerne af ekspanderet polystyren og er på begge sider beklædt med glas-eller mineraluld bundet med epoxy eller cement. De isolerer ganske fortræffeligt og beklædningen gør dem ret robuste. Sådan en plade blokerer naturligvis brevsprækken.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-14 12:14

Er det dit eget hus, eller bor du til leje? Ejer du selv, kan du gøre hvad F..... du vil, ellers må du snakke med udlejer eller andelsbestyrelse om det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-14 14:04

Citat
Sådan en plade blokerer naturligvis brevsprækken.

Lige meget, det er kun Jehovas Vidner der bruger brevsprækken i dag

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-10-14 21:41

Citat
hjælper det at tape brevsprækken til?

Hvis det trækker ind af brevsprækken, og kun brevsprækken, så vil det hjælpe, at tape den til.

Mærk med hånden rundt om døren, og rundt om brevsprækken, så burde du kunne mærke hvorfra det trækker.

Jeg har forresten gjort en lidt pudsig erfaring i forb. med træk fra dørene.

Det meste af mit liv har jeg boet i det samme boligselskab, men i forskellige lejligheder.
Flere af ejendommene, fra slut 50'erne og start 60'erne, er bygget efter nogenlunde samme princip.
Der er ikke kælder under, så der er kun et enkelt trin udenfor opgangen, så går man ind af opgangsdøren og går ind gennem første del af opgangen og kommer til en glasdør. Når man er kommet gennem glasdøren kan man gå til højre og gå 2-3 meter hen til den ene lejlighed på etagen og max. 2 skridt til venstre ligger den anden lejlighed på etagen.
Ved lejligheden til venstre går trappen højere op i opgangen.

Min første lejlighed havde adresse stuen til højre. Dér trak det forfærdeligt ind af min dør om vinteren.
Min næste lejlighed havde adresse stuen til venstre. Dér trak det ikke ind af døren om vinteren.
Disse 2 lejligheder var i samme opgang, så altså ingen forskel på gadedøren.

Nu bor jeg igen i en af de gamle blokke, denne gang stuen til højre. Og jeg havde glemt alt om hvor meget det kan trække ind af døren.

Det må være noget med, at vinden kan suse lige forbi døren til venstre, eller suser ind under trappen og ind af døren til højre.

Jeg havde forventet, at det ville være omvendt.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 07-10-14 11:01

Tusind tak for de mange gode svar. Det er en andelsboligforening. De ting i foreslår kan man lave dem selv?Hvis foreningen siger nej til at man sætter plade på ha I så tips til, hvordan man sætter tætningslister på?

Kommentar
Fra : begga

Dato : 07-10-14 11:03

Lejligheden ligger å 3 sal

Kommentar
Fra : begga

Dato : 07-10-14 11:05

Hvordan retter man døren op?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-10-14 11:26

Hej Begga.
Da det er en andelsboligforening skal du huske at spørge og få lov af bestyrelsen inden du går i gang.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-14 11:33

Tætningslister på: Lige som alle andre steder, ting skal i forbindelse, skal der være rent, glat og ikke fedtet. Trykket når døren lukkes skal gå vinkelret på klæbebanen, så kig lige på hvert sammenstød mellem dørblad og karm (der er 4) hvilken vej skal tætlisten vende. Før indkøb af tætlisten skal du vurdere tykkelsen af den sprække, som skal tættes og tage den oplysning med i byggemarkedet når du vælger type. Hvis døren er meget skæv, kan den rettes op med en klods og en rem på 4½ meters længde: Spænd op, så skævheden er rettet ud godt og vel, overkompenseret. Dyp så et kæmpehåndklæde i kogende vand og klask op på døren. Træ bliver en smule medgørligt i fugtig varme. Tag håndklædet ned, tør dørbladet af og tjek efter afkøling om døren passer bedre i hullet. Hvis det ikke er godt nok, så gentag operationen efter behov.
Tætningslister klæbes som regel på karmen, ikke på bladet, men da det er dig, der skal se på det, såååh...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-14 11:37

Hvis du sætter plade på din side af døren, kan foreningen vel næppe have noget imod det. Men sørg lige for at fastslå problemet: Træk eller varmelækage. Varmelækage hjælper tætningslister ikke på, og utæthed hjælper isolerende plader ikke på. Prøv med et tændt stearinlys. Går det ud, er det træk.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-10-14 13:32

Citat
Prøv med et tændt stearinlys. Går det ud, er det træk.

Min erfaring er, at man kan mærke det hvis man fører hånden rundt langs kanterne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-14 20:58

Med lyset kan du se både, at trækken går ud og ind. Med hånden kun, hvis den er kold og går ind.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 08-10-14 16:45

Tusind tak for svaret pbp_et. Jeg prøver lige det med at rette op. Jeg tror både der skal plade og isoleringslister på. Jeg lukker den ikke lige nu, da jeg gerne vil vende tilbage, hvis jeg ikkekan finde udaf det med at rette ud.