/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ubuntu
Fra : kivi
Vist : 340 gange
100 point
Dato : 06-10-14 08:28

kan man bruge ubuntu til at formatere en hdd og convertere samtidig men hvordan

Kommentar
Fra : peque

Dato : 06-10-14 08:37

Ja man kan sagtens formatere en harddisk igennem Linux.
mkfs.Filsystem /dev/sti/til/enhed.

Når nu du snakker konvertering ?? til hvad!

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-10-14 09:03

ntfs eller bmr

Kommentar
Fra : peque

Dato : 06-10-14 09:43

Generelt har du gølgende muligheder for formattering:
mkfs mkfs.bfs mkfs.cramfs mkfs.ext2 mkfs.ext3 mkfs.ext4 mkfs.ext4dev mkfs.minix mkfs.msdos mkfs.ntfs mkfs.vfat

det vil sige kommandoen er
mkfs.ntfs /sti/til/device

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-10-14 10:28

det er meget godt men når jeg slutter den til enten via usb eller direkte bliver den ikke vist jeg har desværre fået lavet den om til en gpt

Kommentar
Fra : peque

Dato : 06-10-14 10:31

??? Uanset hvad det er - vil device kunne ses under /dev/sdX whatever - mm det er en død disk!

Kommentar
Fra : peque

Dato : 06-10-14 10:33

Ellers kan du se adressen med kommadoen dmesg - Som du indtaster ca 20 sek efter du har tilsluttet harddisken!

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-10-14 11:43

jeg undrer mig over at jeg har fået lov til at formatere til ntfs og det viser den også når jeg slutter den til min bærbar og går i diskhåndtering der er den som ntfs men når jeg så sætter den i min gl pc og prøver at installere kommer den frem og siger at hdd er en gpt mystisk

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-14 12:02

Ellers start med at slette hele partitionen ved hjælp af cfdisk /sti/til/enhed --> husk at køre dette som root!

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-10-14 13:06

når man formatere bliver så ikke alt slettet på hdd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-14 13:13

Citat
når man formatere bliver så ikke alt slettet på hdd
nej, næsten alt kan gendannes med de rigtige værktøjer

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-10-14 14:24

endelig har jeg fået klaret hdd så den er ntfs men når jeg så sætter i min stationær og sætter den til at boote fra cd/dvd får jeg denne besked . reboot and select proper boot device or insert boot media in selectet device and press a key . hvorfor det er lige til at lange no af

Kommentar
Fra : peque

Dato : 06-10-14 16:12

Det tyder ihvertfald på du ewnten :
1. ikke booter på det rigtige device
2. ikke har et korrekt installationsmedie.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-10-14 16:23

så skulle jeg være kørende igen når har fået par skiver fra acer
tak hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 06-10-14 16:24

Tak for svaret peque.