/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
erstatning forsvundet postpakke
Fra : dojen
Vist : 617 gange
120 point
Dato : 16-06-03 11:25

Vi har fået erstattet en forsvundet pakke, og fået udbetalt kr. 2.500,00 fra Postvæsenet. Skal
vi når vi skal godtskrive dette beløb på købskontoen hvor den oprindelige vare var bogf. løfte moms
heraf, så det går modsat momsen fra købet - det er et max.beløb vi har fået udbetalt fra Post DK. Den vare der blev væk i posten var på et højere beløb.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 16-06-03 16:14

Hmm.... ring til told&skat for at høre. Det må da være det bedste, medmindre du ønsker at omgå lovgivningen.....
Laurenzio

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 17-06-03 08:56

Den kvittering du sidder med fra Post DK, skal bogføres som indtægt på den vare, der er blevet væk, resten - det beløb du ikke får dækket, skal på tabskontoen...
Men du skal afregne moms af de 2.500,-

Håber du kan bruge det...

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 17-06-03 10:36

Kredit = Varekøbskontoen 2500,- (uden momsberegning). Debet = udbetalingen fra PostDK (kasse eller bank).

Herved bliver dit vareforbrug 2500 mindre (altså de 2500, du har fået af postvæsenet).

Posten har ikke moms, så du skal ikke løfte moms af beløbet.

Varekøbet er jo allerede bogført, så der er ikke noget tab at registrere.

Hilsen Blomsterfreaken

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 17-06-03 11:55

Momsen skal da beregnes, da det jo går ind som betaling for varen, og ikke som fragt/porto...

Desuden, er det jo også registreret som et salg, bare uden betaling...

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 120 point
Dato : 17-06-03 19:09

Jeg forstår ikke helt om pakken er noget I har köbt eller solgt???

Forudsat köb:
Krediter kr 2.500 på kontoen hvor köbet oprindeligt er debiteret.
Der er ikke moms idet posten ikke betaler moms på erstatningsbelöb.
Restbelöbet (oprindeligt debiteret belöb minus erstatning) skal blive stående på kontoen.

Forudsat salg:
Så må jeg vide hvordan salget oprindeligt er bogfört.

NB Tro ikke at toldväsenet vil kunne svare rigtigt på NOGET spörgsmål!

Mvh

Leif
Revisor

Godkendelse af svar
Fra : dojen

Dato : 18-06-03 08:46

Tak for svaret LeifHansen.