/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
regel over holdelse
Fra : svendgiversen
Vist : 590 gange
109 point
Dato : 03-10-14 17:56

Som pensionist behøver jeg ikke at forny fiskekort, hvis jeg kun bruger håndvåben.
Men hvis jeg sætter ruser eller garn, må jeg gøre det.

Det har jeg ikke gjort i år, fordi vi var på ferie, da ruse sæsonnen startede,
og at vi sidste år kun fangede to ål, ellers kun kujer(ålekvabber) og ellers kun små krabber.

Og så er vore naboer fritids fiskere, vi kan købe fladfisk for en tier stykket,
og sidste måned kom vor nærmeste nabo med en hel spand, frisk fangede helt gratis.

Men to ting undrer mig:

Der kommer jævnligt fisker både fra nabobyen og sætter net op her tæt ved vor bade bro,
jeg mener at sådanne net skal være mindst 100 m fra kysten, og det er de ikke?

Og så siger vor lokale fiske mand, at man må have enten net eller ruser, ikke begge dele,
er det rigtigt, kan jeg godt melde et par stykker??

Nok ikke klogt, som tilflytter i et tydeligt, gennem mange år selvretfærdigt miljø,
men hvor klager jeg? Og hvordan med beviserne??

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 119 point
Dato : 03-10-14 18:21
Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-14 18:39

Er du ikke blevet klogere, du spurgte jo om næsten det samme for 1 år siden

http://kandu.dk/spg168301.aspx

Det er måske kromosomerne, der driller

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-14 19:42

Godt kære slyng veninde,
det nye er, at man måske ikke må have både ruser og net/garn som lystfisker,
det fremgår ikke helt tydeligt af dit link, med højest 3 ud af 6 fiske redskaber.

Og så har vi måske en ny misundelig hovedstads slyngveninde?

Selv boede jeg et par år på Amager, og så fire år på Hagemanns kollegium, tæt ved Østerbro station, da jeg læste til ingeniør, jeg tvivler på at nogen af mine slyngveninder har boet der?
Vi havde både kollegianere, spisere og sovere...

Noget der også er nyt, i dette seriøse, ikke pseudo veninde spørgsmål, er
hvor man anmelder ulovligt fiskeri??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-14 09:40

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-10-14 17:09

Og efter samtale med en mere erfaren nabo fisker en rettelse,
man må godt have både ruser og net, dog højest 3 af hver, som også fremgik af katekismus link.

Net skal stadig være 100 meter ude fra kysten, lidt svært at måle,
en fisker fra nabobyen har sat nogle 60-70 m ude, men for usikker til at klage.

Ruser må man sætte helt inde ved strandkanten.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-10-14 22:56

Det lyder ikke til, at folk kommer valfarende i store stimer for at fiske, så slå koldt vand i blodet

Inviter du hellere fiskeren fra nabobyen på en lille skarp!

http://naturerhverv.dk/fiskeri/anmeld-ulovligt-fiskeri/