/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Ansøgning / Spørgsmål
10  Rellom 70
digital postkasse auto oprettelse
Fra : lham
Vist : 728 gange
100 point
Dato : 03-10-14 16:32

Jeg havde besluttet mig for at søge om fritagelse for "digital postkasse " inden den 1-11 da jeg en stor del af året er uden internetadgan og kun kan få omadresseret alm post der.

Besøgte i dag min e-box og kunne se at jeg har fået oprettet en digital postkasse !
Hvordan pokker kan det ske uden jeg har foretaget mig noget ???????
Der er vel ingen der kan komme ind at gøre det uden mit nem id ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-14 16:40

Før du har tilmeldt dig til e-boks dk eller borger dk får du ingen e-post

Du kan ikke besøge din e-boks uden at være tilsluttet.
Men du kan sandsynligvis frakoble dem der skal sende til dig. (Det har jeg ikke prøvet)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-10-14 16:49

Når du er logget på e-boks så er der eller har været en stor grøn knap som man bare skulle klikke på så blev man tilmeldt den digitale postkasse, måske du har klikket på den!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-10-14 18:15

Citat
Besøgte i dag min e-box og kunne se at jeg har fået oprettet en digital postkasse !
Hvordan pokker kan det ske uden jeg har foretaget mig noget ???????
Der er vel ingen der kan komme ind at gøre det uden mit nem id ?

Alle borgere i dette land har fået tildelt en E-boks om man vil eller ej...

Det er så kun et spørgsmål om at aktivere den - eller få lov til at lade være...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-14 19:06

Citat
Men du kan sandsynligvis frakoble dem der skal sende til dig. (Det har jeg ikke prøvet)

Man skal stadig selv vælge hvem man vil have post fra såsom bank, el- og teleselskaber og det offentlige.
Fra 1. november vil man ikke sende en reminder til de der hverken har oprettet sig eller fravalgt, men første gang det bliver aktuelt at sende noget vil man sende en reminder pr. post, og kun een gang.............der vil altid være nogen der påstår at de aldrig har hørt om det

Min bank har indført digital underskrift på papirer, men det offentlige har ikke, ihvertfald ikke for private.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-14 19:11

Citat
inden den 1-11 da jeg en stor del af året er uden internetadgan og kun kan få omadresseret alm post der.

Du kan også tilgå E-boks via en smartphone og en app hvor der logges ind med et kodeord, dette skal dog aktiveres fra en computer først, koden finder Du på E-boks og den skal efterfølgende ændres til egen valgt kode.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-14 20:50

Nej Luffe
Man kan heller ikke pr telefon uden internetadgang.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-14 21:16

Kode
Man kan heller ikke pr telefon uden internetadgang.

Derfor at jeg skrev smartphone

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-10-14 07:18

Jeg har lige igen checket på e-box ( skulle være lige så god en adgang til digital post siden som borger.dk ) og der står ikke noget om at jeg skal aktivere den, men at jeg er klar til digital post.

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for ikke utilsigtet at have aktiveret noget med en grøn knap , men er 99,99 % sikker.

Jeg har ikke smartphone !

kan næppe framelde mig trods " tvangstilmelding "

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-14 07:54

Ja lham du burde så være fri.
Du skal aktivere dem du vil have sendt fra.
Altså din tilladelse til ikke at modtage offentlig post (som gælder 2 år ad gangen) er gyldig indtil du selv kobler dig til dem du vil modtage fra.

PS. Smartphone, iPhone ( kan godt nu) , tablet, ipad , PC og Mac kan snakke med e-boks og borger dk.

I nogle banker kan der vælges med eller uden Java.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-10-14 08:14

På E-boks kan du også vælge at få tilsendt mail og sms når der kommer ny post, altså brug af en almindelig mobiltelefon.
I teksten står der et par korte linier om hvem posten kommer fra og hvad den indeholder, f.eks. lønseddel eller for mit vedkommende mødeindkaldelse (Odense kommune tyvstartede 1.maj)

Så kan man tage stilling til om det er noget der skal åbnes med det samme.

Og nej, E-boks eller borger.dk vedhæfter ikke klikbare links, så hvis du får en sådan er det phishing.

Accepteret svar
Fra : JanusN

Modtaget 100 point
Dato : 04-10-14 09:25

Odense kommune tog forskud på digital post til borgerne og tvangstilmeldte alle der ejede fast ejendom samt alle med børn i kommunen allerede i foråret.
Jeg ved ikke om andre kommuner har lavet lignende overgreb mod deres borgere, men man kan altså godt være tilmeldt digital post selv om man ikke har gjort noget aktivt for det.
/Janus

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-10-14 09:42

Citat
Odense kommune tog forskud på digital post til borgerne og tvangstilmeldte alle der ejede fast ejendom samt alle med børn i kommunen allerede i foråret.
Jeg ved ikke om andre kommuner har lavet lignende overgreb mod deres borgere, men man kan altså godt være tilmeldt digital post selv om man ikke har gjort noget aktivt for det.
/Janus

Janus : den hælder jeg mig til, men orker nok ikke at føre sag mod det offentlige !! ihvertfald før det faktisk viser sig om jeg er tilmeldt ved at jeg får det omtalte "påmindelsesbrev " som snail mail

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 04-10-14 09:43

Tak for svaret JanusN.