/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tætningsliste slår ikke til
Fra : rudik
Vist : 425 gange
100 point
Dato : 02-10-14 06:35

Hej Kandu´ere.
Jeg har en hoveddør ind til min lejlighed ude fra en opgang. - problemet er blot at der er en rimelig stor sprække rundt om. 1x1cm ca. - Der er ingen tætningslister der slår til her. Kender i et smart træk her, eller er det blot at købe en træliste på 10x5mm , hvis den kan findes og så hamre den fast med stifter, eller er der noget jeg kan fuge med og så klæbe en liste ovenpå her. - Har i nogle smarte fif?

Billede: http://www.billedeupload.dk/images/OTNmD.jpg

Mvh. rudik

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-14 07:37

Trælisten er den umiddelbare løsning, den bedste ville være en hel ny dør og karm, og målet fuldt ud med en sikkerhedsdør der ikke kan sparkes ind hvad der stadig er mange steder.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 02-10-14 10:21

Ja , problemet er at jeg synes det er svært at finde en Plan yderdør, uden detaljer. Den skal være helt plan. :) - den midlertidige løsning må være en træliste. :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-14 11:00

Citat
problemet er at jeg synes det er svært at finde en Plan yderdør
en pladedør kan købes så den er helt plan så det er ikke noget problem, problemet kan være om du vil ofre penge på en ny dør.
Det ser ud som om sprækken er i bunden så husk at fuge med smalfugemasse under den liste du eventuel vælger at tætne med og fastgøre listen med stifter eller søm for at holde den på plads, det er en midlertidig løsning fordi listen vil rådne væk på få år

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 02-10-14 11:07

Nej jeg har sådan set penge til en ny dør hvis det skulle være. - Problemet er at den vil tage sig ud i opgaven og ikke have samme "charme" som de øvrige døre. derfor en midlertidig løsning.
En pladedør, er det ikke typisk en indendørs dør, uden samme lydisolering og sikring som en yderdør?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-14 11:09

Citat
a , problemet er at jeg synes det er svært at finde en Plan yderdør, uden detaljer. Den skal være helt plan. :) - den midlertidige løsning må være en træliste. :)

Det er det ikke. En boligblok ved siden af min fik nye plane "yderdøre" sidste år, sikkert lavet på opgave da man jo ikke vil lave større indgreb i betonbyggeri, karmene blev også skiftet da de skulle passe til sikkerhedsdøren.

Men det er noget man skal tale med boligforeningen om for at få en samlet og billigere løsning.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 02-10-14 11:27

Ja det har du nok ret i, jeg tror at denne tråd slutter med at jeg bestiller en pladedør, vidste bare ikke hvad sådan en hed, så jeg søgte efter plandør og fik intet resultat

- Vi er 5 ejerligheder, hvor jeg er formanden for opgangen. Men problemet er at vi også har et par ustabile beboere der højstsandsynligt vil være svære at få med på ideen om enkelt mands betaling, så det må blive til at den enkelte skifter sin dør , når det er ved at være tid. . ;-9

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-10-14 12:05

Her vil du kunne finde tætningsliste til døren - i mange forskellige størelse. Jeg har lige skifte 70 m på vores hus - døre og vinduer.

http://www.interglas.dk/t%C3%A6tningslister-c-208.html

Findes i 10 og 100 m længde. ca. 30 kr. pr. m.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-14 13:14

Citat
En pladedør, er det ikke typisk en indendørs dør, uden samme lydisolering og sikring som en yderdør?
nej det er det bestemt ikke, vi sælger mange facadedøre med plade både udvendig og indvendig, de er lige så godt eller måske bedre isolerede end dørrammer af træ fordi der er en smal træskelet fyldt ud med isolering og en plade af typisk vandfast limet krydsfiner på begge sider

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-14 14:10

At bruge en liste er helt fint, har det selv på en yderdør, og der har den sat i snart 15 år uden at blive påvirket af vind og vejr, den trænger dog til en justering da døren har givet sig.
Hvis du bruger en liste, så ville jeg få/lave en, der går fra 1mm og op, da det ser pænere ud end almindelige lister - man vil ikke kunne se det så tydeligt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-10-14 14:14

Citat
har det selv på en yderdør

Kan så se at det sikkert ikke duer til dit problem, da mine lister sidder på karmen.

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 22-10-14 20:01

Tak for svaret mig-selv.
Det er løsningen jeg vil anvende, tak :)