/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Undertekster på DVD
Fra : filmbent
Vist : 285 gange
500 point
Dato : 29-09-14 17:23

Jeg er i gang med at konverterer video (VHS og MiniDV til DVD (400 timers private optagelser)
hvordan laver jeg undertekster til DVD'en så de kan slås fra og til.

MVH - Bent

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-14 18:16

Du lægger bare teksterne på dvd som en SRT fil, så kan diverse adspillere selv finde dem.
Du kan bruge Notepad eller dette
http://www.nikse.dk/subtitleedit/
bruger du notepad så husk at gem som UNICODE ellers får du besvær med at afspille ÆØÅ

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-09-14 18:18

Er det nogle nye undertekster som skal på, eller omtaler du nogle undertekster som allerede er på dine film?

Hvis det er nye bør vi vide hvilke video redigerings programmer du benytter .
Hvis det er det det sidste så kan det ikke lade sig gøre,da underteksterne allerede er en del af billedet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-14 18:25

Du kan også bruge programmet Handbrake, meget hurtigt program, eneste ulempe er at det kun kan konvertere til MKV og MP4, der importerer du bare teksten (SRT filen), så kan man selv vælge hvilke tekster der skal vises, og du kan tilføje alle de tekster du vil.
https://handbrake.fr/

Kommentar
Fra : filmbent

Dato : 29-09-14 22:25

Det er nye tekster jeg selv skal skrive.
Jeg anvender AVID studio og jeg kan sagtens laver undertekster i det program, men så er det som du skriver integreret i selve billedet og kan ikke til og fravælges.
Jeg har subtitleedit, men syns ikke det bare at programmet er til at gå til

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-14 23:58

Dette er vist nemmere at bruge:
http://www.jubler.org/index.html