/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Måling af ET på et bilhjul
Fra : bulkman
Vist : 1042 gange
100 point
Dato : 23-09-14 19:42

ET er indpresningsdybde på en bilfælg.
Jeg begriber ikke hvad der går galt.
Jeg har tænkt at købe nogle fælge på DBA , men vil være forberedt på at kunne måle ET værdien.
Jeg har erfaret at det ikke er på alle fælge at der står ET værdi.
eks 1.Jeg har et hjul hvor ET værdien er påtrykt til ET40
På fælgen er trykt 7 1/8 J x 17.
Altså omregnet 7,125 * 2,54 = 18,10 cm bred fælg (hjulet er 17 tommer i diameter)
På indersiden af hjulet lægger jeg en pind der hviler på fælg (ikke dæk) og måler ned til anlægsflade
med tommestok 14,5 cm.
Så siger jeg for at få midtpunkt af fælg 18,10/2 =9,05 cm
14,5 - 9,05 =5,45 cm altså beregnet en ET på 54,5 men den skulle være 40 ??
eks 2:
Har en fælg der er påtrykt 15 x 6½ JJ
Den er 6,5*2,54 =16,51cm bred
16,51/2=8,26 cm.
Her måler jeg med tommestok 14,7cm
14,7-8,26 =6,44 cm = ET på 64,4 Men her står ET=50 ??
Her er i begge tilfælde 1,4 cm galt.
Er der nogle der kan forklare mig hvad jeg gør galt ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-09-14 19:57

Hvad skal du bruge alle de regnestykker til. Hvis du måler fra din pind og ned til anlægsfladen får du vel indpresningen. Sådan har jeg ihvertfald forstået betydningen af indpresning

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 23-09-14 20:05
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-09-14 20:10

Noget jeg som gammel maskin og hydraulik ingeniør ikke forstår,
er dæktrykket ikke en væsentlig parameter i indtrykningsdybden?

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 23-09-14 20:11

Du laver grin! Ikke?

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-14 21:50

Det er som det beskrives i linket angivet af g-h.

Dine beregningseksempler er rigtige nok, men J målet er ikke tolket rigigt.
Prøv at kigge her :
http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html
J målet måles som angivet i dette link fra indersiden af fælgkanterne.
Prøv at måle efter på din løse eksempel fælg og sæt det ind i beregningerne.
Så skulle du gerne komme noget tættere på virkeligheden.

svendgiversen : teoretisk har du ret, hvis vi antager at dækket er konstrueret til meget stort tryk og derefter pumpes op til sådant tryk.
Så vil det trykke fælgkanterne ud og påvirke ET tallet

Kommentar
Fra : bulkman

Dato : 23-09-14 23:33

Hmm .Hjulene jeg måler på har dæk på.Det er ikke sådan ligetil at måle fælgens bredde.Jeg kan godt følge at 7 1/8 tomme er selve bredden hvor dækket monteres. Fælgen er så med fælgkant noget
bredere. Måler med en tommestok 7-8mm godstykkelse. Dvs at de 18,10 bliver til 18,10+1,4=19,5.
19,5/2=9,75
14,5-9,75= 4,75 ET=47,5 Men det er stadig 7,5mm fra det trykte.
Måden at finde ET på er måske at måle fra dækbredde med 2 pinde og se afstanden /dividere med
2. Det må prøves imorgen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-09-14 11:04

Hvad betyder "ET"?

"ET" er et mål for indpresningen på en fælg. Indpresningen er et mål for hvor i hjulkassen fælgen sidder. Jo lavere ET værdi des længere vil fælgen komme ud mod skærmkanten. Afstanden mellem fælgens centerlinie og fælgens anlægsflade mod navet. På biler typegodkendt efter 15. marts 1990 er indpresningsdybdden på standardfælgene angivet på typegodkendelsen. Er den mindste indpresningsdybde angivet til eksempelvis 35 mm, tillades det at montere fælge med indpresningsdybder ned til 25 mm. Indpresningsdybden er ofte stemplet ind i fælgen med mærket "Et" eller "e".

Hvad er ET (indpresning)

ET er en forkortelse for det tyske ord "Einpres Tiefe", som på dansk betyder Indpresningsdybde. Man kan sige at indpresningen er bestemmende for, hvor fælgens yderkant er placeret i forhold til skærmkanterne på bilen. Med andre ord:

Høj ET = fælgene sidder ''inde under bilen''
Lav ET = fælgene sidder ude ved skærmkanterne
Eks: ET 0 vil være midt center i fælgen. Jo højere ET vil være, jo tættere vil anlægsfladen på fælgen være på fælgens front/forside.

Husk at det er fælg siden og ikke dæk siden der skal bruges.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-09-14 12:48
Kommentar
Fra : bulkman

Dato : 25-09-14 18:09

Problemet er løst . Glem alt om at regne med tommer. Linket som beestone henviser til angiver at
tomme tallet er der hvor dækket sidder.Fælgkant er svær at måle når der sidder dæk på.
Jeg tog 2 pinde og lagde dem på hver side af fælg. Målte med tommestok 19,3 cm på 15"
Hjulet.
Dette giver
19,3/2=9,65 cm som er hjulmidte.
Som tidligere nævn målte jeg fra pind til anlægskant =14,7 cm
ET= 14,7 - 9,65 =50,5 mm. På fælg er påtrykt ET=50.

Så dette er fremgangsmåden at måle ET på hjul hvis intet er angivet.

Godkendelse af svar
Fra : bulkman

Dato : 25-09-14 18:10

Tak for svaret Beestone.