/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kastlar
Fra : svendgiversen
Vist : 558 gange
100 point
Dato : 21-09-14 16:03

Min kone kommer senere hjem i aften end planlagt,
hun har glemt sin taske hos sin bror og skal nu køre tilbage for at hente den.

Det giver mig nogle problemer med noget jeg ikke er så god til, madlavning.

Jeg har købt tysk Hamborgryg, den er bedre end den danske med flere bevarede ben,
og for at det ikke skal blive alt for sent, bliver jeg nu nødt til tilberede den, men hvordan?

Jeg kan selvfølgelig koge den i en gryde, vist lidt kedeligt tørt kød?
Alternativt kan jeg måske komme den i en bradepande og ovnstege den, hvordan/hvorlænge??

Det jeg helst vil have er noget min første kone lavede,
noget med at indsmøre den i sennep og farin inden stegning,
er der nogen der kender dette, og kan beskrive hvordan???

Haster så jeg kan overaske...

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-14 16:18

Du har formentlig hørt om noget der hedder Google...

Der kan man finde alverdens gode sider om madlavning bl.a. http://www.findeopskrifter.dk/s/hamburgerryg-i-ovn-med-sennep.html

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-09-14 16:19

Er der fedtkant på?

Ind i ovnen med den indpakket i sølvpapir.

Gi den 1/2 times tid.
Så åbn for sølvpapiret, smør fedtkanten med en god sennep, farin drysses over.
Ind igen ca 1/4 time.

Hvad serverer du til?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-09-14 16:21
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-09-14 16:22

Ja, Marken84,
Men det er da meget bedre at få et personligt afprøvet forslag

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-14 16:25

Det er en glasering som man også kan bruge til en skinke.

http://www.voresmad.dk/Opskrifter/Hele_kogebogen/G/Glaseret_hamburgerryg_med_groenlangkaal_og_brunede_kartofler.aspx

Tilbehøret kan varieres, kogte kartofler og gulerødder eller blomkål er også godt......eller hvad I har.
Smid noget groft revet peber i kogevandet.

Du har nok ikke remedierne, men jeg bruger selv en rigtig god opskrift som jeg herved bringer i Kandu:

Stik nogle huller i kødet med en spids kniv og pres halve fed hvidløg og frisk mynte ind før kogningen.
Glaseringen laves af aijonsennep, akaciehonning rasp og sesamfrø, og man laver en lækker sauce som også tilsættes akaciehonning

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-14 16:26

Citat
Glaseringen laves af aijonsennep

Dijon skulle der stå.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-09-14 16:32

Citat
Ja, Marken84,
Men det er da meget bedre at få et personligt afprøvet forslag

Sikkert ja...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-09-14 17:06

Tja, Luffe.
Det er en smagssag, men skønt jeg elsker hvidløg, synes jeg ikke,det passer til hamburgerryg

Man kan servere meget forskelligt til, men hvad står du med en søndag eftermiddag, hvor forretninger ne er lukkede?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-14 17:54

Citat
Indsæt dit citat her

Svends problem, det er ham der vil overraske konen
Selv er jeg ikke meget tilhænger af grønlangkål eller rosenkål.

Hvidløg passer nu meget godt sammen med røget kød og i den opskrift bliver det jo heller ikke overdrevet eller svitset.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-14 18:25

Min kone er lige kommet hjem, langt før jeg troede, og jeg er afsat som kok.

Hun koger vist først hamborg ryggen i en halv times tid,
så smører hun den ind i sennep og farin og bruner den i ovnen, lige som jeg ønskede mig?

Nu vil jeg i morgen overveje, hvordan det smagte og hvem der var tættest på her i kandu,
men min kone må ikke vide, at jeg tvivlede og spurgte her lidt i panik.

Hav en fortsat fin aften, min er nu helt under kontrol.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-14 18:46

svendgiversen, det kunne du så ikke

Citat
Godt ans, jeg vil fremover forsøge kun at anføre det der er relevant for den pågældende sag,
og håber så du vil gøre det samme, ikke svare med mindre du kan medvirke positivt til mit
spørgsmål, og ikke flere føljeton bemærgninger, tak.

Dette var så igen et afsnit i føljetonen "svendgiversen, samleversken og dagligdagen i det lille hjem"

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-09-14 19:00

Svend, hvad betyder overskriften?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 21-09-14 19:03

Kassler/Kasseler

er den tysket version af Hamburgerryg

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-09-14 19:04

OK, tak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-14 20:07

Det smagte fint, reddet i en nødsituation.

Og ja, fint Kasseler, jeg er ikke så god til Hamburgerryg på tysk,
men det smager stadig bedre end det danske, udbenede.

Og så gider jeg ikke mere kommentere ans frustrerede, fortvivlede, føljeton comments.
Hun må da ikke have det godt, hvis hun ikke har andet/andre end mig at forfølge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-14 20:50

svendgiversen, jeg troede en aftale (som du selv har skrevet) var en aftale.

Det var nu dig, der ikke kunne overholde den

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-14 21:32

Ikke overholde hvad, alt hvad jeg har skrevet er baggrunds materiale for mit spørgsmål,
og nu må du holde op med din føljeton forfølgelse. Hvilken tifredsstillelse giver den dig?

Jeg har det fint her i mit nye hjem på Fjordvej hos min nye, søde kone Erna,
hun er glad for mig, og heldigvis også for min lille hund Debbie.

Dengang vi skulle hente Debbie i Blommenslyst ved Odense for 8 år siden var min kone syg,
hun skulle til analyse på Århus Universitetshospital, der ikke akcepterede data fra Sønderborg,
hvor de havde glemt vigtige blodprøver. Så min kone måtte blive i Århus et par dage ekstra.

Så måtte jeg hente Debbie alene, den skulle have siddet på skødet af min kone hjem,
i stedet måtte jeg så låne en lille hundekurv med tremmer, som jeg placerede på forsædet.

Alene, forladt fra sin familie var Debbie meget forknyt, men så, mens jeg kørte,
stak jeg min lille finger ind mellem tremmerne, Debbie slikkede på den og faldt til ro,
siden har vi været gode venner og det skal ingen, net misundelige, forhindre...

Eneste lille problem er, at det nu er min nye kone Erna, den foretrækker frem for mig.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-09-14 21:44

Pas'o Svend - nu kom der igen en lille fortælling fra de varme lande...

Dem kan FRU/FRØKEN Ans jo ikke klare - lagde du mærke til jeg har fået den rette homogametiske betegnelse med...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-09-14 11:29

Tak for svaret marken84.

Den glasserede til højre er tæt på.

Og hvergang ans kommer med min påståede føljeton, får hun et fur,
og lidt mere føljeton, så holder hun vel op på et tidspunkt...