/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
digtafon optagelse - ulovligt?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 808 gange
50 point
Dato : 14-09-14 10:49

Må man optage hvad læreren siger i offentlig rum på f.eks universitetet? Kan være svært at huske alt hvad der bliver undervist i? Optagelsen bliver kun brugt til gennemhøring nåpr der skal laves lektier derhjemme.
Men er det lovligt?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-09-14 12:10

Iflg.loven er det ikke tilladt, at optage fra møder o.l., som man ikke selv deltager i.

Så ja, hvis du selv er tilstede, så må det være lovligt at optage.

" § 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

[B]3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.[/B]"

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=164192

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-14 12:46

Det er nok en god ide, at gøre underviseren opmærksom på det først, bare for at bevare det gode forhold.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-09-14 13:06

Nogle steder har underviserne faktisk et system de kan aktivere således at eleverne kan få adgang til undervisningen elektronisk når klassen er slut.
Underviseren bærer så en mikrofon i timen således at lydkvaliteten er ok. En diktafon der befinder sig langt fra det den skal optage er ikke optimalt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-09-14 14:21

Skal man som underviser acceptere, at de studerende optager undervisningen
Ophavsretsloven og persondataloven kan imidlertid ikke rigtig bruges, når studerende vil optage undervisningen, og når de udelukkende har tænkt sig at bruge optagelsen selv, dvs. uden at lægge den på nettet eller på anden måde give den videre til andre. Iflg. ophavsretslovens § 12 er det nemlig ikke en ophavsretskrænkelse at optage beskyttet stof, så længe det kun sker til privat, ikke-erhvervsmæssig brug.
http://www.fskweb.ene.uni-c.dk/da/jura?q=node/817

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 14-09-14 22:52

Takker for svar. Jeg vil foreslå min datter at hun lige spørger ind til læreren om det er ok så.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 14-09-14 22:53

Tak for svaret Kortoververden.