/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Navlen
Fra : 0alfen0
Vist : 516 gange
15 point
Dato : 12-09-14 23:02

Hej jeg håber at nogen kloge hoveder her inde kan hjælpe mig :)
Jeg er gravid og skal efter planen føde om 6 ugers tid, jeg er derfor begyndt at læse en hel del om hvad der skal ske og har læst meget omkring navlesnoren og funktionen, men er så kommet til at tænke på hvad er der på indersiden? Altså navlesnoren føre alle næringsstoffer fra moderkagen og ind til hvad?
Håber at det er til at forstå ;)

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 13-09-14 00:04

Navlesnoren fører ind til fosterets navle, og som du selv skiver,
så er det "forsyningskanalen" fra moderkagen, hvor fosteret får alt hvad det har behov for.

Så du var meget nær ved løsningen selv.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : 0alfen0

Dato : 13-09-14 00:09

Det er mere hvad så når næring kommer ind til barnet, hvor kommer det hen? Altså organer osv er jo ikke aktive endnu men næring osv kan jo ikke bare forsvinde ???

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 15 point
Dato : 13-09-14 00:28

Det er da moderkagen som er det spændende led i en graviditet, i navlesnoren som går fra moderkagen til fostret er kun nogle blodårer (2 pulsårer og 1 vene) og er en del af fosterets blodkredsløb indtil det bliver født blodårerne i navlesnoren fører blod med ilt og næring fra moderkagen til fosteret og affaldsstoffer den modsatte vej, blodårerne i navlesnoren ender på nogle store blodårer i nærheden af fostrets lever, selv om det er ret store blodårer så lukkes de automatisk ved navlen når baby bliver født og blodårerne fra navlen og ind til leveren skrumper og forsvinder helt i løbet at 7-10 dage efter fødslen.
Blodet i livmoderen som fører næringsstoffer til- og affaldsstoffer væk fra moderkagen er ikke i direkte kontakt med blodet i moderkagen som indeholder fostrets blod og som går fra moderkage til foster gennem navlesnoren, mor og barn deler ikke blod de har hver deres kredsløb.
Tillykke med den lille ny

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 13-09-14 21:54

Hej o.v.n.
Det er rigtig dejligt, nå nogen supplere med mere viden en lidt ældre mand på over 80 år,
kan præstere.
Ligeledes dejligt når en mor interessere sig for sit ufødte foster.
Jeg påregner du bliver en god mor. - Og husk gerne. Mange mødre har tendens til, "at elske for meget", så de pakker deres børn ind i vat og bomuld.
Da jeg blev 45, fandt jeg heldigvis ud af dette, så jeg fik det stoppet, til stor glæde for både min mor og mig, samt en del andre. Og jeg nyder stadig godt af det, med bl.a. et godt helbred, et spændende og aktivt liv, samt et godt humør.
Så held og lykke med fremtiden.

mvh.
DkwM327

Godkendelse af svar
Fra : 0alfen0

Dato : 15-09-14 16:17

Tak for svaret o.v.n..