/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Ulovlige el-installationer i "nyt" hus
Fra : mmoel02
Vist : 434 gange
100 point
Dato : 11-09-14 19:36

Hej,

Min mand og jeg flyttede ind i vores hus for knap 1 1/2 år siden. Lyset har ikke været helt stabilt på badeværelset på 1.salen, og vi har nu fået en elektriker til at kigge på det. Han sagde, at installationerne på badeværelset er ulovlige, og at vi bør tale med den tidligere sælger om det. Er han forpligtet til at gøre noget ved det?
Vi har en ejerskrifteforsirking, men de kræver 5000 kr. pr ting der skal laves, så det kan vel næppe betale sig at få dem til at dække det?

Help. Anyone?

Kh Merle

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-09-14 20:23

Din ejerskifte forsikring skal bruges hvis der er større elektriske installationer der skal laves, der render hurtigt op i rigtig mange penge.
I skal også lige kigge på tilstandsrapporten. Hvis tidl. ejer har sat kryds i at der er ulovlige installationer eller installationer ikke lavet af aut. elektriker, vil ejerskifte ikke dække, da I jo så er bekendt med at der kan være ulovlige installationer.

Elektrikeren, kunne vel fortælle jer hvad der var ulovligt, ved installationen. ?

Skal der trækkes nye ledninger i nogle rør, og skiftes en transformator eller lign. er det jo til at overskue.
Eller er det hele huset der skal trækkes om ?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-09-14 20:24

Hvis det kun er 18 mdr. siden I købte huset, måtte der have forelagt en el syns rapport, i salgs papirerne. Her burde det have stået, at der var ulovlige installationer. Hvis der ikke gør, er det nok nærmere personen, der har udført synet, I skal have fat i.

Det blev lovpligtigt at få udført en el-rapport ved hussalg 1/7-2012 og derefter.

MVH

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-09-14 07:23

Citat
Vi har en ejerskrifteforsirking, men de kræver 5000 kr. pr ting der skal laves, så det kan vel næppe betale sig at få dem til at dække det?

Få hellere tjekket, om der er flere ulovlige installationer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-09-14 10:10

Loven om elsynsrapport ved ejerskifte trådte i kraft 1. maj 2012, denne skal foretages af en autoriseret installatør.

http://www.nybolig.dk/maegler/pages/subpage-presentation/subpage.action?contentId=/content/artikel/Nyheder/Arkiv/ny-tilstandsrapport.xml

Da alle i 30 år stort set har kunnet købe de fleste af materialerne til installationerne i byggemarkeder findes der nok masser af ulovlige installationer rundt omkring.

Accepteret svar
Fra : white_wizard

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-14 01:17

hvis der ikke er nævnt noget i tilstandsrapporten/elrapporten omkring de ulovlige installationer vil ejerskifteforsikringen højst sandsynlig prøve på at få tilstandsrapportmanden til at hænge på regningen da han ikke har opdaget fejlen- i slipper derved for at betale selvrisikoen.

Jeg har lige haft en sag kørende omkring et afløb på badeværelset som vedkommende der udarbejdede tilstandsrapporten ikke havde nævnt- han endte med at skulle betale 25000 og jeg slap for at betale selvrisikoen...

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 14-09-14 13:02

Tak for svaret white_wizard.