/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
for mang siv i søen
Fra : maximeter
Vist : 649 gange
20 point
Dato : 09-09-14 11:19

Også vi har for mange siv i vores lille sø....Jeg har læst svar på samme spørgsmål...men er der andre der har flere gode råd, høre jeg gerne fra jer....
Det med harven er sikkert et godt råd og at sivene skal beskæres i foråret, viste jeg ikke, så det må vi huske.
Vi plejer at bruge en gummibåd når vi ordner vores sø....men i år er der, på grund af tørke i vores område ikke vand nok i søen. Vi har ventet, måske for længe, på nogle af de skybrud som andre egne af landet har fået....men nej, ikke er på Nordfalster.....

Jeg har læst om noget der hedder... Rodeo, altså ikke noget med heste, men noget man kan sprøjte på sivene og som ikke skulle være skadeligt for vores fine plante og dyremiljø ...er der nogen der har erfaring ang . dette produkt ?

Det er en udgravet sø, uden plast, så vi har faktisk aldrig oplevet søen på den måde.. hjælp....hjælp Pia

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-14 12:59

Når du skriver siv, formoder jeg, du mener dunhammer. Hak ned omkring dem med et skarp spade og grav alt det op med en greb, som du ikke vil have. På komposten med dem!
Det der Rodeo, du nævner - mener du rotenon? Det er noget, der har været brugt til at udrydde fiskeliv i søer med, så man kunne sætte de fisk ud, man ville have, typisk regnbueørreder. Men ellers er jeg sikker på, Roundup virker på dunhammer og på jeres og naboernes drikkevand. Det smarteste er at fjerne biomasse (planter og dyr) fra søen, så der bliver mindre næringsstof (gødning), som kan nære ny plantevækst. En god ting at gøre er at sætte krebs ud. De æder af plantevæksten og smager fint, og krebseavlen tager de sig selv af. Det eneste specielle ved udsætning er, at de skal sættes ud i en slags hyttefad 3-7 dage og vænne sig til smagen af vandet før buret åbnes. Ellers kan de finde på at kravle op af vandet og lede efter deres hjemvand. Jeg har selv oplevet, at vide præcis hvor mange krebs, jeg havde og så flytte dem til et nabovand. Da jeg så gjorde regnskabet op, havde jeg flyttet 1½ gange så mange dyr, som jeg havde

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-14 19:01

Det er sin sag at skabe en balance, meget grøde og siv kan skyldes for mange næringsstoffer fra omgivende landbrug, men også for mange karpefisk som udleder affaldsstoffer når de lever af det grønne uden at der er rovfisk til at holde dem nede, f.eks gedder.