/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Understrygning af betontegl
Fra : michael30
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 08-09-14 18:54

Hej

Jeg skal havde understrygning af mit tag.
Er der nogle der har ide om blandnings forhold, af det mørtel der skal smøres på, eller har nogle erfaring med det.
Jeg vil ikke ligge gummi fuge, da jeg ikke gider og rense hele taget ned, men kun rep. de steder der mangler understrygning.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-14 23:23

Understrygningen ældes eller ødelægges ved færden på taget, ved sætninger, rystelser og storme. Løs eller manglende understrygning bør udbedres inden vinterens fygesne. Undersøgelsen er enkel: alle vinduer m.v. tildækkes en højlys dag, hvorefter eventuelle utætheder vil vise sig lysende klart på den mørke tagunderside.
Når skaden er lokaliseret, fjernes eksisterende understrygning omhyggeligt ved udkrasning og udhugning med en lille mejsel. Der børstes rent for støv med en stålbørste.
Det bedste resultat af understrygningen opnås hvis det netop har været regnvejr og fortsat er gråvejr. Så får mØrtelen de bedste hærdningsbetingelser.
Stenene vandes omhyggeligt på undersiden uden at de dog må være blanke. Understrygningen foretages med så lidt mørtel som muligt og arbejdet udføres nemmest med en strygeske. Mørtelen skal være meget smidig og spanden bør gennemblandes tit.
Mørtelen kan være en ren kalkmørtel (K 100/1000) en pudsmørtel med ca. 10 pct. kalkhydrat (K 100/670), (se "Mørteler") eller bedre en hydraulisk blandingsmørtel, (KKh 50/50/900). Den kan blandes af hydraulisk kalk og sand i blandingen 1:3, og hertil tilsættes to dele almindelig 7,7 pct. murermørtel. Der blandes grundigt indtil god smidighed er opnået.
Der må ikke benyttes stærkere mørteler idet disse vil sammenkitte taget til en stiv plade der ved bevægelser knuser stenene eller trækker dem fra hinanden. De samme bevægelser ødelægger understrygningen når der anvendes en svag mørtel, men stenene bevares.
På markedet. findes en del specialprodukter der, efter producenternes mening, kan afløse understrygningen med mørtel en gang for alle. Før benyttelse er det vigtigt at få garanti for hvad der er egnet til netop det tag med netop den udbøjning og ventilation. En ændring af det udførte arbejde kan være meget vanskelig hvis produktet f.eks. er fremstillet til "tagsten" udført af beton.
Over gavlmure, hvor understrygning ikke er mulig, lægges stenene som "Oplægning af rygningssten i mørtel" dog isoleret fra murkronen med tjærepap eller asfaltering.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-09-14 23:32

Du skal bruge en kalk-/hydraulisk kalkmørtel 50/50/365 med iblanding af fæhår eller glasfibre, og du skal rense af og fugte godt eller gøre det under eller lige efter regnvejr, så stenene tager imod mørtlen. Brug en smal pæreformet ske og arbejd , så du bruger spanden op inden for mørtlens åbentid.
Kilder: Søren Vasegaard og Søren Vadstrup, begge arkitekter med speciale i bygningsrestaurering.
Den angivne mørtel er stærk og samtidig en smule elastisk, så understrygningen ikke sprækker ved næste temperaturskift.

Godkendelse af svar
Fra : michael30

Dato : 09-09-14 19:42

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-09-14 21:59

Det var så lidt