/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Umuligt at skifte pære i instrumentbræt?
Fra : cristian2
Vist : 1285 gange
50 point
Dato : 05-09-14 15:17

Den gule motorlampe lyser ikke i min Renault Megane, når jeg sætter tænding på. Alle andre pærer i instrumentbrættet lyser - og slukker derefter alle, som de skal. Min mekaniker skilte instrumentbrættet ad for at skifte pæren, men fandt ud af, at der ikke var pærer - kun en printplade. Han påstår, at det nok kræver en ny printplade, "hvis ikke du kan få nogen til at finde fejlen og evt. lodde den" (det havde han ikke kompetence til). Jeg har kontaktet huggerne, som ikke ligger inde med en sådan. De siger, at jeg i givet fald er nødt til at købe et helt nyt instrumentbræt, da det kun sælges samlet. Det vil således blive en kæmpe investering blot fordi den lille motorlampe ikke fungerer. (Jeg har lige tjekket synshallen, og de siger at bilen kasseres hvis ikke motorlampen lyser ved tænding og slukker efterfølgende - så det SKAL laves, da jeg netop står og skal have den synet).
Min bil er i forvejen gammel, så det er begrænset hvor meget jeg bør investere i at lave den. Men ellers kører den perfekt, så det vil samtidig være ærgerligt at skulle skrotte den på grund ef én lille pære!

1. Kan det være rigtigt, at der ikke er nogen pære?
2. Er det noget man selv kan lodde, hvis man kender en, der er godt til den slags?
3. Kan det være en helt anden fejl, at motorlampen ikke kan tænde, når alle de andre lamper på instrumentbrættet kan?

Renault Megane I Grandtour, Stationcar, (KA0/1) 1.6 16V (107Hp) benzin, fra august 1999.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-09-14 15:29

Det kan godt være en lysdiode i stedet for en gammeldags pære. Dem kan du selv skifte, hvis du kan betjene en loddekolbe. Men lysdioder går ikke ret tit i stykker, så det er ikke sikkert at det er den der skal skiftes, men måske noget andet på printet. Det næste problem er så at finde en anden lysdiode (hvis det er den) som passer, der er efterhånden mange forskellige. Husk også at den skal vende rigtigt for at kunne lyse.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-09-14 18:56

Det må være muligt at fide de ledninger der kommer fra motoren til printet med motorstyringslampen. Sæt et måleapparat på dem og se om der kommer spænding når tænding tilsluttes. Hvis ja, så er det jo enten printet eller lysdioden og det må en radiotekniker eller lign. elektronikkyndig kunne afgøre.
En gusten sjæl kunne måske finde på bare at trække ledninger udenom printet, men her skal du også selv vide lidt om, hvad du foretager dig - og måske ændre det tilbage efter synet :-/
Kender du/dine børn/dine venner ikke en elektronikkyndig, der kan hjælpe dig?

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 50 point
Dato : 06-09-14 05:29

For at svare på dine 3 spørgsmål er svarende følgende.
1. JA
2. JA hvis der er en løs forbindelse
3. JA.

Det kan ikke være rigtig at mekanikeren ikke kan svare dig på det. Alle mekanikere på et autoriseret Renault værksted kender deres bilerne og skavanker og ved hvordan de skal afhjælpes.

vic200

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-09-14 19:24

Tak for svaret vic200.