/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Indrivelse af gæld??
Fra : Brassovitski
Vist : 496 gange
100 point
Dato : 04-09-14 20:34

Hej Er der nogen der kender et firma som inddriver gæld, og kun skal have betaling, hvis det lykkes at inddrive gælden. Der er en dom på personen, hvor maget han skylder, så det er på det rene. Skyldneren har nu eget firma, så der burde være en god mulighed for at inddrive gælden.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 04-09-14 20:53

Advokater lever af den slags specielt når der er en dom...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-09-14 21:05

I stedet for at prøve at inddrive det selv kunne du jo sælge gælden.
Der er firmaer der lever at at købe gæld og så inddrive den.

Se f.eks her: http://www.intrum.com/dk/Serviceydelser/Finansielle-ydelser/Koeb_af_Fordringer/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-09-14 21:13

Du får det ikke gratis da de også har arbejde med brevskrivning, undersøgelse af om beløbet sagen m.m........og ihvertfald får du en regning hvis du indgår forlig med debitor under processen.

Hvis der er dom på sagen ligger andraget vel hos din advokat.......

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-09-14 21:56

Firmaet står garanteret i konens navn!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-09-14 22:49

Måske du kan finde hjælp her

http://www.advokatinkasso.dk/Default.aspx?ID=1

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-09-14 20:47
Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-09-14 14:10

Med en dom i hånden, er du på rette spor. Men der er hindringer. Måske den, som katekismus nævner: Firmaet står i konens navn. Og der er andre hindringer, f. eks. en selskabskonstruktion, så debitor smutter som sæbe mellem hænderne. Men som gammel jurist vil jeg foretrække at se på de iskolde kendsgerninger. Hvor meget drejer det sig om? Hvis dommen kun er på et lille beløb (dermed mener jeg op til 2-3000 kr), så er der så mange gebyrer og praktiske vanskeligheder ved at komme videre, at det hele æder sig op omkostninger, selv om du selv står for sagen. Og har du brug for en advokat til at få sagen i fogedretten, skal domsbeløbet være højere, før det kan svare sig. Faktisk er du nødt til at være omhyggelig med, hvad dit næste skridt skal være (jeg lægger til grund, at du selv er kreditor). Du har flere alternativer:

1.Du kan sælge fordringen til et "bureau", der tager sig af den slags, som en nævner. Ja, tja, bum-bum. Det kan du da godt, der findes "grupperinger", der opkøber domme og udfører "energisk inkasso" for at få pengene hjem. Hvis de skal tjene en rimelig avance, kan de måske tilbyde dig 10 % af domsbeløbet. De har jo hele arbejdet med at kontakte debitor, undersøge om han kan betale, og overtale ham til at gøre det! Og de har risikoen for, at han ikke kan! Hvis han ikke kan betale, skal du ikke blive overrasket over, at man i det segment tilbage til dig og beder om at få pengene igen!

2. Du kan gå til advokat, der er flere gode links. Advodan er en ok advokatkæde, jeg kan personligt bedre lide Ret & Råd, men der er en smagssag. Advokatbistand er uden tvivl den mest regulære måde, men den er samtidigubehageligt realistisk, for du skal ikke gøre dig nogen illusioner om, at du får noget forærende, hverken af debitor eller af advokaterne. Når du skal vælge advokat, kan du tit få mest ud af at tale med en advokat, der har sit kontor i nærheden af - i samme retskreds eller by - som debitor, især hvis det er i provinsen.
Han kender måske debitor fra retten og ved, om der er chancer for at få pengene hjem. Lokale advokater i provinsen ved stort set alt, hvad der rører sig i det lokale erhvervsliv.

3. Du kan gå til en ikke-advokat, der påtager sig inkasso. Hvis du tør. Ligesom at gå til en læge, der ikke har gået på universitetet.

4. Mit råd er, at du først selv tager hånd om sagen, og udskyder enhver henvendelse til advokat eller andre rådgivere indtil du selv har forsøgt at gøre det, du kan. Hvad kan du da? Jo, du kan opsøge debitor personligt - aftale et møde - sætte dig ned sammen med vedkommende. Det er den suverænt overlegne måde at danne sig et indtryk af betalingsevnen og viljen. Er det et lille beløb, kan du være heldig at få pengene med Er det et større beløb, kan du måske få en afdragsaftale og første rate med på stedet. Er der tae om betaling for en serviceydelse eller leverance, du selv har solgt til vedkommende, burde I vel kunne tale jer til rette. Du har flere handlemuligheder ved selv at være aktiv, også fordi du kan tilbyde rabat, afdragsordning eller andet, når du er face to face med debitor.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-09-14 18:29

Manden er dømt i forbindelse med tyveri, og det er ca. 25.000 det drejer sig om.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-09-14 20:27

Citat
1.Du kan sælge fordringen til et "bureau", der tager sig af den slags, som en nævner. Ja, tja, bum-bum. Det kan du da godt, der findes "grupperinger", der opkøber domme og udfører "energisk inkasso" for at få pengene hjem. Hvis de skal tjene en rimelig avance, kan de måske tilbyde dig 10 % af domsbeløbet. De har jo hele arbejdet med at kontakte debitor, undersøge om han kan betale, og overtale ham til at gøre det! Og de har risikoen for, at han ikke kan! Hvis han ikke kan betale, skal du ikke blive overrasket over, at man i det segment tilbage til dig og beder om at få pengene igen!

For 2 år siden kom jeg i kløerne på et inkassofirma efter at jeg troede at kreditor (en netudbyder) havde opgivet at få et uretfærdigt beløb ud af mig..........nok flere der har været ude for det da nogle udbydere er rene klaphatte og bruger Word til bogføring..........det korte og det lange blev at jeg fik inkassofirmet til at droppe noget af den i forvejen lille gæld idet jeg havde beviser på indbetaling, men desværre ikke på alle som jeg selvfølgelig havde betalt.

Det der slog mig var at inkassofirmaet kun havde et gebyr på sagen på 600 kr, hvilket naturligvis ville blive større hvis sagen skulle videre til foged...........hvad de så tager i gebyr fra oprindelig kreditor ved jeg ikke, men jeg har så kigget på deres hjemmeside og set at de tager sig af meget andet såsom revision og bogføring for firmaer, udbyderen som var kreditor lægger sikkert alle deres restancesager hos dette firma.