/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
fatning til bordlampe
Fra : jettsolv
Vist : 409 gange
80 point
Dato : 04-09-14 15:04

Jeg har sat ny ledning i en gammel bordlampe. Mit problem er nu at jeg ikke kan få spændt den møtrik som holder fatningen fast til lampen. Findes der et værktøj som kan nå op i lampen og holde møtrikken mens jeg skruer fatningen på?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-09-14 15:12

Hvis du skruer fatningen på en fastholdt møtrik ødelægger du lenningen,som bliver snoet . drej møtrikken med en top på en forlænger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-14 20:08

Du venter selvfølgelig med at stikke ledning igennem, til du har samlet det mekaniske.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-14 20:09

En slank topnøgle eller en storsnudet spidstang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-14 21:17

Har den fatning ikke en låseskrue til at fastholde gevinrøret i fatningen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-14 22:11

Jo, Eyvind, men nippelrøret skal jo også fæstnes nede i lampen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-14 08:47

Nåe ja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-14 08:57

Værktøjet du måske kan bruge hedder en "rørnøgle" eller "rørtopnøgle"

Eventuelt kan man finde et med et hul som er lidt større end møtrikken, og klemme røret i en skruestik eller slå røret lid sammen med en hammer og bruge en anden hammer som underlag.

PS. Jeg har faktisk lavet og brugt sådan en engang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-09-14 10:18

Nu skal sådan en møtrik ikke ligefrem holde til meget, kan du få den på gevindet? så kan du bruge en lang genstand (skruetrækker) til at holde møtrikken låst og med selve fatningen skrue den på plads.
Du kunne også prøve at lime møtrikken, så den sidder fast i bunden.

Kommentar
Fra : jettsolv

Dato : 05-09-14 10:57

Hvorfor har jeg ikke været her før?
Tusind tak for de mange gode svar.
Jeg vil straks tage ud og finde et topnøglesæt ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-14 14:13

Ikke topnøgle men rørnøgle

Kommentar
Fra : jettsolv

Dato : 05-09-14 20:32

??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-09-14 21:06

Fordi en topnøgle måske ikke tillader, at gevindrøret er ret langt og at ledningen ikke kan være der når du spænder.

Kommentar
Fra : jettsolv

Dato : 05-09-14 21:28

Tak :)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-09-14 07:22

Citat
Ikke topnøgle men rørnøgle

Udbygning: En rørnøgle er et rør der er 6-kantet i begge ender, det er så forsynet med et par huller i siden så man kan stikke en skruetrækker eller andet igennem..........de bruges dybe og smalle steder hvor en topnøgle med forlænger er for tyk.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-09-14 16:16

Citat
Jeg har sat ny ledning i en gammel bordlampe. Mit problem er nu at jeg ikke kan få spændt den møtrik som holder fatningen fast til lampen. Findes der et værktøj som kan nå op i lampen og holde møtrikken mens jeg skruer fatningen på?

Hvis du ikke har fået løst problemet endnu, så kan/skulle en alm 14 mm. top med forlænger da gerne kunne klare det lille problem, ledningen skal selvfølgelig først sættes igennem og rørnippel når det er spændt fast, i fatningen er der også en lille skrue som skal spænder som så rørniplen sidder fast på fatningen. Hvis en alm. 14 mm. top ikke kan bruges er der fordi rørnippel er for lang, så skal der bruges en 14 mm. LANG top, eller rørnippel skiftes ud til et der er kortere.
http://www.greenline.dk/elartikler-c/diverse-elartikler-c/fatninger-ophaeng-c/rornippel-p

Kommentar
Fra : jettsolv

Dato : 18-09-14 16:58

Tak for hjælpen. Det er nu klaret med jeres hjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-14 19:03

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-09-14 17:01

Kom lidt fugemasse på møtrikken og tryk den fast med en pind eller lignende. Når det er tørt, kan du skrue røret fast uden at møtrikken drejer rundt