/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Filter og åndenød
Fra : mig-selv
Vist : 416 gange
100 point
Dato : 03-09-14 16:29

Hvorfor får mine fisk åndenød når jeg skifter filter?
det er ganske almindeligt filtervat og der er masser af luft til dem.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 03-09-14 19:10

For hurtigt miljøskift, vandet er mere "beskidt" når der skiftes vat grundet at en velfungerende bakteriekultur som renser vandet er væk.

Del filtervattet i 2 eller 3 dele og stop dem ned i beholderen, ved vatskift skifter du kun den del der sidder ved indløbet, altså den mest beskidte, den næste hvor der allerede er en bakteriekultur men ikke særlig meget tilstopning vil så fungere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-14 19:16

Nå ja, del 2 stoppes så nærmest indløbet og der anbringes nyt ovenpå..........og du husker vel også at skylle det nye filtervat.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 04-09-14 17:20

Det giver da mening, jeg har nu skiftet vattet ud med billige svampe fra Netto, så må jeg se om det kan rense vandet, der er ikke dårlig effekt med dem.
Men det kan bare undre mig, da jeg har 2 spandfiltre kørende, så bakterier skulle der være nok af.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-09-14 17:56

Nylonsvampe er ikke dumt, visse små indvendige filtre bruger også en sådan, dog har de det med at "bryde sammen" efter nogen tid, og så skal man købe en dyr original.