/ Forside/ Interesser / Helbred / Fitness / Spørgsmål
10  granner01 200
Gadedrenge løb
Fra : scrubber
Vist : 734 gange
500 point
Dato : 02-09-14 22:55

Har et par spørgsmål til gade drenge løb, som jeg kan huske fra min barndom i gymnastiktimerne. Jeg mener lidt at denne form for motion var god hvor den jeg har diskuteret det med mener at det er noget gammeldags bras.

Er der nogen der kan fortælle mig hvis gadedrenge løb udøves hvilke muskler den er godt for og om den kan laves af alle aldre og hvad man kan kategorisere den form for træning ind under. Liges ledes om den træner udvikler andre områder i kroppen synet motorikken balancen osv.

Da det er mange ting jeg spørger om sætter jeg 500 point på højkant

mvh scrubber

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-09-14 23:17
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 03-09-14 11:08

Man kan bestemt ikke sige, at gadedrenge løb er noget gammeldags bras.
Som led i andre bevægelsesøvelser er den helt perfekt.
Det er en god motorisk øvelse og træner motorikken og styrker indlæringen.
Der er en sammenhæng mellem motorisk usikkerhed og indlæringsvanskeligheder, derfor er al motorisk træning godt, det være sig alt lige fra at kaste og gribe en bold, hinke, balance på bom eller træstubbe, hinke, klatre, slå kolbøtter, hoppe i trampolin, gå armgang osv.

Når vi bevæger os, leger og har det sjovt, udskiller hjernen et stof, der kaldes dopamin. Ved at aktivere dette, får vi en følelse af velvære og herved bliver børn motiverede til at lære nyt.
Kroppen er en særdeles betydningsfuld medspiller, når det handler om læring.

Gadedrengehop er en bevægelse som er et af barnets naturligste udtryksformer.
På fortovet ser du ganske almindelige børn i gadegalop!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-14 14:21

Den du har diskuteret med, er nok lidt snobbet, og vil gerne have et finere ord for balanceløb.

PS. Jeg brugte denne form under fodboldtræning.
Jeg er ikke sikker, men mener også, at disciplinen var med på et af træner kurserne.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-09-14 13:18
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-14 20:56

Og lige en ting - " Gadedrenge-løb " er ikke en stående øvelse, men forgår fremad , så armene naturligt svinger med.
Hilsen en gammel fodboldtræner.

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 07-09-14 01:30

Tak for svaret katekismus.