/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Anerkendelse af modtagerens fortjenester
Fra : JanteJesper
Vist : 467 gange
20 point
Dato : 28-08-14 17:57

Jeg prøver på at forstå Skats regler omkring donationer af penge (fra privat person til privat person). Der står på deres hjemmeside at:

"Indsamlede penge, som alene er en anerkendelse af modtagerens fortjenester, er skattefri"

Hvad betyder det? Hvornår er indsamlede penge en "anerkendelse af modtagerens fortjenester"?

Link til side:
https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789723

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 20 point
Dato : 28-08-14 19:15

Det er et godt spørgsmål, men det kan ikke besvares generelt. Det afhænger af en helt konkret bedømmelse i det enkelte tilfælde. Der har været en række sager, hvor der var tvivl netop om betingelsen var opfyldt. En indsamling til fordel for en meget kendt sportsmand, der var kommet alvorligt til skade ved en ulykke, blev anerkendt af Ligningsrådet (i dag Skatterådet). Men der har været andre tilfælde, der løb ind i vanskeligheder, og hvis man endelig skal sige noget generelt er det, at det er lidt af et nåleøje at komme igennem, hvis man vil opnå skatte- og afgiftsfrihed for den form for indtægter. Skattemyndighederne vil lægge vægt på bl. a., at giveren eller giverne ikke selv har den mindste interesse eller fordel -hverken økonomisk eller personlig - ved at yde det pågældende beløb til modtageren. Som et eksempel kan nævnes, at hvis nogle personer vil hylde enken og børnene efter en afdød, der med sit eget liv som indsats har reddet andre fra døden, ved at skænke dem et beløb der kan mildne tabet af forsørgeren, så er der en chance for at det kan fritages for beskatning. Men vi er ude i et så specielt og vanskeligt skatteretligt område, at det ubetinget skal tilrådes, at man skaffer et bindende forhåndstilsagn fra skattemyndighederne, før man begynder at samle penge ind eller før man giver gaven. Derimod kan man ikke skænke et beløb til et familiemedlem eller en ven eller forretningsforbindelse uden at vedkommende skal betale skat eller afgift.

Man henvender sig - hvis man i en bestemt sag mener, at der kan være behov for det - til skat med en ansøgning, og da vi taler om skattejuridisk skoleridt af høj sværhedsgrad, skal man ubetinget have en advokat eller revisor til at skrive ansøgningen. Så ved du lidt mere; jeg har selv haft at gøre med flere sager af denne type for nogle år siden, og det er ikke blevet lettere i mellemtiden.

Godkendelse af svar
Fra : JanteJesper

Dato : 29-08-14 19:10

Tak for et rigtig godt svar :). Jeg kunne bruge det 100%