/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Disketter
Fra : yearhouse
Vist : 513 gange
100 point
Dato : 23-08-14 14:34

Halløjsa.

Jeg har ved oprydning fundet en masse gamle disketter, og jeg har et A-drev.
Jeg kan desværre ikke læse hvad de indeholder.
Det må være filsystemet, som er FAT på disketterne?

Kan det lade sig gøre, på een eller anden måde, at læse de gamle disketter på min Windows 8.1.?

Mange hilsner
TOM

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-08-14 14:43

Ja du skal først sætte et diskettedrev i din computer. Det er dog lidet sandsynligt at den har interface til det. Det er heller ikke mange computerbutikker som ligger inde med kort kort til at sætte i de moderne comoutere, og som rummer interface til diskettedrev.

Du kan købe et løst diskettedrev med usbtilslutning, eller låne et,og så få læst dine gamle disketter.

jeg har ikke prøvet, men er ret overbevist om at win8 kan læse fat16 formatterede diske og disketter.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 23-08-14 16:06

Ja Transor.

Det er nemlig sådan et diskettedrev jeg har med USB. Når jeg går ind i Egenskaber for en diskette, står der bare FAT. Ikke noget med FAT 16 eller FAT 32.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-14 17:41

Har kigget mig omkring på nettet, det ser ud til at selv Win 7 ikke kan læse et Fat-formateret drev.

Men der kører stadig en del XP-maskiner, så send en bøn ud i netværket........bor du på Fyn har jeg en her i Odense, jeg kører lidt på den indtil jage har vænnet mig til den nye bærbare.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-08-14 18:31

Tag lige en sikkerhedskopi først på en XP maskine.
http://www.tweakandtrick.com/2012/02/convert-fat32-to-ntfs-file-system.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-14 19:22

yearhouse > Århus bor vist i Jylland.

Jeg har en XP maskine med diskette- drev som kan læse disketter.........men jeg er ikke sikker på om den kan omstilles til at læse de gamle disketter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-14 20:35

Citat
Jeg har en XP maskine med diskette- drev som kan læse disketter

De drev virkede ikke længe.........hvad får man for 75 kr

Da jeg købte min første maskine i 2000 købte jeg også en stor bunke disketter selv om der var brænder i den. jeg fik da aldrig brug for dem, bortset fra da jeg skulle bruge et sæt genopretningsdiske fra Norton Antivirus da jeg blev angrebet........første og eneste gang min computer gik ned af virus.
Og så skulle jeg lige et par gange bruge 98 startdisketten.

Nu og da finder folk disketter frem som de i hine tider har skrevet tekstdokumenter på, de kan læses af nye programmer........men så er der jo lige det med formateringen som debatten her går ud på.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-08-14 21:40

Det ved jeg da heller ikke. Men et USB derv til disketter må da også kunne læse fat 16. Ellers må en gammel maskine da kunne og lave dig en cd som du kan gemme. hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-14 21:52

Som jeg husker det, var der 2 størrelser man kunne sætte drevet til at bruge.
Jeg vil prøve i morgen og se hvad der skulle ændres.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-14 22:37

Citat
Som jeg husker det, var der 2 størrelser man kunne sætte drevet til at bruge

Der blev lavet en nyere form for floppy som kunne rumme mere, den hed vist Iomega, men slog aldrig rigtig igennem da CD brændere raslede ned i pris og skiverne ligeså............min første brænder kostede 1400 kr.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-08-14 22:52

Der har været flere disketter der kunne rumme mere. Jeg har vist et gammel derv der kan rumme en hel del. Ellers er det 755mb. eller 1440 mb. den sidste er den nyeste. Men bare du får dem gemt. Hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-08-14 18:55

XP computer
Jeg har kigget på mit diskettedrev, og det ser ud til at jeg kun kan formatere til
1,44 MB filsystem 512 byte pr. sektor
FAT
Standard alokeringsstørrelse.

Måske var det i win 95 / 98, at jeg kunne vælge 7,55mb

Eller var det helt nede i DOS 6,2 med win 311, at det kunne lade sig gøre.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 27-08-14 20:14

På en ikke helt ny computer med 3½" diskettedrev har jeg lige prøvet, at installere Windows 311 og Windows 2000

De kan begge formatere i det gamle format 720MB og 144MB
Så jeg forestiller mig at de også kan læse 720MB disketter som dine nok er.

Ps. Jeg har både DOS 6,2 og win 311 som jo lægges inde i DOS..................hvis det er.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 27-10-14 10:17

Tak for svaret Eyvind.