/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
termostat på loft
Fra : goodboy2
Vist : 412 gange
200 point
Dato : 19-08-14 13:33

Hej jeg har gasfyr
oppe på loftet hvor rørene går sidder der en almindelig radiator termostat,
hvad er denne til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-14 14:23

Det kunne være en frostsikring. Så hvis temperaturen falder vil der cirkulere lidt varmt vand i rørene på loftet.

Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 19-08-14 14:27

ok det har så ikke virket havde en radiator sidste år der frøs

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-08-14 16:54

Citat
Det kunne være en frostsikring. Så hvis temperaturen falder vil der cirkulere lidt varmt vand i rørene på loftet.
JA. i rørene, men ikke i de radiatore der er lukket helt ned
Citat
ok det har så ikke virket havde en radiator sidste år der frøs

Det er fordi der var lukket helt ned for den og derved ikke kan komme cirkulation/varme igennem og derfor fryser den.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-14 18:00

Den skal ligesom alle andre radiatortermostater enten stå på fuld varme om sommeren eller have en gang massage ved starten af varmesæsonen. Eventuelt begge.

Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 20-08-14 19:24

Er godt klar over det med radiatorene, er bare i tvivl om hvad den
Termostat som sidder på loftet er til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-14 19:59

Den er sandsynligvis til at lave et gennem løb så vandet ikke fryser oppe på loftet.

Men du skal røre den inden vinter så den ikke har sat sig fast i lukket stilling.
Virker den slap når du drejer (mod uret), er det muligt den har sat sig, og skal motioneres.
Det gøres ved at tage termostathovedet af og får den lille stålpind til at arbejde og den skal virke fjedrene.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 20-08-14 20:15

Citat
Er godt klar over det med radiatorene, er bare i tvivl om hvad den
Termostat som sidder på loftet er til

Hvis det er en alm. radiator termostat der sidder på loftet er det (sikkert) noget fusk der er lavet for at få cirkulation på/i fremløb og retur rør som evt. ligger ude i skunken så de ikke frostspringer om vinteren. Er det et en eller to-strengs system du har ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-08-14 21:39

Radiator der springer tyder på 2 streng system.

Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 21-08-14 22:29

Tror det er 2 strengs system

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-08-14 00:45

Citat
Tror det er 2 strengs system

Det er også det der er mest brugt.

Radiator termostat på loftet hvad tal står den på, er rørene kold eller varm til/ved den?
Når du skriver loftet er det så et loftrum eller er det helt oppe under taget termostaten sidder, og er rørene isoleret ?

Kommentar
Fra : goodboy2

Dato : 22-08-14 05:32

Det er helt oppe under taget, rørene er varme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-14 07:26

Du har vist fået svar nu - så jeg hopper af her.

Godkendelse af svar
Fra : goodboy2

Dato : 22-08-14 08:15

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-14 08:52

Hvorfor i alverden accepterer man ikke Eyvinds indlæg??!?!? Det kunne nok ikke siges mere korrekt. Formentlig har man monteret en FJVR returtermostat. Det er normalt at beskytte sine rør der ligger kritisk med en sådan. Finder det lidt anstrengende ligefrem at kalde det fusk, men det må skyldes uvidenhed fra svarerens side.

Jeg ville så foretrække at montere den slags tilgængeligt, så man ogsåkan sikre sig den duer. Eller allerbedst lave systemet, så man ikke skal bruge den slags narrestreger. Men i gamle huse er der nu en gang de rør som der er. Og så må man lave tingene så godt det lader sig formå.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-08-14 11:57

Selv tak goodboy2

Citat
Det er helt oppe under taget, rørene er varme.
Håber at rørrene er isoleret så der ikke er så meget varmetab og de burde heller ikke være varme/cirkulation i dem denne årstid for termostaten skulle jo gerne stå så lavt at den først åbner når det nærmer sig/er frost vejr, MEN det er noget FUSK der er lavet i sin tid.
Måske har der været en ekspansionsbeholder der engang ved et åben anlæg, som er blevet fjernet og erstattet af en termostaten for at lave et lukket anlæg og med en tryk-ekspansion beholder ved gasfyret.
Så du burde nok lige rådføre dig med en der kan tjekke og evt. ændre det for dig.