/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Industiel blæser til køkken
Fra : TomTrainm
Vist : 652 gange
60 point
Dato : 15-08-14 14:47

Hej
Har et spørgsmål angående en industriel blæser (5,2A) til et køkken.

Der er tale om en 1-faset blæser til 200-270V. Blæseren har ud over tilslutning for fase og nul også tilslutning for potentiometer samt indbygget termorelæ med udgang til alarm.

Når blæser forsøges tændt slår en 16A automatsikring med det samme fra.

Ville normalt sige brændt motor, men ved måling over viklingen vises en modstand på 18ohm og meggertest 250V viser ingen overgang til stel.

Har ikke så meget erfaring med 1-faset motor og vil derfor høre om der er en test/måling jeg kan lave for at endeligt konkludere at motoren er død eller er det faktum, at den ”springer” en 16A sikring med det samme indikation nok?

Kan jeg på nogen måde have tilsluttet motoren/potentiometeret forkert således det er skyld i afbrydelsen?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-14 18:24

Var det ikke nemmere at udskifte kokken ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-14 22:28

Hvis potentiometeret får 230v er det færdigt
Hvis du kortslutter ledningerne til termorelæet slår den 16A aut sikring fra
16A er vel lidt rigeligt til til sølle 5A forbrug

Hvad har du af ledningsfarver på den blæser.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-14 00:44

Nu er det jo ikke mange data du opgiver, så svaret er baseret på lidt gætteri .
Startstrømmen kan være så stor at den udløser en automatsikring med ekstrem hurtig karakteristik.

Hvis du har megget med 1000v kan du have ødelagt kondensatoren, så den virker som kortslutning, hvis det er en af den slags motorer. så kommer den aldrig i gang, men trækker konstant startstrømmen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-08-14 06:14

Har du målt alle 3 viklinger? (Alle større motore er Real 400v men ved indsætning at kondensator bygget om til 230v)
Har du prøvet at montere den direkte uden om styringen ?

Kommentar
Fra : TomTrainm

Dato : 18-08-14 13:48

Hej igen! Undskyld jeg ikke har svaret.

Har stadig ikke fundet en løsning på dette problem.

Har uploadet et billede af forbindelserne på blæseren som de ser ud nu:

http://picpaste.com/Unavngivet-7HuLzCNz.jpg

Håber dette kan hjælpe.
Tilslutning af potentiometeret er foretaget efter manualens foreskrifter. Kan uploade et billede af manualen hvis dette skulle have interesse.

Jeg har blot tilsluttet 230 V til L1 og N på motoren.

Transor > Jeg har med vilje ikke foretaget mekkertest med mere end 250v fordi jeg ikke ville ødelægge motoren.

Eyvind > Motoren er ikke tilsluttet termorelæ med blot direkte på 230 V gennem 16 A sikring.

Rotw > Kan du ud fra billedet fortælle mig hvorledes jeg kommer til at måle på viklingerne? Jeg har blot målt mellem L1 og N

Al hjælp modtages med kyshånd - er løbet tør for ideer...

Kommentar
Fra : TomTrainm

Dato : 18-08-14 13:52

Her er mærkepladen fra motoren:

http://picpaste.com/Unavngivet2-YQIFzw0U.jpg

Kommentar
Fra : TomTrainm

Dato : 18-08-14 14:22

Her er hvad var under det sorte skjold.

Har ikke forstand på print, men synes nu stadig den ene komponent ser noget "ristet" ud.

http://picpaste.com/DSC_0009-0rliv0Ip.JPG

Nærbillede

http://picpaste.com/DSC_0010-mEguXVfC.JPG

Kan sådan noget ske hvis motoren ved en fejl er blevet tilsluttet 440V i stedet for 230V?

Kan jeg på nogen måde måle om denne komponent er færdig eller giver det sig selv (motoren er helt ny!)

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 18-08-14 17:35

Hvis du kigger op metalkappe på dit første af de sidste billeder kan du se, at metallet er sværtet sort.

Så det har stået en stikflamme ud af den viste komponent, som ser ud til at være en kondensator.

Så noget tyder på at du har fundet fejlen at din styring er brændt af...

Repperation, kan du vist ikke selv klare...

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-14 17:38

Dine billeder er ikke jævnt belyst og ikke ordentlig fokuserede. det ligner noget optaget med en telefon og en lysdiode "blitz".

Men så godt det kan sen på mærkeskiltet skal den tilsluttes 3 faser l1 l2 og l3 , hvor den sidste kan erstattes af neutral.

Godkendelse af svar
Fra : TomTrainm

Dato : 18-08-14 17:42

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Motoren er brændt af og jeg lukker sprøgsmålet her.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-08-14 19:14

Skal vi ikke nøjes med at sige at dit styre print er brændt af...
Måske har din motor det ok....

Mvh Benjamin