/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ophæng i gipsvæg - ikke skruer.. navn?
Fra : Zune76
Vist : 833 gange
250 point
Dato : 12-08-14 15:32

Jeg forsøger at finde navnet på den løsning, jeg skal bruge, til at hænge ting fast i.

Ophænget/beslaget eller hvad det nu hedder, er lidt som en indslagsmøtrik. Men helt rund, uden gevind, og som skal fæstnes, som man ville fæstne en krog i en dobbelt gipsvæg. Altså gerne med en eller flere kraftige modhagere på indersiden af gipsvæggen.

Jeg skal bruge dem til at hænge forskellige bats op på væggen. Og jeg vil gerne have at selve krogen, sidder på mine bats, i stedet for på væggen. Så der ikke er kroge, der stikker ud fra væggen, når der ikke hænger bats på den.

Mvh Sune

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-08-14 15:46
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-08-14 15:48
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-08-14 15:56
Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 13-08-14 00:55

Hej igen,

Nej, det er desværre ikke sådan nogle banditter. Jeg skal prøve at uddybe lidt;

Den synlige del, er på størrelse med en tokrone, og har også et hul i midten. Hullet kan være rundt eller dråbeformet/nøglehulsformet. Der er ikke gevind i hullet, eftersom det blot skal fungere som "hun" til en krog (ingen kommentarer, tak!). Beslaget skal dog fæstnes bag på gipsvæggen.
Det lyder muligvis som om jeg leder efter et umuligt beslag. Men jeg har set det før.. problemet består i at jeg ikke ved hvad et sådant hedder, og derfor ikke kan lede efter det.

Mvh Sune

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-08-14 01:07

Du kunne jo prøve at kigge i byggemarkedet -
spørgsmålet er om sådan en konstruktion overhovedet findes.

Ellers kunne du jo kontakte et af de firmaer vi har fundet til dig som laver produkter til ophængning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-08-14 10:22

Citat
Beslaget skal dog fæstnes bag på gipsvæggen.
Det lyder muligvis som om jeg leder efter et umuligt beslag. Men jeg har set det før.. problemet består i at jeg ikke ved hvad et sådant hedder, og derfor ikke kan lede efter det.

Beslaget skal dog fæstnes bag på gipsvæggen. ?? Er det under opbygning af en gipsvæg eller!

Men her er der en oversigt over de forskellige befæstninger til gipsvæg mm. Så søg og du kan måske finde det du søger eller kan bruges.

http://www.expandet.dk/wp-content/uploads/2012/05/Blå-bog-2011-LAV.pdf

Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 13-08-14 13:13

Fælles for de forslag jeg har set her indtil videre, og tusind tak for dem(!), er, at de alle fungerer som en rawplug. Altså, som et ophæng, der fastlåses når emnet skrues fast. Det er en "engangsløsning". Jeg leder efter et ophæng, der kan bruges flere gange. Jeg HAR set det flere steder, bl.a. brugt som ophæng til bøjler på et hotel. Så altså; et beslag/ophæng, der laver et (forstærket) hul i væggen, hvor beslaget går igennem den eksisterende væg og "holder fast" som en gipspløk/fjederklap-pløk på bagsiden af pladen (i hulrummet i væggen).

Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 13-08-14 13:39

Et forsøg på en illustration her: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6604045/Vaeg.jpg

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-08-14 14:12

Du kunne jo prøve at kigge i byggemarkedet -
spørgsmålet er om sådan en konstruktion overhovedet findes.

Ellers kunne du jo kontakte et af de firmaer vi har fundet til dig som laver produkter til ophængning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-08-14 14:25

Fra den Blå bog, ring til dem og forklar dem dit problem / opgave.

Vil du vide mere?
Du er velkommen til at kontakte os på tlf. 70 22 79 79,
e-maile på adressen expandet@expandet.dk eller
besøge os på www.expandet.dk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-14 09:25

Har set dem du mener? de er lavet i plast eller metal og kan skrues ind/ ud, men hvad de hedder og hvor de kan købes ved jeg ikke - sikkert en special butik og ikke et byggemarkede.
Altså et overflødigt indlæg, vær dog opmærksom på at der kan komme træk/ kulde fra hullerne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-14 09:36

Ved ikke om det er disse, mener dem jeg har set er kortere - men de minder meget om dem.
http://www.xl-byg.dk/produkter/befaestigelse-og-grovbeslag/skruer-og-plugs/gipsplug/expandet-jet-drive-gds-gipsplug.htm

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-14 09:43
Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 14-08-14 09:50

Desværre nej, de er alle med gevind. Jeg er nu kommet frem til, at det kan have været en blindnittemøtrik, jeg har set. Men den kan desværre kun bruges i emner, der er 12,1mm eller derunder. Jeg må nok bide i det sure æble og hænge et almindeligt nøglehulsbeslag op... medmindre, der er én, der liige har den geniale idé, der skal til :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-14 09:56

Det du vil lave er nok et "nøglehuls ophæng" så du hurtigt kan skifte emnet som kan hænge på væggen.
Systemet bruges også til at samle møbler og især senge.

Jeg vil foreslå en plade af plast / metal og lave dit eget nøglehul.
Pladen kan så skrues i væggen med 3 undersænkede skruer i gipspladen.
Skruerne bør sidde "kl. 10 - 14 - 18"

Desværre kan jeg ikke finde det beslag du efterlyser.

Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 14-08-14 10:42

Ja, det er et nøglehulsophæng (åbenbart også kaldet nøglehulsbeslag :) ). Det er nok der den ender, som jeg skrev. Men alternativer modtages meget gerne!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-08-14 16:52
Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 15-08-14 10:55

Det kunne det desværre godt, det var ellers et godt bud. Den kan ikke klare en dobbeltvæg, og er ikke til at hænge tunge ting i :)

Kommentar
Fra : katekismus