/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad er forskellen ?
Fra : vedikkealt
Vist : 501 gange
300 point
Dato : 10-08-14 22:09

Hej med jer

Hvorfor får den ene bilist konfiskeret bilen, og ikke den anden, når situationen er stor set identisk.

http://www.nordjyske.dk/nyheder/fuld-chauffoer-stoppet-med-hoej-promille/3a08e695-af6a-4905-b070-fe4c1db5bed1/112/1513

http://www.nordjyske.dk/nyheder/plakatfuld-bilist-stoppet/6aa9e564-13bc-4993-a82c-443967322a48/112/1513

Er der nogen her, der kan forklarer mig - H V O R F O R ?

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:20

Den ene er Dansker = den anden?? og som udenlandsk billist er der KONTANT afregning/ betaling før du kommer videre med dit køretøj.
Mener dog der gælder særlige regler for de Nordiske lande.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-08-14 22:21

Det er jo ikke lastbilchaufførens bil. Den ejes af vognmanden, som i øvrigt ikke er bosat i DK, og så gælder reglen i øvrigt ikke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:24

Citat
den anden?? og som udenlandsk billist er der KONTANT afregning/ betaling før du kommer videre med dit køretøj.

Og tvivler på at vedkommendes vognmand vil betale for sindsyge kørsel?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:25

Citat
Det er jo ikke lastbilchaufførens bil. Den ejes af vognmanden, som i øvrigt ikke er bosat i DK, og så gælder reglen i øvrigt ikke.

Det er Chauføren DE er ude efter, ikke hvem der ejer bilen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:28

Men for pokker DA, hvem drøner rundt med så STOR promille, de fleste Danskere kunne ikke engang finde ind på et (lokum) i den tilstand..

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-08-14 22:30

Hvis jeg så forstår det hele ret, så er det kun hvis chaufføren også ejer køretøjet. at politiet kan konfiskerer det ?

Omskrevet til noget jeg kan forstå.

Hvis jeg lejer en bil, og køre med en promille på 2,50 så får udlejer ikke konfiskeret bilen ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:32

Citat
Derfor blev bilen konfiskeret på stedet, og manden kan se frem til en større bøde og en frakendelse af kørekortet,

OK- så den først nu, det er nye regler, se dem selv på de forskellige sider.
Og det har der egentligt været reklameret med i snart mange år = lidt alá du får knallerten taget osv.
Men første gang jeg ser loven i brug - åbenbart.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:37

Citat
Hvis jeg så forstår det hele ret, så er det kun hvis chaufføren også ejer køretøjet. at politiet kan konfiskerer det ?

NOPE, køretøjet ryger samtidigt, ligesom hvis du låner en bil ud til en der ikke har kort.
Eller bilen/køretø er meldt sjålet, så kan man undsige sig at få køretøjet beslaglagt, da man ikke selv er herre på egen mark.
Bortset fra dét, så laver de/ Politikere nogle mærkelige love/regelsæt og andet, der egentlig går ud over 3´die part, som burde holdes skyldfri, i de sager.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 10-08-14 22:40

# mig-selv

Nordjyske / betjente i Nordjylland har brugt denne mulighed flere gange.

Synes bare det er diskrimination af tørstige danskere, at loven ikke rammer ens.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:42

Citat
Hvis jeg lejer en bil, og køre med en promille på 2,50 så får udlejer ikke konfiskeret bilen ?

Ikke hvis du har et gyldigt kørekort - da du lejede bilen, men havde det været en VEN du havde lånt bilen af osv, så tog de helt sikkert bilen med til videre sagsbehandling.

Du kan sikkert se diverse tilfælde på tuben = under politijagt og de nyeste afsnit, der er mange der får sig en overraskelse.

https://www.youtube.com/results?search_query=politijagt+2014

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:46

Citat
Nordjyske / betjente i Nordjylland har brugt denne mulighed flere gange.

NÅ, ham har du også hørt om, (eller er det du henviser til) gad vide hvor mange år han har tilbage at sidde af, før hans sidste nye ryger op i de andre Domme.
Hvis det er en KENDT Dansker med flere straffe/ domme, så ryger hans køretøj øjeblikkeligt, der har de heldigvis skærpet praksis for Sprut kørsel - samme regel gælder for knallerister med fart i blodet.
Har dog ikke hørt at det er gået ud over fartsyndere = endnu, medmindre DE også har noget der skal lægges til/ fra.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 300 point
Dato : 11-08-14 09:35
Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-08-14 23:18

Tak for svaret alka.

Ja - tydeligvis.

Bedste hilsner fra vedikkealt

PS. At jeg så ikke forstår den forskel, kan ingen her jo lave om på.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-08-14 08:46

Selv tak vedikkealt