/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Ventil fjedre
Fra : mig-selv
Vist : 567 gange
50 point
Dato : 10-08-14 22:03

Hvordan får jeg dem nemmest af, uden at hive topstykket af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-08-14 22:46

Nu afhænger det jo lidt af hvordan topstykket er lavet. På den traditiolle løsning bruger man en ventilfjedertang til at trykke fjederen sammen, så kan låsen tages af pladen og fjederen er fri, men man kan tabe ventilen ned i motoren. hvis det gøres me stemplet i top, ryger den ikke længere end at den kan samles op på plads o fikseres med en klemme af en art,

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:52

Den med ventilen er jeg kommet forbi = smider en stykke snor i cylinder når den er i bund og presser stemplet op, så ventilen ikke kan komme ned.
https://www.youtube.com/watch?v=kiUHRHOoV_g
Det var mere hvordan jeg får fjedrene af = uden at skulle bruge hammer og mejsel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:55

Ellers har biltema også en der holder ventilerne lukket, tilkoplet en kompressor, men den kan jeg ikke lige linke til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-08-14 22:58

Citat
Den med ventilen er jeg kommet forbi = smider en stykke snor i cylinder når den er i bund og presser stemplet op, så ventilen ikke kan komme ned.
https://www.youtube.com/watch?v=kiUHRHOoV_g

DOG ikke som han bruger en skruetrækker.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 11-08-14 11:49

Når jeg skiftede ventiler brugte jeg et hjemmelavet værktøj som bestod af en skruetvinge og en stump rør der var savet så røret kun trykkede i 2 sider. Jeg kunne så presse fjederen sammen og stadig fiske låsekilerne op og ned. Det blev lavet med topstykket taget af - måske kan du bruge metoden alligevel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-08-14 11:15

Ja, det bliver noget hjemmelavet (Georg Gearløs) værktøj der skal bruges, da jeg ikke orker at hive topstykket af.
Og det er ikke lige til at se hvordan og hvorledes før jeg kommer til ventilerne, men gode råd er stadig velkomne.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-14 19:51

Tak for svaret Eyvind.