/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
hvorfor må man ikke spise bacon rå?
Fra : makim
Vist : 6929 gange
50 point
Dato : 10-08-14 03:33

hvorfor må man ikke spise bacon rå?

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 10-08-14 07:16

man risikerer at blive til en muslim så :-/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-08-14 07:32

Bacon er koldrøget v ca 20 grader, dvs den ikke er kommet op på de temperaturer, der dræber bakterier og andre ubehageligheder, man kan blive syg af.

Derfor skal den opvarmes til over 60 grader, steges/koges, inden den bliver spist.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-08-14 08:34

Nu vil der komme en hel masse forskellige svar

Men det hele drejer sig om køkken hygiejne og er den iorden fra producenten så ja det kan man godt ellers anbefaler man det ikke

Røgning og saltlage min (12%) bør dræber alle bakterier, men sparres der her og køkken hygiejnen ikke er i orden kan der komme bakterier på efter saltning og røgning ( der er saltningen der i bund og grund dræber bakterierne)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-08-14 08:35

Tag Eks lufttørret skinke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-14 08:49

Rå bacon er få dage længere om at blive dårligt i køleskabet end fersk kød, hvilket vil sige at røg og salt ikke har nogen videre effekt.

Nu er produktionen af billig bacon jo boostet, det pumpes med røgvæske og lidt salt og er ude i butikkerne få dage efter, modsat det bacon der lægges i tør salt i flere uger for at udtrække væske og derefter røges.

Og så køkkenhygiejnen som beskrevet. Da jeg forleden skulle lave en wokret til 3 mennesker startede jeg med kyllingekødet og vaskede derefter grejet selv om alt det grønne som også skal snittes bliver svitset med.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-08-14 09:39
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-08-14 10:16

Citat
Da jeg forleden skulle lave en wokret til 3 mennesker startede jeg med kyllingekødet og vaskede derefter grejet selv om alt det grønne som også skal snittes bliver svitset med.

Jeg er helt enig i, at det er nødvendigt med en god køkken-hygiejne, hvis jeg f.eks. vil servere hakkebøffer med salat, så ordner jeg grøntsagerne inden jeg bruger brættet til, at forme bøfferne på.

Men hvis du vasker stegepanden/wokken efter at have stegt kødet, så synes jeg godt nok det er overdrevet.
Når man laver wokret er panden/wokken jo meget varm og kødet gennemsteges.

Jeg laver selv wokret meget tit (ungerne elsker det og så er det en nem måde, at få dem til, at spise grøntsager på ) og oftest med kyllingekød, men tanken har aldrig strejfet mig, at vaske panden efter at kødet er stegt. Og jeg ser ingen grund til, at begynde på det.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-08-14 10:50

http://www.tulip.dk/da-DK/B2B/Food-Service/Foedevaresikkerhed/Spoergsmaal.aspx?p=1

Bacon (27. april 2005)
Spørgsmål: Jeg har haft en større diskussion med min kone ang. bacon i tern og sliced bacon. Hun påstår hårdnakket, at det kan spises direkte fra pakken, i og med at der står, at det er røget. Det mener jeg ikke, røgningen er der vel for at give produktet smag, eller?? Desuden ser det meget råt ud, når det kommer ud af pakken, så min påstand er, at det skal gennemsteges for at undgå en evt. risiko for at få diverse bakterier i sig. Hvem af os har ret?

Svar: Du kunne godt have indgået et væddemål med din kone, for duhar ret! Bacon er saltet og røget, og det er for at opnå den for bacon typiske smag. Produktet er ikke kogt eller varmebehandlet på nogen måde, og derfor er det at betragte som et råt produkt.

Hvis du kigger på informationerne på etiketterne/folien, vil du se, at der som forbrugeroplysning står, at produktet skal opvarmes før fortæring. Det skyldes, at råt kød kan indeholde for eksempel salmonella bakterier, og de dør ikke under fremstillingsprocessen. Der skal en opvarmning (til ca. 75°C) til for at sikre, at de dør.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-14 11:31

Citat
Men hvis du vasker stegepanden/wokken efter at have stegt kødet, så synes jeg godt nok det er overdrevet.

Det var skærebræt og kniv, wokken tømmer man jo bare efter hver ingrediens og hælder lidt mere olie på.

I øvrigt fandt jeg 1 kg dybfrosne vandkastanjer i en vietnamesisk shop, selv på dåse er de svære at finde i supermarkeder.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-08-14 11:42

Citat
Det var skærebræt og kniv, wokken tømmer man jo bare efter hver ingrediens og hælder lidt mere olie på.

Ok, så forstår jeg bedre.

Jeg tager et rent skærebræt og en ren kniv. Men det kan jo gå ud på et.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 10-08-14 11:54

Har spist rå bacon i strimler mange gange ...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-08-14 12:19

Citat
Har spist rå bacon i strimler mange gange ...

Der er jo heller ikke nogen lov der forbyder dig at spise rå bacon - der advares blot imod det for din egen sikkerheds skyld

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-08-14 16:04

Om køkkenhygiejne, noget jeg lærte af min tante:
Hun havde to skærebrætter, et til kød og et til grønsager, hvorfor vidste hun ikke?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-14 21:24

Vi har 3 farvede skærebrædder til forskellige madvarer, og de får hver sin rene kniv.

Kommentar
Fra : white_wizard

Dato : 14-09-14 02:14

Troldepigen
Citat
Jeg er helt enig i, at det er nødvendigt med en god køkken-hygiejne, hvis jeg f.eks. vil servere hakkebøffer med salat, så ordner jeg grøntsagerne inden jeg bruger brættet til, at forme bøfferne på.

Hvis du gør sådan så er du meget tæt på at blive syg da du herved overfører jordbakterier fra salaten til kødet...

Derfor ALTID mindst 2 skærebrætter - et til kød og et til grøntsager...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-09-14 02:36

Citat
Hvis du gør sådan så er du meget tæt på at blive syg da du herved overfører jordbakterier fra salaten til kødet...

Og disse bliver slået ihjel ved stegningen.

Jeg bruger skærebræt af træ, har altid gjort det, og fortsætter med det. Jeg har flere af dem, men bruger for det meste kun et.
Træ indeholder garvesyrer og phenoler der giver træet antibakterielle egenskaber.

Jeg har altid gjort det, at jeg starter med de ting, der ikke skal koges eller steges og slutter med det, som skal varmes ved høje temperaturer.

Jeg er lige omkring de 50, og jeg har 2 store børn, ingen af os (heller ikke mine gæster) har nogensinde været syge af min mad, så det ser ud til, at min fremgangsmåde virker fint.

Eftersom det handler om en periode på ca. 30 år, så tror jeg ikke på, at det udelukkende handler om held.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-09-14 07:48

Citat
hvorfor må man ikke spise bacon rå?
Fra : makim

Så er vi igen endt i en never ending story hvor spørgerens spørgsmål bare hænger i al evighed og aldrig find er en afslutning før det til sidst bliver annulleret på grund af alder...

Der er jo et andet spørgsmål fra samme spørger der også bare "hænger"
http://www.kandu.dk/Spg171897.aspx

Statistik
Spørgsmål
- Ubesvarede   2
- Besvarede   13
- Annullerede   9
- Slettede   1
Ialt   25