/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
bolte i motoblok til maxi!
Fra : tom15
Vist : 307 gange
200 point
Dato : 15-06-03 18:04

Hej jeg er ved at renovere min maxi og skal skifte krumtap, men jeg kan ikke få de satans unbracobolte ud
af motorblokken. jeg tror de har siddet der i 30år eller noget for de sidder sindsygt fast og jeg har prøvet
alt muligt men der sker ik en skid.

nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre?
mvh.tom

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 15-06-03 18:05

Prøv at sprøjte boltene godt ind i WD40 rust opløser, det hjælper helt sikkert! Ellers må du jo bruge vold!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-06-03 20:02

Det er ikke sikkert dette hjælper, men de fleste bolte/møtrikker/skruer går nemmere løse nå man slår (ikke for hårdt) med en hammer på fastnøglen/skruetrækkeren samtidig med at man drejer. Unbracobolte er lidt sværere, men hvis du sliber den lille vinkel af, så kan du dreje med en fastnøgle/skiftenøgle samtidig med at du slår på enden af unbraco nøglen. Det er ikke slagets styrke der løsner men vibrationerne.
Og lige lidt rustopløser først.
Emesen.

Kommentar
Fra : tom15

Dato : 16-06-03 00:05

har prøvet alt det der med wd40 og rustløsner men den sidder så godt fast at man ik kan få noget ind under bolthovedet. har også prøvet at slå nedefra og oppefra og slå på unbraconøglen mens jeg drejede, men det eneste der skete var at metallet bøjede sig så det blev endu sværere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-06-03 09:37

Du får nok ikke lov - men der er også mulighed for at den kan løsne sig efter en tur i fryseren.
Emesen.

Kommentar
Fra : tom15

Dato : 16-06-03 14:06

jeg har også prøvet det med fryseren.
er det ikke muligt at bore dem ud på en eller anden måde?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 16-06-03 14:16

tjo du kan jo godt bore/skære hovedet af, og så banke den ud

Kommentar
Fra : jandyhr

Dato : 06-10-04 10:30

Du kan varme dem omhyggeligt op med en "spids" gasbrænder, model pencilbrænder hvis du ikke har adgang til ilt/gas. Pas meget godt på ikke at varme på aluminiumen, det smelter pludseligt og let væk ved omkring 650 gr., og så er det sket. Varm kun på bolthovedet så det lige netop begynder at lyse rødt.
Prøv straks derefter at løsne dem, lad være med at brænde fingrene.
Når du så skal montere igen bruger du nye bolte og smører dem i kobberfedt-så er de altid til at løsne igen.
Mvh Jan