/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Træbeskyttelse af ny krydsfiner
Fra : HomeAlone
Vist : 2293 gange
100 point
Dato : 06-08-14 00:43

Jeg skal have skiftet gavlbeklædningen der er lavet med krydsfinersplader med spor, da den er nedbrudt i bunden og ved samlingerne.

Som slutbehandling vil jeg bruge en vandbaseret heldækkende træbeskyttelse. Spørgmålet er hvad jeg skal grunde pladerne med. Nogle steder læser jeg, at man ikke må bruge en oliebaseret grunder da den kan opløse limen. Andre skriver man skal forsegle kanterne med en oliebaseret alkydmaling.

Nogle der har erfaring med den rigtige behandling?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-08-14 06:08

Det er aldrig en god ide at bruge forskellige typer maling olie og vand enten kun olie eller kun vand

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-08-14 07:25
Kommentar
Fra : kivi

Dato : 06-08-14 08:14

hvorfor ikke bruge hardiplank istedet for så er du færdig med at smøre træ

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 06-08-14 09:30

rotw,
Det er da normalt man bruger grundingsolie på ubehandlet træ uanset hvad man maler efterfølgende. Grundingsolie. Alt maling og grunder indeholder olie, uanset om det er vandopløstlig eller terpentin.

marken84,
Jeg er bekendt med dlh's anvisninger, hvilket jeg finder mere forvirrende end vejledende, hvilket er grunden til jeg spurgte her.

kivi,
Hvis du tror hardiplank og iverplank ikke skal males efter en årrække må jeg skuffe dig. Her i området er det blevet brugt en del år, og som med eternittage så bliver det grimt over tiden. Det er muligvis ikke nødvendigt at male det af hensyn til holdbarheden, men kønt er det ikke.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-14 15:38

Gori fraråder grundingsolie til krydsfiner. Limen kan ikke tåle det.
Læs på Goris hjemmeside hvilket andet kombinaationsprodukt, man bryger til krydsfiner.

ellers er det godt at starte med en grundingsolie, som skal hærde et stykke tid, inden der fortsættes med et såkaldt vandbaseret produkt.
såkaldt betyder at man ikke kan lave maling af vand.

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 25-08-14 10:28

Tak for svaret transor.