/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
hvilke ludgifter følger med en knallert
Fra : slili
Vist : 664 gange
50 point
Dato : 02-08-14 10:56

hej..

jeg står og skal have mig en knallert/ scooter, men i forbindelse med det ønsker jeg at høre hvilke lovpligtige udgifter der følger med dette..

her tænker jeg på forsikringer, afgifter eller andet

hvad er evt forskellen på en 30 og en 45 knallert??

både med de lovpligtige udgifter, men også mht fordele/ulemper med de to typer.

den skal udelukkende bruges til at køre ned på banegården og hjem igen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-14 11:08

Forsikring er næsten samme pris.
45 skal køre på gade og vej/ 30 skal køre på cykelsti.
Er du ikke vant til trafik eller syntes andre billister er rene tåber i trafikken, så tag en 30, så har du kun andre knallerister og tåbelige cyklister at passe på.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-14 11:11
Kommentar
Fra : slili

Dato : 02-08-14 11:14

er det den eneste forskel??

hvad med nummeplade?

er dette krav for begge typer.

og er der ingen afgift eller anden udgift til staten i forbindelse med en scooter.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 02-08-14 11:17

jeg mente skal der nummerplade på, eller må man køre uden nummerplade

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-14 11:48

På de ´nye´ere´ 30 knallerter skal der være gul plade på, de ældre kan køres uden, ved ikke om de skal have plade på ved ejerskift.
Der er ingen afgift (vægtafgift) ud over nummerplade og ved ejerskifte, samt de skal aldrig til syn.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 60 point
Dato : 02-08-14 11:51

Citat
¦Hvis du kører på en ikke-registreringspligtig knallert (dvs. en knallert fra før 1. juli 2006 uden nummerplade), skal du have forsikringsbevis på dig

https://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/Knallert/Lille-knallert.aspx

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-14 11:55

Citat
er det den eneste forskel??

NÆ; der skal kørekort til, for at køre en 45.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 02-08-14 18:16

Måske dette link http://www.kandu.dk/Spg165989.aspx , jeg oprettede før anskaffelse af ny scooter i febr. 13 kan bidrage til dit valg af scooter. Hold dig fra de helt billige fra THANSEN.
En 30-scooter hører snildt 40 km/t.
Skal din scooter KUN bruges til helt korte ture, så køb en billig model af et kendt mærke.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 02-08-14 21:31

Planen var faktisk at købe en fra thansen, men altså brugt.

Hvorfor skal man holde sig fra dem, har du erfaringer med dem.

Og hvilke modeller skal jeg så kikke efter.

Det eneste jeg kender er pgo, men de er dyre.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 02-08-14 22:32

=>slili

måske forhandleren, hos hvem jeg købte min sym-scooter, ikke er det bedste sandhedsvidne, men han var åbenbart villig til at klargøre andre scootere end dem købt hos ham -PÅNÆR scootere fra THANSEN - de er - mente han - for ringe.
Jeg sender et diskussionslink, som måske kan hjælpe dig i valget
Citat
http://www.guloggratis.dk/forum/traad/17215

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-14 23:32

Citat
Planen var faktisk at købe en fra thansen, men altså brugt.

De sælger IKKE brugte, med mindre det er RETUR varer.
NB: Thansen sælger såmænd GODE varer, men nu omdage tager det desværre brugerne af samme/ eller mindre tid at ødelægge dem, END bruge dem til formålet.
Alt kan ikke tunes = og slet ikke små knallerter, der ikke er beregnet til mere end 30, holder man sig til den kendsgerning? får man en god og stabil DITTO.

Men du kan sagens købe en brugt til 2/3000.- uden fejl og mangler, men du kan være lige så uheldig med samme - og dyrere.

Se efter REG bevis og du er godt igang + tag en rimelig kyndig med, eller få en SKRIFTLIG garanti fra sælger at den er som den burde være = ISÆR LOVLIG. samt du kan slå knallerten op på diverse sider for at se om PLADEN stemmer over-ens med resten.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-14 23:34

NB; hvis du er første gangs køber? så hold dig LANGT FRA UNGE menneskers knallerter.
Enten sælges de ? netop fordi de har været overtunet, eller er på vej til en evighed af metal.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-08-14 23:36

Men siden du har 2 børn og åbenbart en MAND i huset, så tag ham med, så er der rimeligt styr over hvad der foregår.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-08-14 10:37

I 2001 købte jeg en PGO T-REX. I 2011 solgte jeg den. Den havde da kørt 35.000 km. fået service hver 3.000 km Fået et cylinderkit (ny cylinder og stempel mm.) til 1.600 kr. ca. 800 kr. i årlig forsikring.

Stor tung scooter, med store hjul, gode bremser (den gang lidt dårligt kørelys). Masser af plads til "ting og sager" mellem styr og sæde.

På de ti år har jeg haft ét driftstop, den kunne ikke starte, da jeg skulle hjem fra arbejde! Der var gået et lille stykke af "skørtet" på stemplet, derfor fik den et nyt cylinderkit.

Der har aldrig været pillet ved den og den kørte 58 km/h målt med GPS'er. Alt det kinaskrammel? selvfølgelig er der forskel på 5.000 kr. og på 15.000 kr. men de mange problemer der kommer med kinaskrammel er træls. Og køb så en to-takter, så får du en billigere service, da der ikke opstår ventilproblemer.

God tur

Kommentar
Fra : slili

Dato : 03-08-14 17:38

Puha der kommer mange gode råd fra jer alle.

Men en Peugeot speedfigher er det en god maskine

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-08-14 09:10

Kører du 30 knallert er den eneste udgift (..ud over benzin/olie) den lovpligtige ansvarsforsikring:
Citat
Den lovpligtige ansvarsforsikring koster 865 kr. for knallerter med nummerplade og 852 kr. for knallerter uden nummerplade

http://www2.topdanmark.dk/forsikringer/koeretoej/knallertforsikring/

..samt den lovpligtige styrthjælm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-08-14 10:50

Citat
..samt den lovpligtige styrthjælm

Og måske lidt til at beskytte resten af kroppen med.
https://www.youtube.com/watch?v=3TDiKXN5_7M
Køredragt burde være lovbefalet som styrhjelm
Selv om det ikke går ´hurtigt´ kan man hurtig komme til at se anderledes ud.
Men et par læder/kewler handsker er minimum sikkerhed, du ser ikke mange drøne rundt på MC uden læder/kewler tøj på - her er dog en, som er bedøvende ligeglad, også med ander ting.
https://www.youtube.com/watch?v=OKt0AIpoRuI

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-08-14 16:00

mig-selv -> Det er jo, omend en fornuftig, ....EKSTRA-udgift!
Sådan kunne man jo blive ved:
Regnslag ..også til Mopeden, Carport, Dækvarmer, El-rude, Lange underbukser, Ble, Solbriller, Førstehjælpskasse ..og varme i sædet.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-08-14 20:22

En køredragt sparer samfundet for penge og DIG selv for smerter (AR FOR RESTEN AF LIVET) der kunne undgåés for mindre end 500.- ikke mere end en god hjelm koster.
Selv har jeg en læderdragt med fuld beskyttelse til salg for 300.-, men ikke mange ser til de billige annoncer, de vil have ??? MODETØJ og gerne se lidt smart ud samtidigt = det koster altså.
Min sidste i ´modetøj´ gav jeg 150.- men det er pga af læderdragten ikke kan ´ånde´ og jeg kommer til at ligne/ føle mig som en kogt hummer.
Kendte engang en gut, der kørte galt på en MAXI og fik asfalt eksem i den ene side af ansigtet, kostede nogle dage på hospitalet´s brandsårs afdeling, og den kunne sikkert IKKE have været undgået, da det var en åben hjelm = men kønt så det altså ikke ud, slet ikke en måned efter.

Citat
MEN dette var jo bare en tanke, fra min side.
Jeg ville nødig køre galt uden.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-08-14 10:02

slili, jeg kender ikke Peugeot i dag, men da jeg prøvede en ny i 2001, blev jeg overbevist om, at det ikke var den jeg skulle have. Den rystede og vibrerede, så man skulle have nyrebælte på.

Selvfølgelig skal du også have hansker, støvler og to-delt køredragt på, som andre også skriver.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 05-08-14 12:12

Tak for alle de gode råd

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-08-14 22:33

mig-selv -> Foreslå dette til alm. cyklister:
Citat
En køredragt...

Faktisk er det kun 'fritids-cyklister' ..som kører med hjælm, handsker, 'smart' cykel tøj og andet habengut.

Vi daglige 'transportanter', som bruger 'selvdrevent' transportmiddel:

Benytter; omtanke, agtpågivenhed og opmærksomhed..
...uden lyd i ørerne, Facebook, Twitter, Opkald & SMS'er mv. til vore daglige 20-30 km. til/fra arbejde, uden ...køredragt ! ..til daglig omrokering mellem arbejde og hjem

Selvom det ikke er ufarligt at færdes i indre København og Omegn

Pas på dig selv; det er en FARLIG Verden. Fuld af ....bidske hunde og smukke kvinder

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 17-08-14 18:24

Tak for svaret mig-selv.