/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
sommerens bedste krimi
Fra : svendgiversen
Vist : 653 gange
201 point
Dato : 31-07-14 19:51

Vi har lige lånt 6 bøger, min kone tre lødige og jeg tre krimier, den første ser spændende ud...

Men med moderne krimier er det ikke som i gamle dage: Butleren eller 6 James der er morderen?

De fleste nye krimier har nu også et socialt sigte, og det gider jeg ikke læse om,
jeg er revnende ligeglad om kommisaren har et personligt problem på hjemmefronten...

Så uden alt det nye over psykologiske krimi fyld, hvem har så læst sommerens bedste?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 201 point
Dato : 31-07-14 20:53

Skal jeg underholdes for underholdningens skyld, læser jeg gerne Desmond Bagley. Han kunne i den grad skrive romaner der fængede. Mønstret er ret ens almindelige mand der kastes ud og nogle frygtelige historier. Særdeles nydelige heltinder. Men ind imellem brød han alligevel og kastede en bombe til sidst, eller undlod heltinden. Hans bøger er lidt a' la tegneserier og han skrev meget "beskrivende" så man næsten kan genkende det han beskrev. Ham kan jeg godt anbefale som simpel underholdning. Frederick Forsyth er også gode, og han syr gerne et kraftigt element af sandhed ind i hans romaner. Og gør det så detaljeret at man forledes til at tro på det hele. Dan Brown har samme opskrift, men Dan Browns plot er så ofte væsentlig mere indviklede. Hans sidste Inferno er regulært skræmmende.

SKAL det hedde krimi, med strømere og sådan er den ubestridte mester Torben Nielsen, synes jeg...Hans fremstilling af Ancher, Brask og Rieger var intet mindre end genial. Og han mestrede virkelig spillet mellem skurkene og ordensmagten.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-08-14 14:14

Foreløbig tak, 4 gode forfatternavne, som jeg vil overveje næste gang vi skal låne bøger.

Den jeg lige har læst: Mrs Corbetts sidste ønske af Colin Harrison kan jeg også anbefale...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-14 19:50

Det undrer mig at ingen kyndige kandu brugere har læst en bedre sommer krimi?

>og jeg tre krimier...

den næste: Rastløs af William Boud var også spændende, men havde også noget jeg ikke gider,
med hele tiden at hoppe 30 - 40 år frem og tilbage, hvad med at holde sig til sagen her og nu??

Min sidste lånte krimi, som jeg læser lige nu, er en skærgårds krimi: I kampens hede,
er det stadig de svenske krimi forfattere der dominerer også her i denne sommer???

Håber at kunne gå på biblioteket i morgen med et par bedre bud...

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 07-08-14 20:49

Spørg bibliotekaren som er der til det samme.
/Janus

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-08-14 21:07

Jeg har læst alle Jan-bøgerne. Den bedste var dog " Jan og Mesterspionen"
Indledningen på 1. kapitel var skide uhyggeligt. Det startede sådan her:
"Det var en mørk og blæsende nat. Jan var lige vågnet op af en uhyggelig drøm, og med et kom han i tanker om, at han skulle afsløre nogle russiske spioner, som havde haft den frækhed at aflure skibstrafflikken ved Orehoved Havn......og så går den vilde jagt ellers. Uha da spændende.

Jan er satme en kvik dreng da....

Nu skal jeg igang med alle Flemming-bøgerne. Derom senere....altså, dersom du lader tråden stå.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-08-14 08:39
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-14 12:57

Sådan som jeg husker det kom Flemming bøgerne før Jan bøgerne,
min mor læste højt af dem før jeg selv kunne læse.
Begge serier må vist være forældede nu.

Også tak til Stouenberg for en 5. anbefalet forfatter.

Jeg har været inde på vort lille lokale bibliotek, men fandt kun Dan Brown, som jeg godt kender.

Jeg tager derind igen når der er bibliotekar betjening, ellers lukker vi os selv ind med vort sygesikringskort...

Lånte tre nye krimier, men ingen af dem bliver vist sommerens krimi?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-08-14 13:45

Citat
Sådan som jeg husker det kom Flemming bøgerne før Jan bøgerne,
Korrekt!!!
Første Flemming bog udkom i 1918 - og første Jan bog i 1946
Så det er gamle drenge efterhånden

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 09-08-14 17:21

Hvis man vil vide, hvad der rykker, havde Riidr.com tidligere på sommeren en undersøgelse, hvor disse to hittede blandt brugerne af bøger:

”Vi har for nylig lavet en stor undersøgelse om, hvilken bog vores brugere skulle læse denne sommer. Her peges der på Peter Høegs nye bog som et af de absolut bedste bud. Den udråbes til at være ’en ny Frøken Smilla’ og rummer spændingselementer plus fantasi i en fin cocktail. Sønnen af Nesbø ligger dog også højt på ønskelisten hos mange ferieglade danskere."

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-14 20:12

Jeg kender godt Høeg og Nesbø, ingen af lever op til vor: Sommerens bedste Krimi.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-08-14 16:52

prøv Edgar Wallace - krimi der er også indspillet tyske film med denne forfatter,jeg ved ikke om biblioteket dem men spørg ?
ellers kan du købe Edgar Wallace - bøger på http://www.bogtorvet.net/index.php
Forlag: Spektrum - Udgivet år: 1970 - Indbinding: Paperback - Tilstand: Pænt eksemplar
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-08-14 16:55

prøv Edgar Wallace - krimi der er også indspillet tyske film med denne forfatter,jeg ved ikke om biblioteket har dem men spørg ?
ellers kan du købe Edgar Wallace - bøger på http://www.bogtorvet.net/index.php
Forlag: Spektrum - Udgivet år: 1970 - Indbinding: Paperback - Tilstand: Pænt eksemplar
bla Ansigtet i natten osv
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-14 20:54

Tak senta, du kandus førende slægtsforsker, jeg vidste ikke du også var krimi ekspert,
så har vi fælles interesser.

Jeg vil indlemme Edgar Wallace, som jeg godt kender, i min liste,
inden vort næste biblioteks besøg.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-08-14 12:21

du kan jo også læse krimi bøger af stanley ellin biblioteket har et par stk.
senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-08-14 10:27

Tak for svaret 3773.