/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fra pc til tv/o.v.n.
Fra : lgs
Vist : 561 gange
500 point
Dato : 30-07-14 23:28

fair nok ikke at blande mit ? sammen med jensviggos ? - selv om de vel drejer sig om det samme.

Men altså: et kabel skal der til - er der nogen max.længde, dette kabel må have? Og der er enighed om, at det er et HDMI-kabel? Og så til det mest påtrængende, men sikkert trivielle ? for jer, der behersker dette: en rimelig trin-for-trin-instruktion i effektuering.

m.v.h. lgs

der - gentager - får såvel pc-ydelser som tv leveret fra fællesantenneforening - ikke noget med trådløst!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-07-14 23:40

Du har fået svaret på dit spørgsmål i det andet spørgsmål her http://kandu.dk/spg171640.aspx#1963421

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-07-14 23:56

Hov - jeg kan se det er til o.v.n. så se bort fra min besvarelse og brug dette i stedet http://kandu.dk/spg171640.aspx#1963413

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-14 00:03

Citat
Men altså: et kabel skal der til
ikke nødvendigvis, det jeg beskriver kaldes streaming og det er billeder, video og lyd som kan streames fra computer til smart tv,hvis du vil bruge tv som en ekstra skærm så skal du bruge kabel.
Det der skrives herunder er rent pral og beskriver hvordan jeg gør:
I mandags var jeg i Blokhus og blev helt til solen var blevet skudt ned med en gammel kanon, billeder og videoer blev filmet med min Sony Xperia smartphone, jeg er Dropbox bruger og har Dropbox app på telefon og computere og de billeder og videoer jeg filmer går til Dropbox på nettet og var allerede på computeren da jeg kom hjem, allerede her foregår det trådløst.
Nå jeg tænder tv og sætter filmen til at afspille i Windows Media Player, når filmen er startet så sætter jeg den på pause og går til Media Players bibliotek, ovre til højre og under der hvor man kan vælge mellem Afspil - Brænd og Sync er en lille ikon som jeg klikker på og vælger Afspil på Philips tv og ser billeder og video fra turen på fjensynet
Mit Philips smart tv har ikke trådløst men er forbundet til routeren med netkabel, det kunne foregå trådløs hvis tv havde trådløst netværk indbygget, billeder blev sendt trådløst fra min bærbare gennem routeren og videre til fjernsynet en sådan Sony Xperia telefon tager gode billeder nemlig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-14 00:12

Og så glemte jeg lidt om Youtube, du kan i din Youtube konto indstille så videoerne kan afspilles på dit smart tv, det kræver stadig at dit smart tv er på hjemmenetværket.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-14 08:02

Tillader mig at blande mig?
Hdmi er sikkert udmærket, jeg har nu altid brugt VGA kabel da der altid er fuld skærm på, hvilket jeg ikke altid havde i sin tid med hdmi, men et lille beskåret billede på et HD tv, og man kan ikke se forskel.
Endvidere havde jeg fjernbetjening til min PC (50.- fra Kina), så jeg kunne se/ lave alt hvad jeg ville gennem den.
Jeg er har dog ikke brugt det i flere år, da jeg har en lille media player + nas (kostede mig 500.-) som kan det samme og bruger mindre strøm og støjer ikke.
Jeg vil også påstå at man bliver træt af at have sin pc kørende hele tiden - eller den skal startes op for at se et par klip, men nemt er det trods alt.
Angående længde på hdmi kabel, så havde jeg til mit tv på et tidspunkt 2 X 5m sat sammen med et forlænger stik uden problem - kan ikke huske om der var lyd med, da det kun var en prøve.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-07-14 10:22

Citat
VGA kabel da der altid er fuld skærm på, hvilket jeg ikke altid havde i sin tid med hdmi,

Kræver vist at skrive at det var med en ældre Media Player og ikke en pc.
--
Har kun afprøvet Hdmi kabel på et tv - fra PC, for at teste et kabel der var defekt = men stadig 10m uden problem.
Citat
kan ikke huske om der var lyd med, da det kun var en prøve

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 31-07-14 22:29

Kan man ud fra det af mig beskrevne anbefale i stedet for kabel at købe en trådløs løsning/router?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-14 23:40

Det nemmeste og måske også det billigste vil være at købe et HDMI kabel, altså betinget af at begge enheder har et HDMI stik, så kan du bruge tv som et nummer 2 skærm til computeren, grafikkortet skal kunne håndtere 2 skærme, det er ikke alle grafikkort der kan det.
Jeg har valgt at sætte min bærbare op som mediaserver,min dovenskab forbyder mig at trække et kabel hver gang jeg vil vise billeder og videoer fra computeren på tv skærmen, jeg kan ikke bruge tv som nummer 2 skærm med min løsning, der skal et skærmkabel til enten VGA eller HDMI til gengæld er det nemt bare at afspille filer på tv men det kræver et hjemmenetværk og dermed en router til at fordele IP adresser ud til de forskellige enheder, måske har du en router i den boks du har fra antenneforeningen, er der flere stik til netkabler på boksen end det stik som går til computeren?
Er dit tv et smart tv som der kan sættes et netkabel til?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-14 23:47

Jeg har et HDMI kabel på 10 meter og den overføre billedet fra computerskærmen udmærket, men der er ingen lyd med over, måske en eller anden indstilling på computeren jeg har ikke forsket ret meget i det på grund af at jeg fandt ud af at streame billeder og videoer i stedet, jeg har hverken behov eller lyst til en computerskærm på 42" men at kunne vise mine billeder og videoer på tv på en nem måde

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 01-08-14 00:52

=>o.v.n.

udgangspunktet for mit ? var oprindeligt jensviggos ?, hvor jeg pludseligt anede muligheden for at kunne se (&høre) Youtube-videoer hentet hjem via min pc på mit smart-tv - jeg er en hund efter barok-musik, især værker med kor og der er der jo en skatkiste på Youtube også med live-optagelser.
Kan der sættes et net-kabel til mit smart-tv? Jeg har selvfølgelig en manual, men den er raketvidenskab for mig. Der er et stik til HDMI kan jeg se. Hvad ellers skal jeg se efter?
Helst vil jeg undgå et kabel, da pc & tv befinder sig ca. 20 kringlede m fra hinanden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-14 11:57

Citat
Helst vil jeg undgå et kabel, da pc & tv befinder sig ca. 20 kringlede m fra hinanden.
du kan undgå kabel mellem computer og tv min stationære computer er i et andet rum så når jeg benytter den så sætter jeg filmen til at spille og går ind og ser filmen på tv i stuen, den stationære computer har et netkabel til en router og mit tv har et netkabel til samme router, den bærbare computer står mest på sofabordet i stuen, den bruger jeg også når familie og gæster skal se med, den bærbare computer er trådløs forbundet til samme router som tv og den stationære computer.

I et tidligere indlæg skrev jeg at du kan indstille i din Youtube konto så videoer afspilles på tv direkte, når du har fundet en video på Youtube og klikker på Afspil så vises den på tv. Det kræver selvfølgeligt at du har en Google konto, ellers er det gratis at få en, så kan du også oprette playlister som spiller i timevis og du behøver ikke gå ind og finde nye videoer hele tiden.
Det kræver også at dit smart tv er på hjemmenetværket enten med kabel eller trådløst.
For mere hjælp så kunne du lige svare på hvordan du tilslutter din computer til internettet?
Sætter du kablet direkte i et stik på væggen eller er der en boks mellen væg og computer?
Hvis der er en boks, vil så så fortælle hvad du kan finde ud af om den boks, indgange og udgange og gerne navn og modelnummer?
Svaret afgør om der skal købes udstyr til hjemmenetværk eller om du allerede har det nødvendige

Er der et stik på smart tv som passer til et netkabel?
Eventuel fortæl hvilken tv du har så vil jeg finde ud af det, fabrikat og model betegnelse
Som eksempel hedder mit tv Philips 4000 series 42PFL4007T2 det er vigtigt at du oplyser hele modelnummeret da der kan være små forskelle.

Hvis dit tv kan tilsluttes netværket (jeg gætter på at den kan) så skal vi bare lige have fundet ud af hvad der kræves for at tv og computer kan dele samme netværk, svaret på første spørgsmål afgør om du skal ud at købe en router eller du allerede har.

Det er ikke raketvidenskab som du skriver og du vil få al den hjælp som er nødvendig for at få hjemmenetværket op at stå og vise videoer og billeder på tv skærmen.
Det er kun 1 gang at det skal gøres og de ekstra fordele kommer automatisk oveni, kone, børn og måske børnebørn kan også komme på internettet og dele hjemmenetværket hjemme hos dig.

Her i weekend har jeg masser af tid til hjælp men på mandag er ferien forbi og høsten begynder også i næste uge, det vil begrænse mine indlæg her på Kandu, jeg vil stadig læse men der kan gå nogen tid før jeg svarer, selvfølgelig afhænger det af hvor nemt spørgsmålet er at besvare.
Bemærk at mine svar tit vil vise hvad mit udstyr hedder, det er ikke reklame men det som jeg kender til og synes fungerer.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 01-08-14 14:45

=>o.v.n.
Tak for seneste, flotte svar!
TV: Samsung 32" LED TV UE32ES5505
Væghængt modem: Scientific Atlantic Modem No. EPC2203

TV har ud over stik for HDMI o.a. en LAN-indgang - det er vel det, der skal til (local area network)?

Stofa kan levere trådløs router, men da de pr. 1.1.15 afløses af Yousee vil jeg ikke entrere med dem, men hellere have mit eget udstyr (router), som jo er ganske billigt.
TV og PC befinder sig i hver sin ende af huset, så jeg vil gøre alt for at undgå yderligere kabler, hvis det er muligt.

Er det rigtigt, når jeg forestiller mig en nyindkøbt trådløs router monteret som den nuværende på væggen forbundet med et netværkskabel til tv (LAN-indgangen?) og det er så det?

Jeg værdsætter din hjælp meget!

Mvh lgs

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 01-08-14 16:07

Citat
Er det rigtigt, når jeg forestiller mig en nyindkøbt trådløs router monteret som den nuværende på væggen forbundet med et netværkskabel til tv (LAN-indgangen?) og det er så det?
kort JA
der kommer så noget opsætning på computer og router men det tager vi til den tid, hvis du køber så husk et langt netkabel så du kan nå fra router til tv
hvis du forbinder med kabel så behøver du ikke en trådløs router, men det er godt at sikre sig nogle år frem
der hvor computeren er tilsluttet internettet nu, det er der du sætter ruteren til og så fordeler fra router ud til de forskellige enheder, computer - tv og nye enheder som du køber i fremtiden

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 01-08-14 17:40

Tak for svaret o.v.n..
Jeg vil så tillade mig at søge assistance til opsætning på pc og router inden så længe. God høst uden for megen nedbør!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-14 23:30

Tak for accept og ønsket om en god høst jeg glæder mig til at komme i gang
Citat
Jeg vil så tillade mig at søge assistance til opsætning på pc og router inden så længe.
du er velkommen, men husk der er mange her på Kandu med stor erfaring på det område, også en del som ved meget mere end jeg