/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stophane i vejen og i huset
Fra : steenfibiger
Vist : 967 gange
200 point
Dato : 29-07-14 16:29

Vi er seks rækkehuse som har en fælles stophane i vejen. I hvert enkelt hus findes der også en stophane/ventil, der hvor vandet føres ind i huset. I nogle huse er denne stophane/ventil groet fast og man lukker så bare for vandet til alle husene ude i vejen. Er det lovligt ikke at vedligholde husets egen stophane/ventil så den kan lukke og åbne for vandet? Når den fælles stophane bliver lukket informeres naboerne blot ved en SMS aftenen før der bliver lukket næste morgen, midt i badet og forberedelse af morgenkaffen! Jeg sidder ikke hele tiden og kigger på min mobiltelefon og mine SMS!
Hvordan er reglerne for lukning af vandforsyningen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-14 18:02

Den som lukker for den fælles område hane er ansvarlig for, at information er givet og især modtaget i god tid........ med mindre der er tale om absolut nødvendig lukning.
SMS dagen før er ikke i god tid.
Stophane på egen grund bekostes og vedligeholdes af ejeren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-14 18:05

PS vil er 7 huse med eget vandværk og usikre stophaner og har valgt, at bruge hovedbanen til nødvendige reparationer ---------dog efter fælles aftale

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-14 18:51

Alle vand installationer, skal normalt havde en ventil monteret før og efter måler + en kontraventil.
Var det ikke en ide at alle husene fik monteret det, ikke ret dyrt og nem at lukke.
VH Palle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-14 22:01

Det er jo ikke sikkert der er måler i hver hus. (Ej lovbefalet men kan være en betingelse fra vandleverandøren.)
Men ellers en god ide med en hovedentil inde i huset.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-07-14 11:05

Citat
Den hane/ventil, der er placeret før vandmåleren, skal fungere, så der kan lukkes for vandet i forbindelse med udskiftning af vandmåler.

Kan ventilen/hanen ikke lukkes, bør tilkaldes en blikkenslager for udskiftning, så ventilen virker, før der laves aftaler med vandværket om målerudskiftninger.

Vandværket har ikke ansvar for rørinstallationer på ejendomme og må derfor ikke reparere sådanne ventiler.

http://www.bramdrupdamvand.dk/VANDM%C3%85LERE/Check-hanen-f%C3%B8r-m%C3%A5leren.aspx

Du er ansvarlig for at der kan lukkes for vand, men tviler på du finder ret meget om haner på egen grund = det må være et forsikrings spørgsmål hvis det går galt, så ring hellere til forsikringen og spørg om det er nok med en eventuel fælles vandafbryder.
Vandværkets ansvar stopper før dit vandur (eller fælles måler) = ved hanen.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 31-07-14 12:09

Vi har individuel vandmåler i hvert rækkehus. Der er normal monteret en ventil før og efter hver vandmåler. Husene er bygget i 1963 og ventilen ved vandmåleren er groet fast i nogle af husene fordi de ikke har været benyttet i lang tid. Spørgsmålet et om man har pligt til at have ventiler ved vandmåleren, så man kan lukke for vandet i sit eget hus?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-07-14 16:48

Ja, man har pligt og ansvar for at ventilerne er brugbare, ellers kan vandforsyningen ikke kontrollere og udskifte vandmålere.
VH Palle

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 21-09-14 14:47

Nu har naboen forklaret at de har en ventil i deres hus, som lukker for deres vandforsyning, men samtidig også for vores vandforsyning (jeg ligger yderst på vandværkets rør). Dette kan vel næppe være lovligt? Jeg kan se på jeres svar, at alle rækkehusene er forpligtet til at have en ventil før og efter vandmåleren. Samtlige huse er selvstængige ejer-rækehuse med hver sin selvstændige matrikel og hver sin vandmåler.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-09-14 22:09

"Alle vand installationer, skal normalt havde en ventil monteret før og efter måler"

Et er hvad naboen siger, noget andet hvad der er virkelighed. Det skulle jo nemt kunne testes, hvis naboen prøver at lukke ?
VH Palle