/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Mislighold af I/S-partnerskab
Fra : jespersahner
Vist : 532 gange
100 point
Dato : 15-06-03 17:23

Jeg spørger på vegne af en god veninde, som har et I/S sammen med en anden veninde. Sagen er, at den ene part groft har misligholdt partnerskabet ved bla. at nedlægge virksomhedens telefon-nummer, fjerne virksomhedens computer og i det hele taget har forsøgt at modarbejde virksomhedens fortsatte eksistens. Hendes motivation kunne muligvis være et ønske om at virksomheden skal lukke, så hun på en eller anden måde kan opnå et skattemæssigt underskud, som hun kan modregne på anden vis, men det er kun en gisning.

Hvilke muligheder har min veninde for evt. at retsforfølge hende eller på anden måde sikre sin del af virksomheden?

Accepteret svar
Fra : teqwhrvl

Modtaget 100 point
Dato : 16-06-03 10:31

Som du selv siger, har den ene part groft misligholdt sin partnerskab, da det skal være en fællesbeslutning om at nedlægge/ophæve parterskabet man kan jo altid købe den anden ud af firmaet. Man skal jo også huske at man hæfter personligt og solidarisk for virksomhedens gæld. Hver af interessenterne hæfter således med alt, hvad han ejer. Endvidere hæfter han for hele virksomhedens gæld, og det bliver i givet fald hans egen sag at søge en forholdsmæssig andel inddrevet hos de øvrige interessenter.

Der vil som regel være en interessentskabskontrakt som regulerer forholdene mellem dem. Bør indeholde retningslinier for fordeling mellem interessenterne, vilkår for udtræden samt retningslinier for arbejdets fordeling.

Hvis i mener der er hold i jeres påstand, vil jeg anmelde hende.

Hilsen
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 10-09-04 13:09

Tak for svaret teqwhrvl.