/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skal så græs efter at have fjernet flise
Fra : mostmighty
Vist : 457 gange
50 point
Dato : 28-07-14 21:23

Jeg har netop fjernet et område med fliser i min græsplæne.
Jeg vil komme jord på området og herefter så græs der.
Men er der et godt trick til at få det nye græs i samme højdeniveau som det eksisterende?
Jeg har tidligere skulle gøre det samme på mindre områder og ender tit med at det nye græs ender med at være i et lavere højdeniveau end tiltænkt.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-07-14 22:05

Elementært, min kære Watson!

Du skal blot lægge noget mere jord på, så skal du se så passer højden...

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 28-07-14 22:12

Jamen det er bare for sent, hvis først græsset er sået og er groet til fuld størrelse. Så stiller spørgsmålet for at gøre det rigtigt i første omgang.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-07-14 22:20

Netop ja - Du skal blot lægge noget mere jord på, så skal du se så passer højden...

Hvor svært kan det være?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 28-07-14 22:24

Marken84 er blokeret. Håber at modtage andre svar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-07-14 22:36

Du lægger på efter øjemål. Passer det ikke, kan du bare topdresse græsset. Så skal det nok komme op i niveau. En taknemmelig plante.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-07-14 22:40

Læg en ret planke på tværs fra siderne, så fylder du jord på og komprimerer, flytter planken,
fylder jord på og komprimerer, flytter planken, kommer jord på og komprimerer fra ende til anden.
Komprimere betyder at stampe jorden fast.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 29-07-14 00:24

Det er let nok.
Er der fordybninger i græsplænen så drys 1 cm sand på af gangen
i det område.Det ødelægger ikke græsset men husk det må ikke dækkes helt af sand

mvh
Teas

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-07-14 01:43

Du skal tromle jorden nogle gange enden du begynder at så græs, så har du den højde jorden får når den er faldet sammen / sat sig, en gang regnvejr / vanding af jorden er også med til at den sætter sig, er niveau for lavt skal der mere jord på og tromles osv. Og når græsset er kommet op tromles overgangen efter en gang regnvejr = fugtig jord, så får det samme niveau på ny og gammel græsplæne.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-07-14 10:18

Den nemmeste løsning er, at fylde jord på, som du mener er i niveau - måske lidt over. Når græsset er kommet op, og det viser sig, at niveauet ikke passer, så kom blot mere jord hen over græsset - evt. efterså - det gamle græs, skal nok komme igennem. Vi har selv brugt den metode.

Hvis jeg var dig, ville jeg glemme alt om at tromle, det er netop en fordel, at underlaget ikke for kompakt, det er jo netop derfor man vertikalskærer plænen, for at gøre den løs og luftig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-07-14 10:51

Havefliser er ofte lagt med nogle få cm sand under , med almindelig havejord neders .

det er et fint grundlag for græs. sandet øverst tvinger rødderne længere ned, hvor fugten så holder bedre i de tørre somre.

Hvis græsset så kommer for lavt kan du rette højden ved at komme sand ovenpå senere. det vokser græsset bare op igennem. Som TEAS skriver skal der ikke for meget sand på ad gangen.

Jeg måtte så en del græs sidste år og fandt på en metode, som virker fint.

det nysåede i fugtig jord/sand dækkes med en let pressenning. en gammel slidt og billig,med huller.

Den hindrer udtørring. giver bedre varme, og holder fuglene væk. så snart græsspirerne viser sig, fjernes pressingen, så de får fuldt lys.