/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Nedkøling af soveværelse
Fra : tinolarsen
Vist : 944 gange
100 point
Dato : 20-07-14 10:38

Jeg har som så mange andre problemer med at sove i den varme vi har i øjeblikket.

Nogle der har nogle gode tips til hvordan jeg holder varmen need..

Lufter meget ud inden jeg skal i seng, og har en lille blæser til at stå, men det er ikke rigtig nok..

Ville sådan en stor blæser kunne gøre en forskel: http://www.conradelektronik.dk/T%E5rnventilator-Honeywell-HO-1100RE-45-W-(%D8-x-H)-28.5-cm-x-76-cm-S%F8lv,-Sort.htm?websale8=conrad-dk&pi=533508

Eller skal man ud i noget aircondition??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-07-14 10:53

Vi har sådan nogle tårn på arbejdet og de fungerer fint.

Aircondition i danske hjem er overdrevet.
Desuden kræver det jo så at man ikke åbner ud til det fri.

Vores nætter er de fleste gange kølige, og at skabe cirkulation med blæseren er en god ide.

Det gør jeg selv, med en alm rund blæser.
Man skal bare passe på ikke at få træk, så den skal ikke stå for tæt på.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-07-14 10:59
Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 20-07-14 11:14

Havde godt læst artiklen fra bolius..

Har bare sådan en i dag, og synes ikke rigtig det er nok til at køle ned: http://www.tretti.dk/hjem-og-have/ventilationsprodukter/ventilatorer/obh-nordica-obh-1309

Men kan sådan et tårn køle ned eller er det bare samme function som den lille blæser, for vil jo nødig ligge i træk og larm...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-07-14 11:40

Tårnet giver jo det samme som den alm. ventilator, den skaber ventilation.

Den køler jo, via den luft der kommer ind i rummet.

Nogle tårne har så den fordel, at de kan indstilles til at slukke på et bestemt tidspunkt.

Fjernbetjeningen har den fordel, at du kan regulere luftstrømmen uden at skulle ud af sengen :)
(jeg får nogle gange sat for meget fart på, min runde ventilator og skal så ud af sengen for at skrue ned- og så er man jo for alvor vågen)
Jeg synes Tårnet fordeler mere behageligt, når den står og drejer- jeg ved ikke om det er fordi den står på gulvet og rækker et stykke op i luften. Og den vi har på kontoret (ikke lige det samme mærke) larmer ikke så meget som den runde, synes jeg.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-07-14 11:42

du kan se nogle mere uddybende bemærkninger til forskellige tårne her:
http://www.shopnord.dk/group.asp?group=14

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-07-14 12:17

Min erfaring er at så stor en ventilator som muligt på så lav hastighed som muligt er den mest behagelige løsning. Den store størrelse på vingerne opvejer den langsommere hastighed og der flyttes lige meget luft med mindre støj.

Den du linker til er OK (især i den lille størrelse), men den har en tendens til at larme noget.
Jeg vil ikke anbefale den til et soverum.
Kunne bedre forestille mig denne
http://www.conradelektronik.dk/?websale8=conrad-dk&pi=1017837&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1
men jeg kender den ikke specifikt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-14 15:19

Frys en masse vand/ is og smid i en spand, og sæt blæseren ovenpå, det skulle give en dejlig kølig vind.
Citat
Ville sådan en stor blæser kunne gøre en forskel: http://www.conradelektronik.dk/T%E5rnventilator-Honeywell-HO-1100RE-45-W-(%D8-x-H)-28.5-cm-x-76-cm-S%F8lv,-Sort.htm?websale8=conrad-dk&pi=533508

Køb en billig til 50.- den er lige så effektiv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-14 16:18

En bajle vand og et uldent tæppe der ligger delvis i vandet, træk tæppet op så passer med størrelse på din ventilator og lad ventilatoren blæse gennem tæppet, ventilatoren skal ikke dreje den skal blæse direkte gennem det våde tæppe, vandet fordamper når ventilatoren blæser gennem tæppet, og som bekendt kræver fordampning varme som tages fra rummet.
En billig form for air conditioning og det virker, lidt Strom P lignende men hvad gør det når du sover og ikke ser på opstillingen hele tiden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-14 16:20

Du skal have en eller anden form for holder til at holde tæppet oppe, tæppet må ikke ligge på ventilatoren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-14 16:27

En ventilator køler ikke, den sætter luften i bevægelse så det blæser hen over dig så din sved fordamper og bliver blæst væk, det er det som køler og som du kan efterligne med et vådt tæppe

Hvornår er det sommer?
Det er når folk stønner over den varme som de tidligere klagede over ikke var der

Du kan også vente med at gå i seng, temperaturen sænker sig i løbet af natten og klokken 02 er der ikke nær så varm som det var klokken 22, eller simpelhen acceptere at sove mindre i de få nætter som kan være for varme her i Danmark

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-07-14 17:12

Evaporativ køling, altså fordampningskøling med direkte fordampning er en utrolig ringe ide. Luftfugtigheden øges og du vil virkelig opleve "klamhed", idet du derved sætter kroppens egen kølefunktion ud af drift. Kroppens køleanlæg virker ved at du sveder, dette fordamper og dermed køles kroppen. Er den relative fugtighed så høj, så fordampningen minskes, vil du kampsvede og føles det ekstrem klamt. Ligeledes vil sengetøj og alt hvad der kan absorbere vand gør det og øge ubehaget.

Ventilatorer hjælper derhen at de øge luftens fart forbi huden og fordampningen fra huden dermed øges. Ulempen er punktvis for stor og uønsket afkøling, hvilket kan give gigtfornemmelser og ubehag.

Eneste og ordentlige metode er anvendelse af et ordentlig klimaanlæg. Men det er ikke ligefrem gratis. Og alt billig-skramlet støjer for meget og/eller er for energiforbrugende.

At læse Bolius totalt ubrugelige og stærkt forkerte råd er til at lukke op og puste grise i, hvilket også er tydelig i kommentarerne.

Så skal du have høj komfort i soveværelset, køler du vha en ret kold køleflade, og slår samtidig vandet af luften. Sænker du den relativ fugt bare en smule, er det næsten alene nok, men du vil få køling med når du gør det. Is blokke, vandfordampning og alt muligt andet hokus pokus er ikke at anbefale. Og slet ikke set med helbredsmæssige briller (vandaerosoler fra lunket vand = risiko for legionella). For høj luftfugtighed = grobund for svamp og husstøvmider.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-14 20:00

Mit forslag er med vinduet åbent, det tog jeg som en selvfølge at man sover for åbent vinduet (undtagen i snestorm) og så er der ingen problemer med høj luftfugtighed og intet klamt eller svamp, det er jo meget få dage om året hvor der er så varmt at nogle kan have problemer med at sove, forslaget er ment som en slags nødløsning på et akut problem og ikke noget man bør bruge til hverdagsbrug.
Hvis nu spørger ikke har brug for et køleanlæg mere end de få dage om året. og ikke tør afprøve mit forslag, så kan et billigt "kineser" anlæg sagtens dække behovet:
http://www.whiteaway.com/product/electrolux-exp09hn1wi/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-14 20:41

Kender og bifalder skam viste anlæg ovn. De modfører mestendels at folk opdager behovet, smider kineseren ud og køber noget ordentligt (og ender så med en bundlinie der var 4000,- højere, end hvis de havde gjort det rigtigt første gang). Har været med lidt for længe i den branche ovn. Og der er ikke rigtigt nogle genveje. Alt hvad der er billigt er BIL-LIGT. Utallige lykkeriddere har faldbudt billige genveje og billige kineser-anlæg af forskellig lødighed. Og generelt (med få undtagelser) spilder man pengene. Og som tiderne er, er alle - cykelsmed, bagere, slagtere, trælaster, elektrikere, automekaniker osv osv eksperter i varmepumper og klimaanlæg. Skal vi forsigtigt gætte på at dem der har beskæftiget sig oprigtigt med tingene i +30 år måske ved en lille smule, eller bare er heldige lykkeriddere, for hvem det er gået sådan nogenlunde?

Har set alle forsøgene (hvoraf ingen har duet ordentligt). Har foranlediget masser af de flytbare pillet ned. Har pillet endnu flere billig.kinesere pillet ned (mestendels 1-2 år gamle, så går de til). Nogle få gange, har vi oplevet kineser anlæg (godt nok i den lidt dyrere ende der er blevet lidt ældre, men reglen er - ikke særlig gammel - og ikke særlig ydedygtige). Svarer lidt til at købe bil-vrag ved Karl Ejners Auto til 6000,-. OK garanti (læs over kantstenen og tonsvis af efterfølgende ærgelser).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-14 20:42

I øvrigt annulleres spørgsmålet eller får lov til at stå, til det auto-annulleres.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-07-14 21:59

hvis dette spørgsmål annulleres, kan jeg godt forstå det-

Det er jo gået helt op i hat og briller i forhold til spørgsmålet

Jeg er i hvert fald stået af, ligesom så mange gange før i dette forum

Øv siger jeg bare

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-14 22:30

Det er jo klart Smuller.....Det du har sagt og skrevet, kan jeg som fagmand kun ryste på hovedet af. Ellers kan jeg ikke rigitg se hvor din kæde ryger af. Du er kommet med dit. Ovn og Disken er kommet med deres og jeg er kommet med mit. Så er det jo lidt op til Tino at beslutte om han vil eksperimentere med våde håndklæder, iskoldser, kineserventilatorer eller rigtig AC. Din sidste bemærkning kan jeg ikke rigtig se noget formål med.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-07-14 22:42

Citat
Det du har sagt og skrevet, kan jeg som fagmand kun ryste på hovedet af.

Fagmand mig her og fagmand mig der-

Det hele er blevet en videnskabelig afhandling- blot fordi nogen spørger om aircontion ville være et bedre valg end en ventilator

Jeg har kun udfra egne erfaringer, fortalt hvad jeg synes er godt- og så linkede jeg lige til en side fra bolius , blot for at understrege at det var lidt overkill med aircondition - det var så en fejl.

Leg I nu bare videre drenge- kom med jeres videnskabelige afhandlinger om noget så simpelt at nogen spørger om en ventilator kontra aircondition, fordi de sveder om natten-

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-07-14 23:16

Herregud, de få gange der er så varmt herhjemme, skal man nyde varmen istedet for at sove

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 23-07-14 16:10

ja der vist nogen som har fået hedeslag

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-07-14 15:09

....Jeg klarer mig med gennemtræk fra åbne vinduer. OG ingen dyne eller nattøj.

Hvis jeg føler mig alt for bar, så tager jeg et dynebetræk over mig. Det holder osse lige de fleste af myggene væk.

Men ikke noget med fugt eller is eller koldt vand.

Det eneste, der er værre at sove i end et varmt soveværelse, er et varmt FUGTIGT soveværelse.

Det er osse godt at tage et koldt bad lige inden man går i seng. Med lidt held når man så at falde i søvn inden kropstemperaturen kommer op igen..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-09-14 20:47

Citat
hvis dette spørgsmål annulleres, kan jeg godt forstå det-
temperaturen er vist faldet nu så spørgeren kan sove uden at gøre andet end at lægge sig i sengen men noget kan tyde på at spørgsmålet bliver annulleret enten af Kandu eller spørgeren og kommer til at tælle som nummer 49 annulleret spørgsmål i brugerens statistik

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-09-14 07:17

O.v.n. Pointene har mistet deres værdi efter der ikke mere er nogen præmie at vinde.
Nu er det bare til irritation for googlere, hvis de møder lukkede spørgsmål.

Jeg synes det er fint, hvis man får et brugbart svar som man er taknemmelig for, at man så kan vise sin påskønnelse med en flok stjerner. Men også fint nok at tvangen er væk.
Hvis det har været en debat med flere gode indlæg, så behøver man heller ikke mere vælge..